image

سرخوردگی و بي انگيزگي اعضا اتاق ایران
یکشنبه صبح جلسه ماهانه هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار مي‌شد ولي رغبتي به شركت در آن نداشتم ولي خود را موظف به شركت در جلسه كميسيون مي‌دانستم، لذا صبح زود پس از نماز به تماشاي مسابقه واليبال نشستم و زمانی که ونزوئلا در ست دوم ایران پيروز شد، ترجیح دادم در خانه بمانم و مابقی بازی را تماشا کنم. موضوع جلسه امروز کمیسیون “عملكرد شورای رقابت “بود و مباحثی را هم دکتر فاطمی قرار بود مطرح كند ، مطالعاتي بود که در زمان مسئوليت خودم در کمیسیون انجام شده بود و برایم تازگي نداشت. جلسه هیات نمایندگان نیز موضوعي نداشت و فقط سخنراني بود با تم انتقاد از دولت.
صبح که به سمت دفتر حرکت کردم، آقای جلالپور در مجلس در حال سخنرانی بود و متاسفانه مواضع ایشان درباره اقتصاد مقاومتي و سرمايه‌گذاري خارجي به دلواپسان شباهت داشت و به نظر مي‌رسد رفت و آمد هیات‌‌های خارجی و ملموس نبودن نتايج آن باعث سرخودگی ایشان شده و اين نوع موضع‌گيري ها به نفع بخش خصوصي كشور نیست.
امروز صادركنندگان نمونه، مديران تشكل هاي صادراتي به همراه وزير صنعت، معدن و تجارت و معاونانش با اقاي هاشمي رفسنجاني ديدار دارند و دفتر ايشان من را نيز دعوت كرده بود. حدود ساعت ۱۰ و نیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیدم و بسیاری از دوستان را در ورودی مجمع ملاقات و قبل از شروع جلسه با برخی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت ديدار وگفتگو داشتم. با آقایان ولی‌الله افخمی، مهندس فياض و مهندس ابويي درباره دغدغه‌هاي هيات مديره اتاق مشترک ایران و عراق و تهاتر ترکمنستان و مشکلات ايجاد شده براي تجار ايراني در كشورهاي حاشيه خليج فارس گفت‌وگو كردم .
در جلسه صادرکنندگان با آقای هاشمی چه گذشت؟
حدود ساعت ۱۱ جلسه تشکل‌ها و صادرکنندگان به اتفاق معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت با آقای هاشمی رفسنجانی آغاز شد. در این جلسه گزارشات بسیار خوبی از سوی صادرکنندگان نمونه کشور ارائه شد، از جمله نماينده شركت دارويي و بهداشتي شرکت “تیراژه” که يك بانوي فرهيخته بود و مطالب ارزشمندي درباره اقتصاد دانش‌بنیان و ظرفیت‌های توسعه در این بخش ارائه کرد که مورد توجه آقای هاشمی نیز قرار گرفت. صادركنندگان معتقدند آزادسازی نرخ ارز و گسترش روابط بین‌الملل می‌تواند به صادرات کشور کمک کند و راهی را که پیش از این باز شده بود توسط صادرکنندگان ادامه یابد.
آقای هاشمی آلحمدلله حالش خوب بود و در آغاز به بازی‌های خوب تیم والیبال اشاره کردند و خود را از تماشاگران بازي‌ها معرفي کردند، سپس به ملاقاتشان با محمد علي كلي در سال ٧٢ اشاره كردند و از “محمد علی کلی” به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار و شجاع در جهان اسلام یاد کردند. سپس به مرحوم تختی گریزی زند و ايشان را نمونه يك ورزشكار ملي و مردمي معرفي كردند. نهايتا به نقش صادرکنندگان در سال‌های اخیر اشاره و از آنها قدردانی کردند. به اعتقاد آقای هاشمی رفسنجانی صادرات کشور مسیر خود را يافته بود و مرتب در حال افزايش بود ولي اتقافاتی که در دولت‌ قبل رخ داد موجب شد که دستاوردها ضايع شود و لذا بايد تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود تا دوباره صادرات و خصوصا صدور خدمات فني ومهندسي احيا شود. ضمنا اشاره‌ای به روابط ایران و آمریکا کرده و اعلام کردند زمانی که پس از برجام ما بازار را به روي امريكا مي بنديم آنها نیز بيكار ننشسته و در استفاده ایران از مزایای برجام کارشکنی می‌کنند. به نظرم به مسئولان وزارت صنعت گوشزد کردند كه تحریم واردات کالا از آمریکا اين عواقب را داشته است.
پس از جلسه مجمع عازم خیریه “بوتراب” در ميدان آرژانتين شدم. در جلسه هيات امنا گزارش عملکرد برخی استان‌ها ارائه شد كه اميدوار كننده بود . تاکید شد که کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان مورد حمايت دريافت وبررسي شود. ضمنا برای مسائل فرهنگی آنها نیز پیشنهاداتی ارائه شد.
دیدار با سفیر عراق در ایران
سپس با اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق برای دیدار با سفیر عراق در تهران عازم خیابان دمشق شدم. سفیر عراق که فرد بسیار خوشرو و پرانرژي است، دوام عراق در برابر توطئه‌ها را ناشي از درايت مرجعیت در عراق ، حمايت مردم و یاری ایران خصوصا سردار قاسم سليماني دانسته و از نقش ايران در این کشور تجلیل کرد.
آقای آل‌اسحاق در این نشست به تغییر و تحولات در روابط بین دو کشور اشاره كرده و به مشكلاتي كه در زمینه استاندارد، تعرفه‌ها و حمل و نقل وجود دارد اشاره کرد و خواستار پیگیری سفیر برای رفع این موانع شد. آقای شعبان فروتن رييس اناق ايلام نیز خواستار برگزاری جلسات منظم بین مسئولان مناطق مرزی دو کشور شد.
در این نشست من نيز نكاتي را مطرح كردم و پيشنهاد كردم که برای تداوم روابط بین دو کشور لازم است روابط تجاری و اقتصادی منجر به مشاركت در فعالیت‌های تولیدی وخدماتي در عراق شود وگرنه ممکن است این روابط تجاري دوام نداشته باشد. ادعا کردم فعالان اقتصادي ایران علاقه‌مند به حضور و سرمايه‌گذاري در بازار عراق هستند ولی بی‌ثباتی امنیتی و بی‌ثباتی در قوانین و مقررات آنها را از این کار باز می‌دارد.
آقای نیازی به مشكلات روابط بانکی بین دو کشورپرداخته و اعلام کرد، عليرغم خروج بانک‌های ایرانی از لیست تحريم و مجوز بانك مركزي عراق براي همكاري بانكي، به علت دلار محور بودن بانک‌های عراقی اين ارتباط برقرار نشده و بايد براي آن راه حلي ارائه شود. خانم شعبانی نیز به مسائل بیمه‌ای بین دو کشور پرداخت.
سفیر عراق مدعی بود که هم در صدور ویزاها و هم در گواهی مبدا تقلباتی صورت گرفته که آنها را مجبور کرده هواپیمایی را با ۳۰۰ مسافر به ایران بازگردانند. این تصمیم که گواهی مبدا باید به تایید سفارت برسد به دلیل همین مسائل است. در مورد تعرفه‌ها نیز اعلام کرد به دلیل شرایط خاص عراق است و این مسائل با افزايش قيمت نفت حل خواهد شد و تعرفه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به مسائل و مشکلات ویزا اشاره کرد و سفیر نیز قول داد به لیستی که اتاق مشرک از فعالان اقتصادی ارائه میکند سريعا ويزا صادر گردد حتي ویزای مكرر .
این نشست بیش از دو ساعت به طول انجامید و از وی خواستیم تا نشست بعدی در اتاق مشترک مهمان ما باشند. درنهایت مقرر شد موارد مطرح شده در جلسه به صورت مکتوب به سفیر عراق تقدیم شود تا ایشان پیگیر کارها باشند.
سپس به مجموعه انقلاب رفتم ويك والیبال با حال بازی کرديم. فضای باشگاه انقلاب سرشار ازانرژی مثبت ميباشدو هر زمان كه به آنجا میروم لذت ميبرم.
احتمال این که دوشنبه ماه رمضان اعلام میشد وجود داشت اما با توجه به اینکه با دوستان روزنامه آرمان و سردبیر آنها وعده ناهار داشتم نتوانستم روزه بگیرم.
فرهنگ نادرست کپی در ایران باید اصلاح شود
آقا هادی (پسرم) در كنار كارهاي توليدي و تجاري ، به اتفاق حميد آقاي عارف تهیه کننده آلبوم جدید محسن چاووشی شده‌اند و چند هفته در تكاپوي عرضه آن به بازار هستند و از بابت توزیع و اطلاع رسانی نگرانی‌ داشتند. خصوصا نگران توزيع غير قانوني آن توسط سايت‌ها و راديو جوان بودند و تلاش كردند كه کپی آلبوم بر روی سایت‌ها و فضای مجازی قرار نگیرد اما متاسفانه قبل از این‌که آلبوم در بازار منتشر شود رادیو جوان و برخی دیگر سایت‌ها آن را منتشر کردند. حاكم نبودن قانون كپي رايت در كشور توليدكنندگان آثار هنري را با چالش بزرگي روبرو كرده كه ضروريست مجلس چاره‌اي بينديشد، با اين حال بسياري از مردم خود را موظف به خريد آلبوم دانسته و فروش آن در دو روز اول خوب بوده. گوش كردن حلال موسيقي بايد در كشور ترويج شود. هادي در تلاش است تا این آلبوم را به جشنواره‌هاي بین‌المللی موسيقي بفرستد و اعتقاد دارد با توجه به كيفيت موسيقي، محتواي اشعار و جذابيت صداي چاووشي حتما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

دوشنبه، جلسه شورای راهبردی نشریه “دنیای انرژی” در محل اتحادیه برگزار شد و اعضا نقطه نظرات خود را در مورد نشريه بيان کردند و نهايتا مقرر شد نشریه از این پس به جای فصل‌نامه دو ماه نامه شود و نسخه انگليسي نيز كه تا كنون به صورت الكترونيك منتشر مي‌شد چاپ و توزيع شود.
پس از این جلسه عازم دفتر پالایشگاه نفت سروش شدم. ما اخیرا افزایش سرمایه داشتیم. خوشبختانه ۹۴ درصد اعضا در افزایش سرمایه شرکت کردند و برای شش درصدی که مشاركت نکردند تصمیم گيري شد.
آغاز ماه رمضان و کم شدن ساعات کاری
سه‌شنبه مصادف بود با اول ماه رمضان ، قطعا هیاهو و آمد و رفت هیات‌ها و ساعات کاری کاهش می يابد وهيجانات فروكش ميكند. ماه رمضان معمولاعادت دارم تا سحر بيدار بمانم و پس از سحری تاساعت ۱۰ و ۱۱ بخوابم و با این روند چند ساعت بیشتر فرصت کار نیست.
سه شنبه ظهر با یکی از مدیران ارشد “نیکو” درباره سواپ و بنكرينك جلسه داشتم و مذاکرات خوبی انجام شد. پیشنهادی برای بحث LNG داشتم که قرار شد بررسي كنند .
عصر نشستي با آقای جنان‌صفت داشتم و درباره وضعیت فعلی کشور باهم به بحث و گفت‌وگو پرداختیم. در بسياري از موارد ديدگاه‌هايمان بهم نزديك است، ايشان هم مانند من از طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تزریق منابع به بنگاه‌ها بدون این‌که اقدامی جهت رونق اقتصادی در کشور انجام گیرد رضايت ندارد و در سايت ساعت ٢٤ آن را نقد كرده است. جنان‌صفت معتقد است، درست است که بنگاه‌ها مشکل کمبود منابع دارند اما مشکل آنها تقاضا نیز هست. تنها تحریک عرضه کارساز نیست و باید تحریک تقاضا نیز صورت بگیرد.
طی گفت‌وگو با ایشان با سایت ۲۴ بیشتر آشنا شدم. همچنین درباره عملکرد اتاق ایران و تهران و هیات رییسه آنها نيز تبادل نظر كرديم .
خدارا شاکرم که توانستم امروز یک جزء قرآن و دعاهای روزانه را بخوانم و بعد از افطار نيز به فوتسال بروم. اولین افطاری خانوادگی را اخوي محمد آغاز کرد. ماه رمضان فرصت خوبی برای نزديكي بیشتر با اقوام و دوستان فراهم ميكند و در جریان امور آنان قرار مي‌گيريم، فرصتي فراهم شد تا پس از چندين ماه آقا مصطفي پورمحمدي و اصغر آقاي پورمحمدي را زيارت كنم و نقدهايم را به عملكرد صدا وسيما بيان کنم آرزو دارم طاعات و عبادات همه دوستان وخوانندگان روزنوشت مورد قبول درگاه احديت قرار گرفته واين ايام در تقويت معرفت و معنويت در جامعه موثر باشد.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی