photo_2016-08-07_15-31-55

مدیران هفته‌ای پنج ساعت مطالعه کنند
با وجود این که فضای مجازی و به خصوص تلگرام وقت زیادی را می‌گیرد اما گاها نکات بسيارخوبی در آن برای مطالعه وجود دارد که پیدا کردن آن شاید در حالت عادی آسان نباشد. به طور مثال مطلبی را اخیرا در تلگرام مطالعه کردم، مبنی بر این‌که مدیران شرکت‌ها و کارآفرینان باید حداقل هفته‌ای پنج ساعت مطالعه تخصصی داشته باشند که به نظرم بسیار منطقی آمد.
در هفته جاری به علت جلسات متعددی که داشتم مجبور شدم بیش از ده ساعت کار فکری و مطالعه تخصصی داشته باشم واز اين نظر خرسندم. در ابتدای هفته جلسه‌ تشکل‌هاي صنايع پايين دستي نفت با شورای گفت‌وگو را داشتيم که در آن با مسئولان ذی‌ربط درباره لزوم وجوم نظام رگولاتوری در بخش نفت، گاز و پتروشيمي مذاكره و گفتگو داشتيم. بنابراین در این زمینه نسبت به مطالعه قانون اصل ٤٤ و مصوبات شوراي رقابت پرداختم.
همچنین اولین «نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی» در سال جاری برگزار و طی آن موضوع چگونگی خروج از رکود مطرح شد. در راستای این جلسه، طرح دولت برای خروج غیر تورمی در سال ۹۳ و ۹۴ را بازنگری و برای ارائه راه‌حل‌های متناسب با اقتصاد ایران برای خروج از رکود بررسي و تفكر كردم.
شنبه به دلیل شهادت امام جعفر صادق(ع) بنیان‌گذار مکتب شیعه تعطیل بود و به همین دلیل یکشنبه از دبی به ایران بازگشتم. تنها کاری که یکشنبه وقتی برای انجام آن پیدا کردم این بود که برای بازی والیبال خود را به مجموعه ورزشی انقلاب برسانم.

photo_2016-08-07_15-32-01
گلایه از روابط اندک وزارت نفت و بخش خصوصی پس از برجام
دوشنبه صبح جلسه «کمیسیون انرژی اتاق تهران» با حضور آقای زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت برگذار و ایشان برنامه‌های وزارت نفت را براي توسعه بخش نفت وگاز توضیح داد. ایشان از معدود مدیران وزارت نفت است که درب اتاقش به روی بخش خصوصی باز است و علاقه‌مند است که مسائل بخش خصوصی را در وزارت نفت را پیگیری کند. زمانی‌نیا در این جلسه تاکید کرد، انتظار می‌رفت پس از برجام روابط بخش خصوصی و وزارت نفت مطلوب‌تر از آنچه اکنون هست شود ولی این اتفاق نیفتاد. دوستان در این جلسه گلایه‌هایی در بحث رگولاتوری، قیمت‌گذاری، تضمین خوراک و قراردادهاي نفتي داشتند. من هم از دیپلماسی انرژی کشور انتقاد کرده و آن را کمک کننده به برجام نداستم. معطل كردن توسعه پخش نفت و گاز به نهايي شدن قراردادهاي جديد و عدم استفاده از بيع متقابل و فاينانس تا زمان تصويب قراردادهاي جديد فرصت زيادي را از كشور گرفت و هنوز هم تا اجرايي شدن اين الگوي قراردادي زمان زيادي لازم است.
در پايان جلسه دوستان پيشنهادات مجمع تشخيص براي اصلاح برنامه ششم را در اختيارم گذاشتند و خواستار بررسي و اظهار نظر شدند كه در پايان هفته نظراتم را ارسال كردم.
بعد ازظهر، جلسه هيات اجرایی انجمن مدیران و متخصصين برگذار شد. در این جلسه آخرین مصوبات شورای مرکزی بررسی و برنامه‌های دبیرخانه برای فعال‌تر شدن انجمن مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. آقای مهرعلی‌زاده در این جلسه حضور یافته و بخشی از وقت جلسه نيز به موضوع استعفای آقای جلال‌پور و مسائل اتاق ایران اختصاص یافت.

 

photo_2016-08-07_15-39-03

 

photo_2016-08-07_15-39-07

 

photo_2016-08-07_15-39-12

 

photo_2016-08-07_15-39-18

 

اولین نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی در دوره هفتم

سه‌شنبه در کنار انجام امور جاری خود، پاورپوینت نشست هم‌اندیشی دوستان اتاق درباره بسته خروج از رکود دولت را آماده کردم. بعد از ظهر اول جلسه‌اي با دوستانی از اتاق شهرستان‌ها داشيم که طی آن درباره آینده اتاق ایران رایزنی‌ و تبادل نظر كرديم، سپس نشست هم‌اندیشی با حضور بيش از بیست نفر از دوستان اتاق بازرگانی دوره هفتم برگزار شد که طی آن به بسته خروج از رکود پرداختیم. در این جلسه پاورپوینت خود را ارائه و سپس دوستان اظهار نظر کردند. آقای جمشید عدالتیان معتقد بود که دولت هنوز بحران رکود را نپذیرفته و طرح خروج از ركود را بر مبناي ادوار تجاري تحليل كرده است.
آقای موحد، معتقد بود که آقای نیلی اقتصاددان ناامید است و نباید انتظار داشت با طرح‌های او کشور از رکود خارج شود. دکتر ترک‌نژاد با اشاره به نبود اتاق‌های فکر و سیاست‌گذاری درست در کشور اقتصاد مقاومتی را که فقط مجموعه‌ای از اهداف است و برنامه‌ اجرایی برای خروج از رکود نيست. آقاي راسخ به ادامه يافتن طرح‌های پوپولیستی دردولت اميد اشاره کرد و گفت:«دولت نتوانسته است برنامه‌هایی که انتظار می‌رفته را اجرایی کند.» قرار است از نقطه نظرات دوستان در «ویژه‌نامه شرق» که اختصاص به این بسته دارد استفاده شود.
چهارشنبه صبح درنشست شورای گفت‌وگو در اتاق ايران با حضور نمايندگان وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط، مركز پژوهش‌هاي مجلس، سازمان سرمایه‌گذاري خارجی و نماینده شورای رقابت برگذار شد و حاضرين نظر خود درباره ضرورت وجود نظام رگولاتوری رابیان کردند. خوشبختانه همه شرکت‌‌کنندگان بر لزوم برقراری این نظام تاکید کردند.

photo_2016-08-07_15-32-21
انتقاد از دولتی بودن نهاد رگولاتوری

با توجه به تلاش‌های كه شورای رقابت در این زمینه صورت داده قرار شد که در اسرع وقت نشستي با این شورا داشته باشيم و ساختار نظام رگولاتوری را مورد بررسی قرار دهیم. شورای رقابت طراحی کرده كه اعضا نهاد رگلاتوري بشرح زير انتخاب شوند :دو نفر صاحبنظر توسط شورای رقابت، يك نفرصاحبنظر از طرف سازمان برنامه، دو نفر از وزارت‌خانه مربوطه ، یک نفر به نمایندگی از اتاق ويك حقوقدان از طرف وزير دادگستري در این نهاد حضور پیدا کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت و حاکمیت اکثریت آراء را در این نهاد رگولاتوری خواهند داشت و مورد تایید بخش خصوصي نیست.
ضمنا اتاق تعاون نیز معتقد است که باید نمایده‌ای را در این نهاد داشته باشد. نهايتا موافقت شد كه یکشنبه هفدهم مرداد جلسه‌ای با رییس شورای رقابت و نماینده اتاق بازرگانی در شورا برگزار کنیم تا ضمن تلاش برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این نهاد، برای استقلال آن چانه زني کنیم.

 

photo_2016-08-07_15-32-15
پرهیز رییس‌جمهور از پرداختن به حواشی

در فضای کشور هنوز بحث برجام داغ است و هر کسی با نگاه خود به آن می‌نگرد. یکی نیمه خالی را میبیند و دیگری نیمه پر را. بنابراین همه منتظر شنيدن نقطه نظرات رییس‌جمهور بودند. آقای روحانی بدون پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و گریز زدن به گذشته سعی کرد دستاوردهای برجام در توسعه صادرات، افزایش تولید نفت خام، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش سطح روابط بین‌الملل را توضیح دهد. به نظر می‌رسد بی‌اعتنایی رییس‌جمهور نسبت به مسائل حاشیه‌ای اقدامی است که کشوردر اين برهه به آن نیاز دارد.
اين روزها در حال پیگیری دو پروژه جديد هستم که به مراحل حساسی رسیده است و چهارشنبه، پنج‌شنبه و حتی جمعه درگیر آنها بودم. تلاش كردم تا ابهامات طرف خارجي را بر طرف کنم. چندین ساعت با تلفن و واتس آپ در حال مذاكره چند نفره بوديم. اميدوارم این دو پروژه را در کشور هر چه زودتر اجرایی کنیم و گامي در استفاده از برجام بر داريم .
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی