SAE_1726

تلاش اصولگرایان در ایجاد فضای ناامیدی
این روزهای پس از انتخابات مجلس و پیروزی قاطع لیست امید، شور و نشاط مجددی در کشور ایجاد شده و راه برای ریاست دکتر عارف در مجلس آینده هموار شده است، اصولگرایان در سکوت معناداری فرو رفته‌اند و تلاش می‌کنند به جامعه بقبولانند که برجام دستاوردی نخواهد داشت.
در حالی شاهد حضور پررنگ هیات‌های خارجی از جمله کره جنوبی، ژاپن و انگلیس در ایران هستیم، که این کشور‌ها دوستان نزدیک آمریکا در منطقه به حساب می‌آیند و اگر قرار بود که آمریکایی‌ها مانع برقراری روابط تجاری ایران با سایر کشور‌ها شوند، دلیلی برای حضور این هیات‌ها در ایران وجود نبود. البته باید پذیرفت که حتی در امور شخصی نیز افراد در برنامه‌ریزی‌های خود مردد هستند و نمی‌دانند چه کنند؟
ایران به دنبال شرکای اقتصادی در شرق آسیا
روز شنبه با یکی از دوستانم که در توسعه روابط ایران با کره جنوبی تلاش‌می‌کند، جلسه‌ای داشتم. شخصا اعتقاد دارم که بیشترین شانس ما برای جذب منابع و سرمایه‌گذاری خارجی با کشورهای شرق آسیا است و بنابراین باید تمرکزمان بر روی هیات‌هایی باشد که از چین، ژاپن، کره جنوبی و هند به ایران می‌آیند. این منطقه علاوه بر اینکه بازار مناسبی دارد و نیازمند کالاهای ایرانی است، منابع مالی مازاد داشته و از نبود رونق در کشور‌هایشان رنج می‌برند.
چرخش ۱۸۰ درجه‌ای روابط کره‌جنوبی با ایران
به طور مثال اقتصاد کره جنوبی در سال گذشته، متوسط رشد ۲٫۷ درصدی داشته و در سه ماهه اول امسال نیز تنها حدود نیم درصد بوده است. کره جنوبی طی سال‌های اخیر با ایران روابط خوبی نداشته و در مسائل امنیتی، ایران را دوست کره شمالی و دشمن خود قلمداد کرده و از این‌رو پس از کره شمالی، ایران را دومین تهدید امنیتی خود دانسته بود. اما در یکسال گذشته و با توجه به اتفاقات ناشی از برجام، گویا ورق برگشته و کره جنوبی در روابط خود با ایران تجدید نظر کرده‌است. سفر عالی‌ترین مقام این کشور به ایران نشان از تغییر نگاه امنیتی و سیاسی این کشور و همچنین چراغ سبز آمریکا به آن بوده است. من معتقدم اقتصاد ایران و کره جنوبی می‌تواند مکمل هم باشد. در این باره با روزنامه قانون مصاحبه‌ای مفصل کرده و اعلام کردم به سفر این هیات بسیار امیدوارم. اعتباری که برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور درنظر گرفته بین ۱۷ تا ۲۵ میلیارد دلار است. در حالی‌که پیش از این روابط دو کشور تنها در زمینه الکترونیک و خودرو محدود بود، قرار است این اعتبار عمدتا در پروژه‌های نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی و بیمارستانی صرف شود.
احتمال پیروزی کلینتون در انتخابات آمریکا قوت گرفت
تا آخر این هفته انتخابات آمریکا به مرحله نهایی خود رسیده و شانس بقیه کاندیدا‌ها به حداقل رسیده‌ است. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را باید کاندیداهای نهایی دو جناح دانست. به نظرم پیش‌بینی من که شانس را به کلینتون داده بودم در حال تحقق است.
شباهت لیگ ایران به لیگ اسپانیا و انگلیس
لیگ فوتبال نیز به روزهای حساس خود رسیده است. پس از باخت روز جمعه پرسپولیس و عصبانیت طرفداران آن، هنوز شانس این تیم بسیار زیاد است. جالب است که لیگ ما از یک طرف مشابه لیگ اسپانیا شده است که در آن بارسا، رئال و اتلتیکو هرسه شانس قهرمانی دارند، و از طرف دیگر شبیه لیگ انگلیس شده است که تیمی مثل لس‌تر سیتی که کسی برای آن اهمیتی قائل نبوده، توانسته در صدر لیست قرار بگیرد. تیم استقلال خوزستان نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.
پیشنهاد چینی‌ها و اتریشی‌ها
شنبه با هیاتی چینی جلسه‌ای داشتم. این هیات علاقه‌مند و مسر است تا در زمینه شیرین‌سازی میعانات گازی در ایران یا چین سرمایه‌گذاری کند. پیگیری‌هایی انجام دادم، اما بعید می‌دانم که ایران علاقه‌مند به این پروژه باشد و میعانات گازی خود را در اختیار آنان قرار دهد که شیرین و صادر کنند. قول دادم که تا موضوع را پیگیری و به آن‌ها کمک کنم.
همچنین یک پیشنهاد از اتریش دارم. یک کمپانی بسیار معتبر اتریشی در نظر دارد یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب گاز CNG را دریافت و آن را در کشتی مخصوص تبدیل به ۳۰۰ هزار تن گاز LNG کرده و صادر کند. به نظر می‌آید این پیشنهاد برای حضور ما در بازار هند و جنوب شرقی آسیا راه‌گشا باشد. به آن‌ها نیز قول دادم در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز با مسئولان ذی‌ربط گفت‌وگو کنم. البته ما در این زمینه دو مشکل قیمت و اسکله برای پهلو دادن کشتی ۴۰۰ متری را داریم. به عبارتی اسکله‌ای نیاز داریم تاکشتی‌ها در آن پهلو و گاز را تحویل بگیرند.
اولین جلسه هیات اجرایی انجمن مدیران در سال جدید
دوشنبه جلسه‌ای با هیات اجرایی انجمن مدیران در سال جدید داشتم. در این جلسه تصمیمات خوبی اتخاذ و یکی از دوستان مسئولیت دبیرخانه را بر عهده گرفت. همچنین مصوب شد تا در ۲۸ اردیبهشت جلسه شورای مرکزی انجمن برگزار و برای فعال شدن و عضو گیری تصمیماتی گرفته شد.
وعده رشد پنج درصدی اقتصاد از زبان مسعود نیلی
عصر دوشنبه در همایشی که اتاق تهران درباره پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۹۵ با حضور دکتر نیلی و فرشاد فاطمی داشت، شرکت کردم. هرچند دکتر نیلی محاظه‌کار حرف‌های خود را با صراحت مطرح نمی‌کند، اما از احتمال رشد اقتصادی پنج درصدی در کشور خبر داد که سه درصد آن از طریق افزایش صادرات نفت و دو درصد آن از طریق سایر بخش‌های اقتصادی محقق خواهد شد. آقای دکتر فاطمی نیز اشاره کرد که مشکل کشور تنگناهای مالی و کمبود سرمایه‌گذاری است و اعتقاد داشت که در شش ماهه اول امسال بعید است که رشدی در اقتصاد کشور رخ دهد، اما در شش ماهه دوم شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.
افزایش صادرات در فروردین امسال
آمار صادرات فروردین ماه امسال، گویای ایجاد تحرکات مثبتی در اقتصاد است. درحالی است که در فروردین سال گذشته دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم، امسال این رقم به بیش از سه میلیارد دلار رسیده‌است و گویای رشد ۱۰ درصدی است. واردات نیز یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار بوده و کاهش نداشته است. از آنجایی که صادرات نفت خام به یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و صادرات فراورده‌ها نیز افزایش داشته است، قطعا امسال شاهد کاهش فشار بودجه‌ای بر روی دولت و تحقق رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال خواهیم بود.
بدعهدی وزیر صنعت، معدن و تجارت
دیروز روز معلم بود و یاد مطلبی از شهید مطهری افتادم که در باب ارزش بیان کرده بود. ایشان ارزش‌ها را نسبی دانسته و تنها ارزشی را که غیر نسبی ندانسته «وفای به عهد» است. اعتقاد دارد یک مسلمان به هیچ وجه نمی‌تواند قول و پیمان خود را زیر پا بگذارد. با توجه به همین نکته، باید از آقای نعمت‌زاده پرسید چرا به قول و تعهد خود در مورد اعطای نمایندگی خودرو پایبند نبوده و آن را لغو کرده است. من اعتقاد دارم رهبری هم راضی نیست که جمهوری اسلامی به مجوز خود پایبند نباشد و به راحتی آن را زیر پا گذاشته و وارد کننده بخش خصوصی را با ضرر و خسران مواجه کند. اولا که ایشان حق نداشته این مجوز را لغو کند و اگر هم برای رضایت رهبری علاقمند به ادامه نیافتن واردات این نوع خودرو بوده باید با ذی‌نفع آن وارد مذاکره شده و با جبران هزینه‌های صورت گرفته، رضایت وی را جلب می‌کرد.
اصل «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام» یک قاعده پذیرفته شده فقهی است که کارگزاران اسلامی باید از همه بیشتر به ان پایبند باشند.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی