این هفته شاهد اتفاقات و تحولات بزرگی در عرصه داخلی و خارجی بودیم. ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد و یارانش در انتخابات ریاست‌جمهوری مهم‌ترین اتفاق داخل کشور بود كه باعث تشدد در جبهه اصول‌گرایان و عصبانيت شديد آنان شد. از سوی دیگر اشتباه مهلك اسد در «خان شيخان» و حمله موشكي آمریکا به سوریه هزينه حمايت از بشار اسد را شديدا افزايش داده و معادلات منطقه را پيچيده‌تر كرده است و بر روابط بین‌الملل ما تاثير منفي داشته است. در این هفته همچنین شاهد امضای قرارداد بوئينگ آمریکا با ایران بودیم که طی آن هواپیمای «مکس ۷۳۷» که تا کنون به هیچ کشوری فروخته نشده با فاینانس خارجی به ایران تحويل خواهد شد که در عصر ترامپ و تحریم‌ها می‌تواند خط شکن و نشانه موفقيت ديپلماسي اقتصادي كشور است.
همزمان با هیاهوی ثبت‌نام و افزایش تعداد نامزد‌ها شاهد برگزاری مناظره‌های متعدد در رادیو و تلوزیون هستیم. در یک طرف اصولگرایان با برنامه و دستور‌ کار مشخص و با هدف تخریب دولت به میدان آمده‌اند و از طرف دیگر شاهد حضور اصلاح‌طلبانی در این مناظره‌ها هستیم که بعضا یا شناخت کافی ندارند و یا بدون برنامه هستند. این روند می‌تواند باعث کاهش تعداد آرای روحانی شود. بنابراین باید در این مورد تدبير شود و هر فرد که قرار است از طرف دولت و اصلاحات در این قبیل برنامه‌ها شركت كند توجيه و آمار و اطلاعات لازم در اختيارشان قرار گيرد.
در این راستا طی هفته مصاحبه‌ای با روزنامه شرق داشتم و به برخی ادعاهای وزیر سابق نفت به صورت مستدل پاسخ دادم و عملكرد ايشان در اوپك، فروش نفت به بابك زنجاني، دكل‌هاي نفتي و خريد لوله از خارج را نقد كردم.

 


هفته را با عید دیدنی در اتاق تهران آغاز کردم که هم زمان با ثبت‌نام احمدی‌نژاد شده بود، بنابراین همه جا بحث این حرکت او، تایید و یا عدم تایید صلاحیتش و تاثیر منفی این حرکت او بر انتخابات بود.
یک‌شنبه جلسه ماهانه اتاق بازرگانی ایران بود که عمدتا درباره نام‌گذاری سال به «اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال» پرداخته شد. در همین راستا روسای اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق ایران بیانیه مشترکی را درباره تولید و اشتغال منتشر کردند، که با توجه به فضای انتخاباتی قرار شد موضعی له يا علیه سیاست‌های اقتصادي دولت اتخاذ نشود. همچنین در این جلسه دکتر رحمتی گزارشی درباره خصوصی‌سازی و عواقب آن ارائه کرد که هرچند از طرف اعضا مورد استقبال قرار نگرفت اما پژوهشي قابل اعتنا واتکا بود.

یکشنبه بعد‌ از ظهر جلسه اتاق مشترک ایران و عراق را داشتیم. به عنوان دبیرکل اتاق از قبل برنامه‌های سال ٩٦ اتاق را برای اعضا ارسال کرده بودم تا در اولین جلسه پیرامون آن تبادل نظر شود. خوشبختانه اولويت‌ها و برنامه‌ها مورد استقبال و تصويب هيات مديره قرار گرفت و راهکارهایی که برای گسترش حضور بنگاه‌های ایرانی در عراق ارائه کرده بودم مورد توجه و تاكيد قرار گرفت. همچنین به بيشنهاد من آقایان جهانبخش، سنجابی، صبا زنگنه و رحمان سلیمانی به عنوان مشاوران عالی اتاق منصوب شدند.


ستاد توسعه روابط اقتصادي عراق و سوریه كه زير نظر رياست جمهوري اداره ميشود علاقمند است كه اتاق مشترك ايران وعراق امور مربوط به سوريه را بعهده گيرد، بنابراینبا ریاست اتاق ایران و معاون بین‌الملل هماهنگ کردم و موافقت کردند كه ما فعالان حوزه سوريه را هم پوشش دهيم. در این راستا پیگیر شدم تا بتوانیم فضای بیشتری را در محل فعلي در اختيار بگیریم تا بتوانيم کلاس‌های آموزشی را برگزار و فعالان اقتصادی با سوریه را نيز پوشش دهیم.
پس از این جلسه مکاتباتی را با ستاد توسعه روابط ایران و عراق در راستای اختصاص سالن اجلاس سران برای همایش مرداد ماه روابط تجاری ایران و عراق و همچنین سازمان استاندارد برای پیگیری پذیرش استاندارد ۵۱ قلم کالای صادراتی ایران به عراق انجام دادم. تلاش می‌کنم دبیرخانه‌ای فعال و به روز داشته باشیم.
اين روزها بازی تیم‌های باشگاهی ایران در جام باشگاه‌های آسیا را با حساسيت پیگیری ميكنم و از این که پرسپولیس نتوانست در تهران «الریان» را شکست دهد و استقلال اهواز نیز نتیجه را واگذار کرد، متاسف شدم. امیدوارم امسال تیم‌های ایرانی همگی بتوانند به مرحله بعدی صعود کنند و حداقل يكي از آنها را در فینال داشته باشیم.
این هفته با دوستان انجمن مدیران نیز عید دیدنی داشتيم و در خلال آن درباره مسائل روز کشور و فعال شدن انجمن همفكري كرديم.


در میزگرد رادیو گفت‌وگو که در روز مبارك سیزده رجب با موضوع تولید و اشتغال برگزار شد شرکت کردم. آقایان حمیدرضا صالحی، کاوه و قانع نیز حضور داشتند. جمع‌بندي مباحث مطرح شده در این میزگرد عبارت بودند:١- لزوم راه‌اندازی نظام رگولاتوری، ٢- اصلاح شيوه دريافت مالیات ارزش افزوده، ٣-جلوگیری از صادرات مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌هاي داخلي٤- ادامه دیپلماسی خارجی و تلاش حهت تامین مالی و فاینانس از منابع خارجي براي تقويت توليد


ضمنا مصاحبه‌ای درباره بازار نفت داشتم که در آن ابراز کردم با توجه به اتفاقات اخیر، نگرانی از کاهش قیمت نفت کمتر شده و پیش‌بینی این است که قیمت آن در کانال ۵۰ تا ۶۰ دلار باقي بماند. خوشبختانه اكنون تقاضا و عرضه متوازن شده و حتي می‌توان شاهد بهتر شدن قیمت نفت باشیم که بر اقتصاد ایران، روسیه، نزوئلا و الجزایر تاثیر‌گذار است.
در این هفته به توئیتر پیوستم و چند توئیت درباره انتخابات، هواپیمایی ماهان و پروازهای آن به تایلند و خرید هواپیماهایی بویینگ انجام دادم. ضمنا مطلع شدم كه وب‌سایتم (www.seyedhamidhosseini.ir) هک شده و در آن پيام هاي تبلیغاتی قرار گرفته و به كمك طراح سايت آن را برطرف كردم.
هفته آینده به همراه هیات کوچکی در سفر آقای ظریف به ترکمنستان، قرقیزستان و گرجستان ایشان را همراهی ميکنم. بنابراین به برگزاركنندكان كنفرانس بين المللي قير ايران «ارگوس» اطلاع دادم كه در روز افتتاحيه كنفرانس به عنوان سخنران حضور نخواهم داشت و معذرت خواهي كردم.
پنج‌شنبه براي عيد ديدني به امور بین‌الملل وزارت نفت سرزدم و با مدیر آن درباره برنامه‌های سال جاری و امکان همکاری گفت‌وگو کردم. باتوجه به سفر ترکمستان موضع ایشان را درباره سوآپ گاز جویا و از برنامه‌هاي سال جديد مطلع شدم.
پایان

کانال تلگرام: https://t.me/bloghoseini

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی