“بسمه تعالی”

285

سلام دوستان سفرها باعث شده “روزنوشت ها” تبدیل به “هفته نوشت” شود و از این نظر شرمنده‌ام و مجبورم بسیاری از نکات ظریف و دیدگاههایم را ننویسم و فقط گزارش کار بنویسم. البته امروز شیوه نوشتن روزنوشت را عوض کردم و فکر کنم با استفاده از تلگرام لازم نباشد که مطلب را دست‌نویس کرده و سپس تایپ و ویرایش کنم. امروز بطور آزمایشی مطالب را با تلگرام در ده دقیقه به یکی از پرسنل دفتر ارسال کردم و ایشان مطلب را تنظیم و پیاده کرد و الان آن را ویرایش و ارسال کردم .
چهارشنبه صبح برای ملاقات با یکی از مدیران غرب آسیای یکی از شرکت های چند ملیتی و بین المللی مواد غذایی و نوشیدنی دنیا که فروش روزانه آن حدودا ۳۰۰ میلیون دلار است، به دبی پرواز کردم، از فرودگاه مستقیما به دفتر این شرکت رفتم ( در سه طبقه و حدود ۳ هزار متر مساحت) ، با مدیر مصری آن ملاقات کردم ؛ به علت اینکه این شرکت در اصل آمریکایی است محافظه کارانه قدم به مذاکرات گذاشتند و بیشتر به مسائل حاشیه ای از جمله اقتصاد ایران ، امارات ، منطقه و مصر پرداختیم و سپس در مورد بازار آن فراورده خاص صحبت شد و ایشان سهم ایران از بازار منطقه پس از عربستان میدانست ، در باره آینده بازار ایران ، ساختار شرکت و گردش مالی آن صحبت کردیم . آنها در بازار ایران با مجوز “افک”بطور محدود حضور دارند و اخیرا از ایران بازدید داشته اند وعلاقمند به حضوری موثر پس از برداشته شدن تحریم ها هستند ، در مجموع جلسه خوبی بود . پس از جلسه با توجه به اینکه شب قبلش تا دیر وقت فوتسال داشتیم و بعد روزنوشت مینوشتم نخوابیده بودم مستقیما به هتل رفتم و تا حدود ۵ ساعت خوابیدم .
بعد از ظهر جلسه ای با دوستان هندی داشتم که به تازگی با تشویق من در بازار شرق آفریقا برای فروش مازوت و کند نسیت ایران فعال شده اند و نسبتا موفق بوده‌اند ، در رابطه با اسناد حمل، گواهی مبدا و کیفیت کالا سوالاتی داشتند که توضیحات کاملی در این خصوص به آنها دادم. امیدواریم که بتوانیم این بازار را به روی فراوره های پالایشگاهی ایران بگشاییم.
پنجشنبه صبح با یکی از مدیران اسبق” شل” و “ترافیگورا” که تجربه مدیریتی ۱۶ ساله در این دو شرکت بزرگ دارد صبحانه خوردم و در رابطه با همکاری های آینده گفتگو کردیم. از سال ۱۳۸۰ که ما در شل “رجیستر” شدیم با ایشان آشنا هستم و به شرکت شل بخاطر داشتن این نوع مدیران ( باهوش، خوش فکر و دارای روابط عمومی قوی ) احترام زیادی قایل هستم. به علت تحریم‌ها همکاری ما مدت زیادی متوقف شد، ایشان اخیرا از “ترافیگورا” نیز جدا شده و طبق قوانین شرکت های بزرگ، تا مدتی اجازه فعالیت در زمینه نفتی را ندارد. در رابطه با موضوعات مختلفی با هم گفتگو کردیم ، با توجه به سابقه فعالیت های قبلی و شناخت واعتمادی که به هم داریم بزودی همکاریمان اغاز خواهد شد .

283

286
هوا در دبی بسیار گرم بود و فقط چند ساعتی از هتل بیرون رفتم ، قرار بود پنجشنبه از طریق دبی عازم مشهد شوم و خانواده نیز به مشهدرفته بودند ، پنجشنبه پروازی نبود و مجبور شدم جمعه با پرواز ماهان عازم مشهد شوم . در طول پرواز با آقای “دکتر حسن خانی” از “بانک ایران زمین” که از سفر سنگاپور به دبی آمده بودند همراه شدیم و تا مشهد در مورد مسائل مختلف صحبت کردیم ، ایشان اخیرا سلامت خود را باز یافته واحتمالا از فردوس و طبس نامزد مجلس خواهد شد.

282

عصر شنبه در هتل درویشی مشهد جلسه خوبی برای تقدیر از روسای سابق اتاق و هیئت ریسه اتاق ایران برگزار شد . آقای شافعی که دستی در شعر دارند و از دوستان آقای مشفق کاشانی است اشعاری از ایشون خواند و سپس یادی از امیرکبیر کرد و پرسید که چرا امیر کبیر در طول ۲٫۵ سال توانست این همه تحول ایجاد کند و ما نمی توانیم و نتوانستیم؟ حاج آقای میر صادقی طبق معمول خاطره گویی کرد و از گذشت آقای شافعی به نفع اقای جلال پور تقدیر کرد و از حاضر جوابی آقای جلال پور تعریف و ایشون را فردی عملگرا دانست که می تواند بسیاری از مشکلات اتاق را حل کند، سپس آقای کساییان از اتاق اصفهان به نمایندگی از روسا پشت تریبون رفت تا نقطه نظرات انتقادی این دوستان را بیان کند ولی با مشاهده فضای دوستانه و معنوی جلسه پشیمان شد و حرفش را نزد ، آقای آل اسحاق در پاسخ به سوال آقای شافعی درباره چرایی موفقیت امیرکبیر ، کارهای تاسیسی (سازماندهی ارتش ، نظام آموزش ، بروکراسی اداری ، انتشار روزنامه و….) وصداقت ایشان را عامل اصلی دانست و استدعا کرد که روسای اتاقها به دو عامل فوق اعتنا کنند . ضمنا به صحبت های خوب آقای نعمت زاده در نماز جمعه اشاره کرد و خواستار اجرایی شدن آنها شد.

شب با توجه به حضور خانواده در مشهد و دعوت شام قصد شرکت در مراسم شام اتاق را نداشتم ولی با اصرار اقایان جلال پور وشافعی در مراسم شرکت کردم. در مسیر رستوران با “آقای جلال پور” در مورد برنامه ششم ، عدم ثبت اساسنامه شرکت‌های خارجی در ایران ، شورای گفتگو و سایر مسایل از جمله اتاق اهواز و اتاق ایران و عراق گفتگو کردم ، ایشان همانطور که آقای میر محمد صادقی گفته بود در راه دست به کار شد و با ریاست اداره ثبت شرکت ها که از “کرامنه” است تماس گرفت و مشگل عدم ثبت شرکت نامه واساسنامه به دو زبان را مطرح کرد و ایشان آن را شدنی دانست و اعلام کرد که منع قانونی ندارد و قرار شد اتاق نامه ای در این مورد ارسال کند.
در مراسم آواز و دو تار زنی عثمان شرکت کردم و قبل از شام جلسه را ترک کردم ، بسیاری از دوستان اتاقی (تهران ، شهرستانها وتشکل ها) از بازگشت من به اتاق با وجود کارشکنی‌ها ابراز خوشحالی کرده و تبریک گفتند .

294

یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح جلسه رسمی ماهانه هیئت نمایندگان را داشتیم. در ابتدای جلسه قسم نامه قرائت شد، بعد شیوه نامه به بحث گذاشته شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید سپس بحث کمیسیون ها مطرح شد ، من در رابطه با حذف کمیسیون اقتصاد کلان و تغییر نام کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب و کار بحث داشتم ولی اعلام کردند کسانی که پیشنهادات کتبی داده‌اند مجاز به ابراز نظر می باشند لذا من که چهارشنبه به عضویت اتاق ایران در آمده بودم و وقتی برای ابراز نظر نداشتم از بیان نظراتم محروم شدم و از رویکرد جدید اتاق مبنی برتمرکز بر مسائل بنگاه وبی توجهی به اقتصاد کلان راضی نیستم .
بعضی‌ها اتاق را نماینده بنگاه های کوچک و متوسط میدانند در حالیکه در ایران اتاق نماینده بنگاههای متوسط و بزرگ است و هر عضو اتاق تهران بطور متوسط پانصد میلیون تومان درآمد داشته و این دیدگاه به اتاق لطمه خواهد زد ، اتاق ها اگر دستاوردی داشتند در مسایل کلان مانند بحران ابپف فساد اداری ، بنگاه داری بانکها، تفسیر جدید اصل ۴۴ وخصوصی سازی وقانون محیط کسب وکار بوده است وما در دوره جدید اصل ۴۴ را به رقابت تغییر دادهایم که خندهدار است، زیرا اصل ۴۴ حق بخش خصوصی است و باید پرچم آن را برافروخت، ضمنا قانون محیط کسب وکار دستاورد اتاق است وباید ان را پاس داشت و پیگیر اجرایی شدن آن شد ولی متاسفانه آن را کمرنگ و بی اثر کردیم. با حذف کمیسیون اقتصاد کلان جه کسی متولی تدوین وبررسی قانون برنامه ششم در اتاق خواهد بود؟اگر مشکل من و آقای بحرینیان هستیم حاضریم اصلا عضو این کمیسیون ها نشویم ولی اتاق ان را اصلاح واحیاء کند. متاسفانه عناوین کمیسیون با حداقل تغییر به تصویب رسید ویارگیری در اتاقها برای ریاست کمیسیونها اغاز شد. پس از اتمام جلسه با توجه به قولی که به شریکمان آقای اکبری از شرکت تکران توس که در زمینه ساخت آبگیرو فیلتراسیون فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی فعالیت داشته و اکنون آبگیر فازهای ۱۹ ، ۲۱ ، ۲۲را در حال ساخت دارد بازدید کردم ، بیشتر کارهای ساخت داخلی فیلتراسیون در محل کارخانه در مشهد انجام می شود ، پرسنل بسیار متخصصی دارد و در زمینه تراشکاری وماشین کاری با صنایع دفاعی کشور همکاری خوبی دارد . با مساعدت ومحبت اقای شافعی یکشنبه شب عازم تهران شدم .

288
قرار بود شنبه به ایران برگردم لذا با هیئتی از ترکیه برای یکشنبه قرار داشتم که با توجه به بازگشت هیات به ترکیه در صبح دوشنبه نیمه شب از فرودگاه به دیدار انان رفتم وتا پاسی از شب با رئیس اتحادیه صادرکنندگان ترکیه وهمکارانش جلسه داشتم . در مورد موضوعات مختلف گفتگو کردیم ، از اتفاقاتی که ده سال بیش برای “ترکسل ” و “تاو” افتاده بود خاطره بدی داشت و معتقد بود که تاجران ترک برای سرمایه گذاری در ایران دچار تردید هستند ولی آمادگی برای توسعه روابط تجاری وجود دارد ، پیشنهاداتی مطرح شد و قرار شد بعد از بررسی در هفته های اینده نشست مجددی در تهران یا استانبول داشته باشیم ودر سفر سه شنبه صبح من به استانبول اگر فرصتی فراهم شد دیدار ی داشته باشیم .
بعد از چندین روز پر فشار کاری به خانه رسیدم و تنها دوشنبه را برای رسیدگی به برخی امور فرصت دارم چون تعطیلی وسفر در بیش است .

والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...