308

موضوعی که شاید این هفته جلب توجه کرد مقاله ای به نام زمین داغ نوشته توماس فریدمن بود که در آن به تشریح منطقه خاورمیانه و بی آبی پرداخته و اشاره کرده که پیش از  داعش و گروه های تروریستی ، گرما و داغی زمین و مسئله آب ، منطقه را تهدید می کند ، همچنین بیان شده که یکی از علت های تشدید اختلافات سوریه مهاجرت روستاییان سوری به علت کمبود آب به شهرها می باشد و در آخر هشداری به کشورهای خاورمیانه بابت کمبود آب و همزیستی مسالمت آمیز داده است.
موضوع دیگری که جلب توجه می کرد آمار ضرر ۵۵۰۰ میلیارد دلاری اقتصاد جهانی بود ، بحران مالی که بازار جهانی با آن رو به رو می شد و پس از آنکه چین اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار ارزش سهامش افت داشته ، اعلام شد که اتحادیه اروپا نیز چیزی در حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار افت سهام داشته و لذا تحلیل هایی مبنی بر کاهش مجدد قیمت ها وجود دارد که اولین جرقه های آن در مصر زده شد و در این میان برخی ها نیز به کاهش قیمت نفت تا ۳۰ دلار اعتقاد دارند که شخصا به این تحلیل ها اعتقادی ندارم و همانطور که مشاهده کردید آخر هفته اندکی بازار بهبود پیدا کرد و قیمت نفت و ارزش سهام ها افزایش پیدا کرد ، امیدوارم این بحران که از چین شروع شده به وسیله خود این کشور کنترل شود و شاهده ثبات و رونق گرفتن دوباره بازار جهانی باشیم.
این هفته قرار بود که در یک نشست نقش رسانه ها در پسا تحریم شرکت بکنم ، برای شرکت در این کنفرانس چند ساعتی مطالعه و مشورتی نیز با دوستان داشتم ، چهار نکته را یادداشت کرد : یک نقش رسانه ها در پسا تحریم ( بقیه نکته ها چی شد دکتر ؟ ) میزگرد نسبتا خوبی بود که در محل مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها وزارت ارشاد برگزار شد ، در این میزگرد آقای دکتر توکلی از مجلس , آقای حیدری از وزارت کار ، آقای میرزایی از دانشگاه علامه ، آقای مهندس خطیبی و بنده شرکت کرده بودیم و به بحث و تبادل نظر پرداختیم. اولین سخنران نشست آقای احمد توکلی بود که از نقش رسانه ها در مقابل فساد تأکید کرد و سپس به تقویت روحیه …. کشور در موضوع هسته ای اشاره کردند ، پس از ایشان آقای حیدری اشاره به این نکته داشتند که رفع تحریم ها نمی تواند در کوتاه مدت نتیجه بخش باشد و اثرات آن در دراز مدت آشکار خواهد شد و کمک به ورود سرمایه گزاران خارجی در کشور خواهد شد دقیقا همانند اتفاقی که بعد از جنگ تحمیلی رخ داد. در کل ایشان لغو تحریم ها را کلید رهایی اقتصاد از این وضع نابه سامان نمی دانستند و معتقد بودند که باید سیاست های درستی برای خروج کشور اتخاذ گردد. آقای میرزایی به عنوان یک کارشناس معتقد بودند که متاسفانه لغو تحریم ها با کاهش قیمت نفت هم زمان شده که حتی پیشبینی می شود این کاهش قیمت در سالهای اخیر نیز ادامه پیدا کند و بخشی از منابعی که می توانستیم از آنها بهره مند شویم با این کاهش قیمت منتفی شده است . آقای سعید … هویت مستقلی برای مطبوعات و رسانه ها قائل نبود و معتقد بود که برخورد گروه ها متناسب با منافع آنها با لغو تحریم ها خواهد بود ، لذا باید کاری بکنیم که همه جریان ها در لغو تحریم ها منافع داشتند و ایشان هم معتقد نبودند که رفع تحریم ها موجب گشایش در اقتصاد کشور خواهد بود . آقای لیلاز نقش تحریم ها را بیشتر ساسی می دانست تا اقتصادی . پس از ایشان من گفتم که به کارکرد حزبی مطبوعات اعتقادی ندارم و اعتقاد دارم که مطبوعات بیشتر باید به عنوان بنگاه اقتصادی مطرح شوند ، ضمن اینکه نقش اصلی مطبوعات اطلاع رسانی می باشد که این موضوع در قبل و بعد از تحریم ها تفاوتی ندارد ؛ نقش دیگری که برای مطبوعات قائل شدم موضوع گفتمان سازی است ، چقدر توانسته در مسائل اقتصاد کلان کشور نقش داشته باشد لذا رسانه ها باید بتوانند در مورد دستاورد بزرگ رفع تحریم ها که حل مسائل و مشکلات است اطلاع رسانی صحیح کنند ، تغییر پاراداینی صورت گرفته که برای اولین بار در خاورمیانه ای که همیشه ساختارهای حقوقی از طریق جنگ حل و فصل شده ، اما این بار یک موضوع مهم سیاسی امنیتی از طریق گفتگو رفع شده است، لذا وظیفه مطبوعات است که این دستاورد جدید را توسعه دهند.
جلسه روز سه شنبه تا دیر وقت ادامه داشت سپس به خانه رفتم و بازی نفت را تماشا کردک که متاسفانه شاهد باخت این تیم بودیم ؛ در ادامه به سراغ فوتبال خودمان رفتم و در غالب سه تیم به پازی پرداختیم .

305
چهارشنبه صبح به دنبال کارهای جاری و معمولی بودم ؛ در ابتدا برای مذاکره پیرامون برخی مطالب به وزارت نفت رفتم ، اول به امور مالی و سپس به امور بین الملل نفت رفتم و سپس در محل اتحادیه شرکت کردم ، اتحادیه نشستی در مورد نقد و بررسی سایت فارسی و انگلیسی و نشریه انگلیسی اتحادیه برگزار کرده بود که پیشنهادات خوبی مطرح شد و قرار شد که اعضای اتحادیه از طریق تلگرام به هم متصل شوند و از اخبار منتشر شده در سایت اطلاع یابند ، همچنین تلاش برای ارتقاء جایگاه سایت اتحادیه در موتور های جستجوگر انجام پذیرد ؛ در مجموع جلسه خوبی بود و تا دیر وقت ادامه داشت .
پس از جلسه اتحادیه در دفتر یکی از دوستان آقای سلیمانی اهواز را ملاقات کردم ، ایشان در بصره مستقر شده و گفتگوهایی در مورد فعال شدنمان در بازار بصره داشتیم ، در این دیدار آقای حسین نصیری را که اخیرا کتاب تعامل را منتشر کرده را نیز ملاقات کردم ، در این کتاب به ظرفیت های تجاری کشور ، ظرفیت های مرزی ، ظرفیت های مناطق آزاد و نحو فعال سازی این ظرفیت ها در جهت رفاه مردم ، اشاره شده است. پنجشنبه پیگیر خرید این کتاب از مرکز مطالعات وزارت خارجه شدم که به علت تعطیلی موفق به این کار نشدم.
سپس به خانه آمدم و بازی پیروزی و فولاد را تماشا کردم و اینکه پرسپولیس توانست بعد از هفته ها آن هم در اهواز صاحب یک پیروزی شود برایم جالب بود.
والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی