226

دوشنبه روزی بود که تماما در اتاق سپری شد و سه شنبه تماما در اتحادیه و اصلا اين هفته كاسب نبودم . از ساعت هشت الی ۱۰ صبح کمیسیون انرژی اتاق تهران با مسئولین شركت پخش و پالایش و آقایان مهندس کاظمی معاون وزير , سجادی مدیر عامل پخش و حشم فيروز مدیر بازرگانی پخش جلسه‌ای را برگزار کرده‌بود. در این جلسه نقطه نظرات بخش خصوصي توسط آقایان دکتر فزونی , دکتر پدیدار , مهندس شریفی و من مطرح شد. عمده بحث در رابطه با قیمت گذاری گاز مایع و گازوييل صادراتي و CNG براي خودروها بود. از شرکت پخش و پالایش خواسته شد تا به نحوی قیمت گذاری کند که امكان فروش محموله‌های صادراتی توسط بخش خصوصي امكان پذير باشد و راه را براي قاچاق فراورده‌ها ببندند، نهایتا با درايت دكتر معظمي مقرر شد که کمیته‌ای با همکاری بازرگاني پتروشيمي، اتحادیه و اعضای اتاق تشكيل و با حضور نمايندگان شركت پخش در رابطه با مبانی قیمت‌گذاری تبادل نظر و ارايه طريق کنند.
*توقف انتشار نشریه آینده‌نگر
پس از جلسه اتاق قرار بود اعضا هيات مديره اتحاديه با مهندس سجادي جلسه داشته باشند و من با توجه به جلسه صبح شركت نكردم و ترجيح دادم به ديدار مديران قديمي اتاق تهران بروم، فقط موفق شدم دكتر بهادراني و آقاي بختياري معاون امور بين الملل اتاق را ملاقت كنم و در جريان برنامه‌هاي اتاق براي شركت در مجمع ايران و اروپا كه قرار است در اواخر سپتامبر در سويس برگزار شود قرار گيرم. متوجه شدم مديريت جديد اتاق ، نشریه وزين آینده نگر را که مباحثش در مورد آینده پژوهی بود و مجله با پرستیژی بود، تغيير داده و نشریه جدیدی با کاغذ کاهی شبيه ساير نشريات كشور منتشر كرده كه نمي‌تواند جایگزین خوبی برای نشریه آینده‌نگر باشد. البته نكته مثبت آن چاپ مجله در ده هزار نسخه و ارسال آن به تمامي اعضاي اتاق تهران است.
اگر چه گفتم كه اين هفته كاسب نبودم ولي اخذ موافقت با تمديد مجوز پالايشگاه از اتفاقات خوب اين هفته بود. و نگراني سهامداران را برطرف كرده و راه را براي تامين مالي پروژه توسط بانك هموار خواهد كرد، اين پروژه تا كنون حدود ٢٠ درصد پيشرفت داشته است و با كاهش گرما در قشم سرعت آن افزايش خواهد يافت .

سپس مقدمات سفر چهارشنبه به دبی را فراهم كردم و ويزاي سنگاپور را پيگيري كردم تا در هفته آینده در نشست “اپيک” شركت كنم. هر سال در اين ماه شركت‌هاي بزرگ نفتي دنيا گردهمايي دارند و در مهماني يكديگر شركت ميكنند و در حاشيه آن بسياري از توافقات و همكاري‌ها صورت ميگيرد. من پارسال براي اولين بار در این نشست شركت كردم و امسال از طرف يك شركت اروپايي و دو شركت چيني به اين نشست دعوت شده‌ام و اميدوارم كه ويزايم تا يكشنبه آينده آماده شود.
سه شنبه چندین جلسه خوب داشتم , ابتدا به دفتر واحد نساجی ( بابكان و سعادت نساجان )رفتم و با مدیر دفتر تهران یکی از شرکت‌های بین المللی بزرگ نفتي كه پس از تفاهم با اطمينان از توافق ايران و غرب در صدد حضور در بازار ايران است گفت‌وگو و تبادل نظر داشتيم و زمينه‌هاي همكاري فعلي و آينده را بررسي كرديم. فکر می‌کنم جلسه خوبی بود و ما در آینده می‌توانیم با این گروه همکاری‌های خوبی داشته باشیم .
پس از آن با مدیران پروژه پالایش طلای “پارس التون “با مدير ارشد یکی از نهاد هاي مذهبي جلسه داشتيم و توافق شد كه در تولید و توزیع و ضرب پلاک و سکه با ما همکاری کنند و در مرحله دوم پالايش طلاي دست دوم را عملياتي كنيم. این جلسه و ناهار آن تا ساعت ٣ عصر به طول انجامید , سپس به جلسه هیات مدیره اتحادیه صادر کننده گان نفت , گاز و پتروشیمی رفتم و تصميمات خوبي اتخاد شد. ساختار سازماني اتحادیه , عضويت اتحادیه در ICC ونامزد شدن من براي هيات رييسه آن، برگزاری همایش سالانه اتحادیه با رويكرد دعوت از شركت‌هاي بين المللي تجاري نفتي به تصویب شد, همچنین توافق شد که شکل برگزاری همایش را از سخنرانی و به ميزگرد (داووس) تغيير داده و زود تر از تاریخ مقرر اطلاع رسانی و دعوت ها صورت پذیرد , امیدواريم که امسال بتوانیم همایش پربارتري را برگزار کنیم. ضمنا تراز مالی اتحادیه ارایه شد و بخشی از دل نگرانی ما که مربوط به هزینه های جاری اتحادیه بود رفع شد ، با پياده شدن نمودار سازماني جديد اتحاديه بخش بین الملل اتحادیه از روابط عمومی و اطاع رسانی جدا شده و مدير بین الملل اتحاديه انتخاب و مشغول به فعالیت خواهد شد ( دوستان اگر نامزدي براي اين مديريت دارند معرفي كنند)جلسه اتحادیه تا ساعت ۱۹ به طول انجامید و سپس مستقیما به مجموعه انقلاب رفتم , جشن تولد ۱۲ سالگی علیرضا (نوه دختري ام) را در همان مجموعه انقلاب با یک مراسم مختصر گرفتیم تا فوتسال امشب را از دست ندهيم البته عليرضا خودش از اعضا تيم است و با اين برنامه موافق بود , در حالی که آسمان هم به شدت غرش می کرد و بارندگی و باد در جريان بود ما تا دیر وقت بازی كرديم و نيمه شب به خانه بازگشتيم و با توجه به برنامه سفر بدون اینکه استراحت کنم خودم را آماده سفر کردم.
* پول شویی در آینده شرکت‌های ما را درگیر خواهد کرد
چهارشنبه صبح پرواز كردم , فرودگاه دبی بسیار شلوغ بود ولی خودم را به جلسه ساعت ۱۱ رساندم , جلسه نسبتا خوبی بود و من نكات خوب مالي و حقوقي از دو كارشناش ارشد حقوقي نفت و مالي آموختم و با بسياري از موانع همکاری سرمایه‌گزاران خارجی در ایران آشنا شدم. بحث پول شویی در آینده شرکت‌های ما را درگیر خواهد کرد . ضمنا سال گذشته که بانک سرمایه‌گذاری مسیول فروش دبی مال شده بود , اقدام به تهیه گزارشی در مورد حضور ایرانیان در این بازار کرده بود , دبی مال چیزی حدود شش میلیارد دلار قیمت گذاری شده بود و سالانه حدود ۷۲ میلیون بازدید کننده از این شاپینگ مال بوده و بعد از ۲۲% چینی ها و سعودی ها , رتبه سوم به ایرانیا اختصاص یافته بود .
مشکلاتی که در راه همکاری ایران با شرکت های آمریکایی و اروپایی حتي پس از توافق وجود دارد مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. اولا كه شعبه‌هاي اروپایي شرکت‌های آمريكايي براي تجارت با ايران نمی‌توانند از زمینه‌های آمریکایی خود استفاده کنند ( مثلا وب سايت، ادرس ايميل ، اعتبارات بانكي و …)ثانيا خیلی از شرکت‌های بزرگ تحت فشار مخالفين هنوز تصمیم به همکاری با ایران نگرفته‌اند و كمتر شركتي همکاری مستقیم و علني با ايران را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هنوز فضا برای همکاری مساعد نیست و مشکلات مختلف بانکی و غیره برای شرکت ها وجود دارد .
ضمنا در ده سال گذشته شیوه تامین مالی در دنیا عوض شده و شرکت هاي بزرگ تامين كننده مالي پروژه ها نيستند و آن را موكول به موافقت بانك ها مي‌کنند و لذا باید به فکر حضور مستقيم در بازارها و جمع آوری منابع مالی باشیم و این هم نیاز به اصلاح قرار دادها دارد و بايد آورده طرف ايراني قابل معامله و عرضه در بورس باشد كه در نفت نيز ما قادر نيستيم اين تضمين را ارايه دهيم .
از طرف مشکل دیگری که برای شرکت های ایرانی وجود دارد و با رفع تحریم ها نیر رفع نمیشود KYC ( know your customer)نام دارد که به شدت در بانک ها و مراکز مالي وحقوقي بین المللی مورد توجه قرار گرفته , به این مفهوم که شناخت مشتری لزوم برقراری ارتباط می باشد به این منظور که منابع تمیز و غیر تمیز مورد تشخیص قرار گیرد , فلذا امکان کارهای تجاری به شدت محدود می شود, و بسیاری از حساب هایی که اخیرا در امارات بسته شد عمدتا مربوط به هکین بحث KYC می باشد , لذا بايد سیستم بانکی کشور و قانون جدید مالياتي كمك كند به شفاف سازي ورفع اتهام پولشويی. فضای مجازي كشور هنوز درهيجان مصاحبه آقای نعمت زاده است و اين فضا وزیر کهن سال را به عذر خواهی وا داشد.
والسلام

One Response to روزنوشت دوشنبه پنجم الی هشتم شهریور ماه ۹۴:روزهای شلوغ در اتاق و اتحادیه، دیدار با مدیران سابق اتاق تهران، نشست اپیک، سفر به دبی، آشنایی باموانع همکاری سرمایه‌گزاران خارجی در ایران، عذر‌خواهی وزیر کهن‌سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی