243

“حمیدرضا فولادگر” رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس و “سید حمید حسینی” عضو اتاق بازرگانی تهران  ۲۵ خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موانع تولید داخلی و خارجی پرداختند.

فولادگر درابتدای برنامه در پاسخ به سوال اول مجری مبنی براینکه موانعی که بر سر راه تولید است ناشی از عوامل داخلی یا خارجی می دانید؟ گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی برای این است که تاب آوری و مقاوم سازی اقتصاد را در مقابل تکانه ها بیشتر کند.

۲۰، ۳۰ درصد موانع تولید به تحریم برمی گردد

رئیس کمیسیون حمایت ازتولید ملی با اشاره به این که برخی از موانع مربوط به ساختارها و تعداد مراکز تصمیم گیری و مسائل مدیریتی است ادامه داد: عواملی که بر سر راه تولید است برخی مربوط به مسائل داخلی و برخی دیگر مربوط به مسائل خارجی است اما باید اذعان داشت که ۲۰، ۳۰ درصد موانع تولید به تحریم برمی گردد و مابقی مربوط به مسائل داخلی کشور است.

وی با اشاره به موانعی که بر سر راه فضای کسب و کار وجود دارد اضافه کرد: مهمترین چالشی که تولید با ان مواجه است چالش مربوط به کسب و کار است.

فولادگر با اشاره به این که در این فضا از فعالان اقتصادی به صورت سه ماه یک بار نظرسنجی کردیم گفت: رتبه فضای کسب و کار پایین آمده است.

وی با اشاره به فساد اقتصادی، هزینه ها و محدودیت های مربوط به قیمت گذاری های غیرمنطقی محدودیت های صدور مجوز کسب و کار و فرهنگ تمایل به مصرف کالاهای خارجی گفت: متاسفانه قوانین دست و پاگیر و غیرشفافی در کشور حاکم است.

سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه ریشه مشکلات اقتصادی کشور داخلی یا خارجی است گفت: ریشه مشکلات اقتصادی کشور به سه عامل اقتصاد دولتی، اقتصاد نفتی و تحریم برمی گردد.

وی با اشاره به آثار ثانویه تحریم افزود: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به تحریم و فشارهای خارجی برمی گردد.

۵۰ درصد مشکلات به تحریم برمی گردد

حسینی با بیان این که در بحث تولید، تجارت و صنعت بیش از ۵۰ درصد مشکلات به تحریم برمی گردد خاطر نشان کرد: متاسفانه بازار سرمایه در تحریم بسته شده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ۴ عنصر سرمایه، دانش فنی و تجهیزات و بازار سرمایه گفت: تحریم باعث شد که سرمایه به کشور وارد نشود.
وی با اشاره به این که در بسیاری از پروتکل ها مشکل دانش فنی داریم گفت: تجهیزات حساس فنی مرتبط در صنعت، تجارت نیاز به بازار است این در حالی است که بازارها بر رویمان بسته است.

حسینی افزود: ۵۰ درصد مشکلات به تحریم و ۵۰ درصد دیگر مربوط به مسائل داخلی کشور است.

خسرو تاج طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به رشد منفی تولید ناخالص داخلی در سال های ۹۱ و ۹۲ گفت: در سال ۹۳ رشد تولید ناخالص داخلی به ۳٫۶ دهم درصد مثبت رسید.

عمده مشکلات کشور داخلی و کمتر به تولید مرتبط می شود

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در بخش های مختلف صنعت داخلی رشد بالای نزدیک به ۵۰ درصد داشتیم بیان کرد: اقتصاد کشور مشکلات زیادی دارد بنابراین باید اذعان داشت که اکثر مشکلات کشور در حوزه داخلی است و کمتر به تحریم برمی گردد.

در ادامه این برنامه خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر امروز به بازارهای کشورهای هدف صادرات نگاه کنید صادرات ما به تعدادی از کشورها محصور شده و ما امروز برخی از کشورهای اروپایی را نداریم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال تحقیقی انجام شده که به طور خاص نشان دهد تحریم ها چه قدر در تولید باعث افزایش هزینه ها شده است اظهار داشت: بنده چنین تحلیلی را تا به حال ندیده ام اما می شود این موضوع را در بخش های مختلف بررسی کرد که تحریم ها تا چه اندازه بار مالی و هزینه را در امر تولید سبب شده اند.

لزوم اصلاح ساختار اقتصادی برای حمایت از تولید داخل در شرایط امروز کشور

فولادگر نیز با بیان این که ما باید تهدیدهایی که تحریم دارد را به فرصت تبدیل کنیم گفت: برای حمایت از تولید داخل ما باید در این شرایط در حمایت از تولید داخل ساختارهایمان را اصلاح کنیم همان طور که در زمان دفاع مقدس وقتی صنایع دفاعی در اختیار ما قرار نمی دادند ما خود توانستیم در این حوزه خود را شکوفا کنیم.

در ادامه این برنامه حسینی نیز در پاسخ به این سوال که سهم تحریم ها در بحث نقدینگی واحدهای تولیدی را تا چه اندازه می دانید گفت: قبل از تحریم ها در خرید مواد اولیه و تجهیزات دچار مشکل نبودیم خطوط فاینانس به راحتی در اختیار بنگاه های تولیدی قرار می گرفت.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در قانون جدید یک سری مواد برای موضوع پیش بینی شده ولی نمی تواند این موضوع را به طور کامل پوشش دهد.

فولادگر نیز در تکمیل اظهارات حسینی گفت: در لایحه ای که دولت به مجلس تقدیم کرد یک سری راه حل ها برای حل این مشکل در نظر گرفتیم که از جمله آن می توان به دادن معافیت های مالیاتی برای جذب سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و افتتاح حساب ویژه تولید ملی بود ضمن این که یکی دیگر از موارد این است که بانک ها در طی یک برنامه سه ساله مازاد اموال و دارایی خود را بفروشند و منابع آن را به بخش تسهیلات بیاورند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص حساب ویژه تولید ملی نیز اظهار داشت: براساس این موضوع تولید کننده می تواند یک حساب در بانک باز کند و متناسب با صادرات خود بانک یک خط اعتباری در اختیار آن قرار دهد.

قانون رفع موانع تولید با نگاه به شرایط موجود وضع شد

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا قانون رفع موانع تولید بانگاه به وضع موجود تدوین شده است یا رفع تحریم ها نیز اظهار داشت: ما طرح حمایت از تولید ملی را دو سه سال پیش یعنی در سال های ۹۱ و ۹۲ و زمانی که کشور با نوسانات اقتصادی روبه رو بود به تصویب رساندیم لذا طرح حمایت از تولید ملی با نگاه به شرایط موجود بود.

در ادامه این برنامه خسروتاج نیز در پاسخ به همین سوال گفت: این لایحه برای همین شرایط تحریم به مجلس رفت که در شرایط تحریم برای برخورد با مشکل نقدینگی بانک ها می بایست چه کاری را انجام می دادند و عمده موادی هم که این قانون دارد در بخش برخورد با مشکل نقدینگی بانک هاست.

وی ادامه داد: عمده ترین موضوعی که امروز واحدهای تولید با آن روبه رو هستند این است که چگونه و با چه روش هایی می توان به بحث حل مشکل نقدینگی پرداخت.

وی با بیان این که ممکن است منابعی که امروز بانک ها دارند پاسخگوی نیازها نباشند گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد زمینه ورود منابع خارجی به داخل نیز فراهم می شود.

خسرو تاج اضافه کرد: ما پیش بینی کردیم که امسال ۱۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و کارخانجات است و اگر بانک ها به هر دلیل این توان را نداشته باشند قطعا ظرفیت خارجی می تواند به این امر کمک کند ضمن این که با تنظیم برخی مقررات ما می توانیم ظرفیت جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور را فراهم کنیم که این موضوع نهایتا کمک به تولید است.

حسینی در پایان برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: در سال ۸۳ تعریف کردیم که ۳۵ فاز پارس جنوبی را توسعه دهیم تا با قطر مساوی شویم و اگر تحریم ها نبود این اتفاق می افتاد ولی از آن سال ها توانستیم تنها ۱۵فاز را به بهره برداری برسانیم و ۲۰ فاز دیگر به خاطر کمبود منابع و تجهیزات بر زمین مانده اند که در صورت تحقق این موضوع می توانست ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور محقق سازد و به تولید ناخالص ملی اضافه شود.

وی ادامه داد: سالی ۱۲۰ میلیارد دلار گاز و حدود ۳۰ میلیارد دلار از منابع نفتی ما به غارت می رود که اگرتحریم های ظالمانه نبود ۱۵۰ میلیارد دلار می توانست به تولید ناخالص ملی کشور اضافه شود.

فولادگر نیز در تکمیل اظهارات حسینی گفت: سهم تحریم ها را باید در اقتصاد کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی