“بسمه تعالی”

در اول هفته روزهای معمولی داشتم ، بیشتر وقتم صرف مذاکره و پیگیری پیشنهادهای جدید همکاری شد. در این هفته یک نشست با شرکای هندی‌ام با سابقه مشارکت و همکاری ۱۹ ساله داشتم که مجدداعلاقمند به همکاری و مشارکت با ما هستند. جالب است که ما کار را با این گروه با صادرات نخود به هند آغاز کردیم و سپس با مشارکت این گروه و یک شریک کویتی در سال ۷۵ خرید و فروش فرآورده از ترکمنستان را شروع کردیم. سپس یکصد هزار تن نفت خام را در بورس ترکمنستان خریداری کرده و با پالایشگاه “سیدی” ترکمنستان قرارداد فراوری امضاء کرده و پس از آن مبادلات نفتی ایران یا ترکمنستان ، ایران و ترکیه رونق گرفت و تا سال ۷۸ میلیون ها لیتر فراورده ترانزیت وسواپ شد. ترانزیت گازوییل به ترکمنستان را ما با همکاری آقای سیدی که در آن زمان مدیر شاهد ارومیه بود آغاز کردیم و همزمان سواپ مازوت با نفت را با تحویل در مشهد آغاز کردیم و معوض مازوت تحویلی در مشهد را از لاوان و بوشهر صادر میکردم و در آن زمان من از یک تاجر داخلی و حداکثر منطقه‌ای به یک تاجر بین المللی تبدیل شدم و مرتب با شرکت های بزرگ نفتی در تماس بودم و با تغییر دولت و امدن آقای زنگنه به وزارت نفت مجوز سواپ فراورده لغو شد و مسیر ترانزیت به ترکیه نیز محدود و نهایتا بسته شد و سپس من با این گروه صادرات قیر را از ایران آغاز کردیم. در سال ۷۶ کل صادرات قیر ایران کم‌تر از بیست هزار تن در سال بود. با ورود ما به این بازار سالانه یکصد هزار تن به صادرات قیر اضافه شد و در سال های ۷۸ ، ۷۹ به چهارصد هزار تن رسید و در سال ۸۱ ما رکورد ۲۳۰ هزار تن صادرات قیر را ثبت کردیموچند سال صادرکننده نمونه کشور شدیم.
از سال ۸۱ به بعد با واگذاری واحدهای قیر سازی به شرکت نفت جی و پاسارگاد و راه اندازی پالایشگاه بندرعباس این گروه جذب رقبای ما شدند و همکاری ما کاهش یافت ولی رفاقت و دوستیمان پا برجا بود، مجددا اصرار به توسعه روابط و ثبت شرکت مشترک دارند . امیدوارم با همکاری در زمینه توسعه صادرات ایران به هند و واردات در دو بخش نرم افزار و قطعات خودرو از هند موفق شویم .
در روز یکشنبه مهمان یک هیئت چینی – روسی بودم که در منطقه شاندونگ چین اقدام به ساخت بیش از دو میلیون تن مخازن نفت و فرآورده کردند و آمادگی دارند آن را اجاره دهند و لذا پس از بررسی مدارک و اطمینان از صحت مدارک از طریق دفتر چین آنان را به شرکت نفت معرفی کردم و این شرکت که برای انبار کردن کندانست و مازوت به این مخازن نیاز دارند در حال بررسی مدارک و گواهی ها صادره از طرف گمرک ، محیط زیست ، سازمان بازرسی هستند.
بیش از یکصد پالایشگاه کوچک در منطقه شاندونگ وجود دارد که در صورت اجاره مخازن فوق امادگی دارند نسبت به خرید نفت خام ومازوت اقدام کنند .
علاوه بر موارد فوق با نماینده شرکت ترک که پیگیری ساخت نیروگاه به همراه یک شرکت بزرگ چینی در ایران است جلسه داشتم و شرایط را به ایشان توضیح دادم و اعلام کردم که دولت دیگر سازنده نیروگاه نیست و فقط خریدار برق است و برای پنج سال خرید برق به قیمت هر کیلو وات ۷۰ تومان را تضمین می کند. ضمنا با یکی از فعالان خوشنام بخش خصوصی که اکنون مالک یک نیروگاه ۱۶۰۰ کیلو واتی برق در اصفهان می باشد جلسه داشتم و این گروه درصدند این نیروگاه را تبدیل به سیکل ترکیبی کنند وظرفیت ان را با به ۲۴۰۰ کیلو وات افزایش دهند،قرار شد این گروه ترک – چینی هر چه سریع تر از این نیروگاه بازدید نموده و پیشنهاد خود را ارائه نمایند.
حضور بخش خصوصی در حوزه خرید نیروگاه وایجاد نیروگاههای جدید در حال گسترش است ووزارت نیرو در این رابطه از وزارت نفت بهتر عمل نموده اگرچه صادرات برق وترانزیت برق را در انحصار توانیر نگه داشته ولی فضا را برای تولید برق توسط بخش خصوصی فراهم کرده وروز به روز حضور بخش های غیر دولتی در لین حوزه در حال افزایش است .
البته بخضی از وقت این هفته من صرف بررسی برنامه آینده اتحادیه و انتخاب افراد جهت تشکیل شوای راهبردی اتحادیه گذشت ، در اولین جلسه هیئت رئیسه با تشکیل آن موافقت شده و لذالیست اعضاء اتحادیه را چند بارمرور کردم و بیش از ۲۰نفر را برای عضویت در این شورا نامزد نمودم.
هفته گذشته که درمسافرت بودم جلسه شورای مرکزی انجمن مدیران و متخصصان صنعتی ایران برگزار و در آن جلسه اعضای جدید هیئت اجرایی انجمن انتخاب شدند بود که من نیز در این دوره به عضویت هیئت اجرایی در آمده‌ام و یکشنبه جلسه هیئت اجرایی برگزار شد و دوستان خصوصا آقای بهزادیان اصرار کردند که من مسئولیت هیئت اجرایی انجمن را به عهده گیرم و در این جلسه راه اندازی انجمن در تهران و سایر شهرستان ها، تشکیل کمیسیون ها وفعال شدن کمیته عضوگیری مورد تصویب قرار گرفت .
در این هفته با وجود ترافیک شدید خیابان‌ها روز شنبه و یکشنبه از ساعت ۷ تا ۹ در مجموعه انقلاب حاضر شدم و یک ورزش جانانه انجام دادم .
یکشنبه به اتفاق نوه‌ام علیرضا به سالن والیبال رفته و با دوستان همیشگی والیبال پر هیجان بازی کردیم .
از طریق دوستانم در آمریکا یک شرکت معرفی شده که قادر است از میادین نفتی آب آشامیدنی استخراج کند ، با توجه به اینکه حوزه های نفتی در لا به لای آب و گاز قرار دارند این ایده می‌تواند بسیار جالب باشد و امکان تأمین آب از مخازن نفتی وجود دارد .
ضمنا به اصرار وتأکید یکی از دوستان چهارشنبه صبح برای یک ملاقات با مدیران منطقه خاورمیانه یکی از شرکت های بزرگ در زمینه صنایع غذایی عازم دبی هستم واحتمال دارد که از آنجا عازم مشهد شوم تا ضمن زیارت بارگاه علی ابن موسی الرضا (ع) در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران حضور یابم انشالله .
والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی