404

استقبال چشم‌گیر از نمایشگاه نفت و گاز
صبح شنبه را با بازدید از نمایشگاه نفت و گاز آغاز کردم. معاون اول ریس جمهور و آقای زنگنه نیز شنبه را برای بازدید از نمایشگاه انتخاب کرده بودند. ازدهام جمعیت فوق‌العاده زیاد بود. در ابتدا یک ساعتی را در غرفه اتحادیه سر کردم و با چندین گروه و هیت‌ داخلی و خارجی ملاقات کردم. سپس فرصتی فراهم شد تا از غرفه‌های شرکت‌های چینی، ترک و ایتالیایی بازدید کنم. به نظر می‌آمد استقبال، شور و هیجان غرفه‌های ایرانی بسیار بیشتر از خارجی‌ها بود.
شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی، با توجه به فضای جدیدی که در کشور پس از تحریم‌ها ایجاد شده است، با قدرت، شور و نشاط در نمایشگاه شرکت کرده بودند. امسال نسبت به سال‌های گذشته بخش دولتی حضور کمرنگ‌تری داشت و بیشتر در مواردی بود که برای معرفی نیازهای خود به قطعات و تجهیزات حضور پیدا کرده بودند. ضمنا شرکت‌های بزرگ و شناخته شده خارجی از جمله «توتال» و «شل» هم که همکاری خود را با ایران آغاز کرده‌اند به نظر می‌رسد نیازی به حضور در نمایشگاه ندیده‌اند. هرچند در سالهای تحریم برای نشان دادن علاقه خود به حضور در ایران، در نمایشگاه شرکت می‌کردند.
پیشنهاد راه‌اندازی صنعت کشتی‌سازی در قشم
از نمایشگاه برای شرکت در جلسه‌ای که با حضور مدیر عامل و فعالان صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی برگزار می‌شد، مستقیم به سازمان منطقه آزاد قشم رفتم. در ابتدا گزارشی از طرح‌های در دست اقدام منطقه قشم ارایه شد و سپس مدیران پروژه‌های پالایشگاهی، پتروشیمیایی، نیروگاهی و گاز گزارشی از پیشرفت کار‌ها و مشکلات خودشان ارایه دادند. مدیر عامل منطقه آزاد قشم برای توسعه منطقه محوریت را انرژی، فولاد و خدمات بیان کرد و بر احداث پل قشم تاکید کرد. من در صحبتم اعلام کردم که بحث کشتی‌سازی را دست کم نگیرند و در رابطه با پل قشم هم توصیه کردم که به خاطر هزینه هزار میلیارد تومانی، پروژه آن را فراموش کنند و به دنبال راه اندازی صنعت فولاد در قشم نیز نباشند. آینده قشم قطعا یک آینده صنعتی درخشانی خواهد بود در صورتی که دولت راه را هموار کند و پروژه‌های در دست اقدام را به اتمام برساند. ضمنا توصیه کردم که صنعت کشتی‌سازی را در قشم مد نظر قرار دهند زیرا سواحل قشم آرام و عمیق است و برای کشتی‌سازی بسیار مناسب.
حضور کم‌رنگ بخش خصوصی در صادرات گازوئیل
یک‌شنبه صبح زود عازم نمایشگاه نفت شدم تا از ساعت ۹ صبح در همایش «راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای انرژی دنیا» که توسط اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با همکاری شرکت «بخش و پالایش» برگزار می‌شد حضور داشته باشم. همزمان اتحادیه ما با فدراسیون صنایع نفتی و پتروشیمی چین قرار بود سومین دیالوگ را از ساعت ١١ برگزار کند. بیش از دویست نفر از فعالان نفتی دو کشور در این سمینار حضور داشتند. پس از خیر مقدم دبیر کل اتحادیه، سفیر چین در ایران علاقه خودش را به همکاری ایران و بخش خصوصی چین ابراز کرد. سپس آقای سجادی مدیر عامل شرکت پخش، راهکار‌ها و برنامه‌ها شرکت پخش را برای حضور پر رنگ بخش خصوصی در عرصه فرآورده‌ها اعلام کرد و از فعالیت کم بخش خصوصی در صادرات گازوییل انتقاد کرد. پس از آن آقای زمانی‌نیا فرصت‌هایی را که برای بخش خصوصی در پسا برجام مشخص شده مثل بحث سوآپ، ترانزیت و حضور در قراردادهای «آی پی سی» را تشریح کرد. سخنران آخر هم آقای سلیمانی از سازمان شهرک‌های صنعتی بود که مقررات شهرک‌های صنعتی برای حضور خارجی‌ها را توضیح داد. از ساعت ۱۱ دیالوگ بین ایران و چین را آغاز کردیم، اولین سخنران این بخش من بودم که به اهمیت این دیالوگ پرداختم و چند محور را بیان کردم. پس از من مدیر عامل پترو چاینا و مدیرساینوپک در تهران سخنرانی کردند و از سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی خود در بخش نفت ایران سخن گفتند. نهایتا آقای گلچین مطالب را جمع‌بندی کرد. در این همایش تفاهم نامه مجددی بین اتحادیه و فدراسیون صنایع نفتی چین امضا شد، پس از جلسه معاون شهرداری «نیمبو» که در سال ۹۰ میزبان هیتی از اتحادیه بود درخواست کرد که ما در ماه اکتبر چهارمین دیالوگ بین ایران و چین را در «نیمبو» داشته باشیم و با مشورتی که با اعضای هیت مدیره اتحادیه داشتیم توافق شد که در ماه اکتبر به همراه هیاتی از فعالان اقتصادی در این همایش شرکت کنیم و برای توسعه روابط بین بخش خصوصی دو کشور تلاش کنیم.
توسعه روابط بین بخش‌های خصوصی ایران و چین
ساعت ١۴عازم غرفه اتحادیه شدم و در آن جا مصاحبه تلوزیونی پیرامون «دستاوردهای نمایشگاه نفت و گاز و وضعیت صنعت نفت پس از برجام» داشتم. سپس راهی اتاق بازرگانی ایران شدم تا در کنفرانسی که اتاق ایران و چین برای شرکت‌های چینی شرکت کننده در نمایشگاه نفت و گاز ترتیب داده بود، حضور پیدا کنم. در این کنفرانس هم بیش از ۱۵۰ نفر از فعالین اقتصادی دو کشور حضور داشتند، آقای عسگراولادی خیر مقدم گفتند، آقای حریری بر تلاش برای تشریفاتی برگزار نشدن کنفرانس و مذاکره جدی بین بخش خصوصی‌های دو کشور سخن گفتند و وابسته بازرگانی چین در ایران زمینه همکاری بین دو کشور را تشریح کرد. من هم در رابطه با زمینه‌های همکاری بخش خصوصی دو کشور در سرمایه‌گذاری، تجارت فرآورده نفتی و بخش پیمانکاری صحبت کردم. اگرچه در ترجمه بخشی از صحبتم در مورد اعداد و ارقام راجع بازار جهانی محصولات پتروشیمی و میزان فراورده‌های نفتی وپتروشیمی صادراتی ایران با مشکل مواجه شدیم و نتوانستم به طور کامل مطلبم را منتقل کنم ولی در مجموع جلسه باشکوهی بود و نشانه علاقه فعالان دو کشور برای توسعه روابط تجاری وصنعتی.
پس از آن به خانه آمدم و به همراه نوه‌ام بازی پرسپولیس و گسترش فولاد را تماشا کردیم و از این برد خوشحال شدم و سریع خود را به مجموعه انقلاب رسانده وسه به سه والیبال بازی کردیم، امسال با کمبود یار مواجه شده‌ایم لذا از دوستان علاقمند که بتوانند یکشنبه‌ها ازساعت ۲۰ الی ۲۲ حضور مداوم داشته باشند دعوت به عمل می‌آورم.
دوشنبه صبح کارهای عقب افتاده دفتر را پیگیری کردم و یکی از مدیران را جهت مذاکره به شرکت نفت فرستادم. با روزنامه آفتاب پیرامون «تغییر و تحولات عربستان» و با روزنامه اعتماد راجع به «بنزین دو نرخی» و با دنیای اقتصاد در مورد «تمایز امسال نمایشگاه نفت با سال‌های قبل» گفتگو کردم. و عصر هم برای سفر یک روزه امارات عازم فرودگاه امام شدم. در مسیر از شهر افتاب رد شدیم، نمایشگاه کتاب شلوغ بود و شهر آفتاب به نظرم زیبا و مناسب آمد و در آینده از مراکز عمده نمایشگاهی کشور خواهد شد.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی