473

کودتای ترکیه و شوک سياسي واقتصادی به جهان
جمعه شب كودتايي در ترکیه علیه اردوغان به وقوع پیوست اگرچه با حضور مردم و عدم تسلط كودتاچيان بر يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني بخش خصوصي باعث شد که شكست بخورد ولي شوک شدیدی به دنيا و منطقه وارد كرد. من هم به مانند ساير فعالان سياسي و اقتصادي دلنگران وضعیت ترکیه بودم . هنوز تحلیل و تفسیر ريشه‌ها و حاميان خارجي كودتاي ترکیه امكان پذير نيست و باید منتظر اطلاعات بیشتری از این واقعه بود.
شنبه نوبت برگزاري مجمع عادی و فوق‌العاده پالايشگاه نفت سروش بود و اعضای جدید هیات مدیره نيز بايد انتخاب شوند. با توجه به حضور سهامداران جدید پالایشگاه، فضا رقابتی‌ شده است و انتخابات حساس‌تر. در حالی که خود را آماده شرکت در مجمع می‌کردیم با درخواست شرکای خارجی مبنی بر تعویق در برگزاری مجمع مواجه شدیم. بنابراین مجمع به حد نصاب نرسيد و به ماه بعد موكول شد.
یکشنبه كلا در اتاق بازرگانی سپری شد. صبح جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران و عصر هم جلسه تشكل‌هاي بخش انرژي با دبيرخانه شورای گفت‌وگو را داشتيم. ضمنا امروز عصر جلسه هيات رييسه اتاق ايران و عراق با آقاي جلال‌پور برگزار شد و ايشان حمايت كامل خود را از اتاق مشترك اعلام داشته و عنوان کردند كه مايلند اين اتاق به عنوان اتاق نمونه مشترك نقش بازي کند. پس از آن، جلسه هيات مديره اتاق مشترك را داشتيم و تصميمات در آن خوبي اتخاذ شد.

471
وعده‌های وزیر کار در اتاق ایران
آقای ربیعی وزیر کار و آقای نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران حضور داشتند. سخنان این دو بزرگوار قابل توجه بود و گوشه‌ای از مسائل و مشکلات سازمان تامین اجتماعی را بيان کردند. در این جلسه وعده‌های خوبي داده شد. به طور مثال یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اتاق تهران نیز با آن مواجه بودیم زوج بودن کمیسیون تجدیدنظر تامین اجتماعی بود وگرفتن رای به نفع کارفرمایان بسیار مشکل بود. در این جلسه آقای وزیر وعده داد که به این وضعیت پایان دهد و از طرف خود در این کمیسیون نماینده‌ای داشته باشد تا کفه برابر شود.
همچنین آقای نوربخش هدف تامین اجتماعی را تولید امنیت اجتماعی و ارتقای بهره‌وری واحد‌های تولیدی بیان کرد. او اعتقاد داشت که سازمان تامین اجتماعی باز شده است تا ريسك بنگاه‌ها به سازمان‌های بیمه‌ای منتقل شود و فضای روانی مناسبی برای شرکت‌ها ایجاد شود تا کارمندان آنها با آینده‌ای تضمین شده به کار مشغول شوند.
روند صعودی بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی
وی همچنین اعلام کرد که در سال ۸۴ کل افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر بودند و با تصمیمات اخذ شده در دولت یازدهم این رقم به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. تصویب قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، قانون همسان‌سازی مشاغل و خرید سربازی باعث شده است که مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی افزایش پیدا کنند.
بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی که قبلا دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است سال ۹۳ به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که خود این موضوع تبدیل به مشکل بزرگی در این سازمان شده است. از طرف دیگر میزان پرداختی سازمان تامین اجتماعی به شدت افزایش یافته است و ماهانه پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند که سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن حقوق،۲۵۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری، هزار میلیارد تومان بابت خدمات درمانی، ۴۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری است. بنابراین این سازمان ماهانه بسیار بیشتر از یارانه‌ای که دولت به مردم می‌دهد وکسر بودجه این سازمان سالانه به رقم پنچ هزار میلیارد تومان رسیده است.
سازمان تامین اجتماعی سه‌جانبه‌گرایی، قانون مداری و پاسخ‌گویی را از اصول اصلی خود قرار داده و شفافیت و سلامت کاری را هدف‌گذاری کرده است. نوربخش همچنین تاکید کرد که سازمان تامین اجتماعی حیاط خلوت هیچ‌کس نیست.

472
وعده مساعدت در پرداخت بدهی‌های بخش خصوصی به تامین اجتماعی
میزان بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان تامین اجتماعی حدود هشت هزار میلیارد تومان است و فشارها برای وصول این بدهی باعث گلایه‌مندی فعالان بخش خصوصی شده است. بنابراین وزیر وعده کرد که در این زمینه مساعدت کند.
آقای ربیعی که وزیری اندیشمند، سالم و صادق است اعتقاد دارد که امروز عقلانیت، سخت‌کوشی، اجماع و اخلاق چهار راهكار براي گذر از اين وضعيت است. من اگرچه خیلی موافق مدیریت آقای ربیعی در سازمان تامین اجتماعی به علت ساختار بنگاهی که دارد نیستم اما ایشان را فردی سالم و صادق می‌دانم.
در نشستی که با دبیرخانه شورای گفت‌و گو داشتیم، نظرات روسای تشکل‌ها مطرح و در نهایت مقرر شد موضوعات رگولاتوری، خوراک، قيمت و تضمین آن، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر صادرات و ضرورت معافیت زنجیره صادرات از مالیات، تامین مالی و تضمین وام‌های بخش خصوصی، فضای کسب‌وکار و چگونگي حمايت از ساخت داخل در دستور جلسه شوراي گفتگو قرار گيرد. امیدواریم قبل از برگزاری کنفرانس بین‌المللی نفت بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.
به علت طولانی شدن جلسه نتواستم در نشست اعضای اتاق ایران و عراق با آقای جلال‌پور شركت كنم.
در جلسه هیات مدیره اتحادیه چه گذشت؟
در جلسه هیات مدیره اتحادیه بحث سازماندهی دبیرخانه و مسائل مالی اتاق مطرح شد. تقسیم کاری بین دبیر و خزانه‌دار انجام شد و تنخواهی در اختیار دبیر قرار گرفت . همچنین دو کمیته برای حل و فصل مشکل حق و حقوق دبیرکل قبلی و به کارگیری نیروهای جدید در راستای کمک به دبیرکل جدید تشکیل شد.
پس از این جلسه خود را به مجموعه انقلاب رساندم اين هفته تيم واليبال كامل بود و بازی خوب و پر شوري انجام دادیم. آخر شب نیز با پرواز هواپیمایی یونان برای یک سفر کوتاه به آتن، عازم فرودگاه شدم. روز اول در آتن نشستی با شرکت آلمانی که واسطه همکاری ما با یونانی‌خواهد شد داشتم و سپس فرصتی برای بازدید از آثار تاریخی این شهر برایم فراهم شد. در کانال تلگرام خود ده نکته از اقتصاد و فرهنگ یونان را قرارداده‌ام که دوستان علاقه‌مند می‌توانند از آن استفاده کنند.

469

465
سه‌شنبه صبح به همراه دوستان آلمانی خود از ساعت ۱۲تا ۱۶ با یونانی‌ها در جلسه بودیم و ابعاد همکاری در منطقه و صادرات فراورده نفتي به یونان بحث و گفت‌وگو داشتیم. به دلیل طولانی شدن جلسه بعدي در هتل از پرواز خود جا ماندم. از دست دادن پرواز باعث شد با یکی از دوستان ارمنی لبنانی خود یک روز کامل را بگذرانم و از مناطق مختلف اتن خصوصا کمپ آوارگان و مناطق ساحلی بازدید داشته باشم. همچنین نشستی با مديراتاق مشترک ایران و بالکان داشته باشم. صبح پنجشنبه به تهران رسیدم حوالي ظهر به دفتر سر زدم تا هم کارهای دوستان را پیگیری کنم و هم خود را برای هفته آینده که بسیار پرکار خواد بود آماده کنم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی