ملاقات با دفتر رییس مجلس درباره کنفرانس بین‌المللی نفت
صبح شنبه بنا به وقت ملاقاتی که با دفتر آقای دکتر لاریجانی داشتیم، با نمایندگان تشکل‌های بخش نفت وگاز، عازم مجلس شورای اسلامی شدیم تا در رابطه با کنفرانس بین‌المللی نفت و همکاری و مساعدتی که مجلس می‌تواند در این زمینه داشته باشد مذاکره و گفتگو کنیم.
دکتر نوری که مشاور آقای دکتر لاریجانی و معاون ارتباطات و پیگیری حوزه ریاست مجلس است، پذیرای ما بود. چهار درخواست مشخص از ایشان داشتیم. ۱- آقای دکتر لاریجانی سخنران افتتاحیه و یا اختتامیه کنفرانس بین‌المللی نفت باشند. ۲- اینکه اعضای هیات مدیره تشکل‌ها قبل از برگزاری کنفرانس، نشستی با آقای لاریجانی داشته باشند تا ایشان با برنامه‌های این کنفرانس آشنا و تشکل‌ها هم بتوانند برنامه‌ها و چالش‌های خود را با ایشان در میان گذارند.
۳- این شش تشکل دارای نشریات تخصصی و بعضاً دو زبانه (فارسی و انگلیسی) هستند و مدیران مسئول نشریات علاقمند به نشست مطبوعاتی با آقای دکتر لاریجانی هستند تا بتوانند دیدگاه‌های ایشان را در رابطه با مسائل مربوط به صنایع پایین‌دستی نفت و گاز منتشر کنند. ۴- آقای دکتر نوری در جلسه بعدی شورای سیاست‌گذاری کنفرانس حضور پیدا کنند تا بیشتر در جریان مسائل و اهداف کنفرانس قرار گیرند.
همچنین در این جلسه آقای مهندس مهتدی از توربین سازی OTC از فرصت استفاده کرده و درباره ساخت توربین‌های ۲۵ مگاواتی زیمنس در این کارخانه خبر داد. ساخت این توربین در ابتدای فعالیت با همکاری «شرکت زیمنس» آغاز شد و تا قبل از تحریم‌ها ۶۰ درصد محصول، ساخت زیمنس و ۴۰ درصد ساخت داخل بود. در زمان تحریم‌ها، زیمنس به دلیل فشارهای وارده از ادامه فعالیت انصراف داد و مهندسان ایرانی موفق شدند با مهندسی معکوس توربین را در داخل بسازند و اخیرا که نمایندگان زیمنس از کارخانه بازدید کردند اقرار کردند که کیفیت تولید این محصول استاندارد است و علاقمند هستند که با همین محصولی که بیشتر ایرانی است همکاری داشته باشند و همچنین در سفر آتی آقای روحانی به آلمان این قرارداد همکاری بین OTC و زیمنس آلمان رسما امضا شود تا این توربین که ایرانی است بتواند با برند زیمنس در کشورهای همسایه ارائه شود. در پایان آقای مهتدی درخواست داشت تا آقای دکتر لاریجانی از این توربین رونمایی بکنند.
گمانه‌زنی کارگروه اتاق بازرگانی برای انتخاب رییس اتاق ایران
یک ساعت در دفتر، کارهایم را انجام دادم. بعدازظهر هم نشست کارگروه اتاق را داشتیم که با حضور دوستانی از گروههای مختلف فعال در انتخابات اتاق ایران وشهرستانها شکل گرفته. در این جلسه به تبادل آخرین اطلاعات و اخبار پرداختیم و امیدواریم که گروههایی مثل «خواستاران تحول»، «فعالان توسعه»، «پیشگامان» و «خانه اقتصاد» بتوانیم با موضعی واحد در انتخابات ریاست اتاق ایران شرکت کنیم و تاثیرگذار باشیم.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس قربانی سوءمدیریت دولت دهم
486

487
یکشنبه صبح، طبق برنامه قبلی به دعوت وزارت نفت عازم فرودگاه مهرآباد شدم تا به اتفاق ۱۰ نفر دیگر از صاحب نظران و مدیران و کارشناسات اقتصادی، از پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدن کنیم. حدود ساعات هشت و نیم به بندرعباس رسیدیم و مسقیم به محل پالایشگاه در غرب بندرعباس رفتیم.
در ابتدا، حاضرین در جلسه، مهمانان و میزبانان خود را معرفی کردند. سپس پاورپوینتی در خصوص این مگا پروژه کشور توسط مهندس سیدیان ارائه شد. میتوان به جرات گفت که همزمان سه پروژه جدی و بزرگ در این پالایشگاه اجرا شده است. ۱- پروژه ۳۶۰ کیلومتری خط لوله میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس است که قادر است تا حدود ۸۰۰ هزار بشکه را در روز منتقل کند. ۲- پروژه «UTLTI یو تی لی تی» پالایشگاه ( آب و برق وبخار) است. این پالایشگاه تولید کننده بیش از ۳۰۰ مگاوات برق و آبگیر بسیار بزرگی طراحی شده که بیش از ظرفیت و نیاز پالایشگاه است و اکنون به بندرعباس کمک می‌کند. پروژه سوم هم سه واحد ۱۲۰ هزار بشکه ای پالایش میعانات گازی است که جزو بزرگترین پایشگاه میعاناتی در دنیا است و اگر به موقع و با هزینه اولیه تمام میشد از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار بود.

489
توضیحاتی که مدیران پروژه درباره علت طولانی شدن این پروژه از سال ۸۴ تا امروز دادند، غم انگیز و باعث تاسف بود و ویترینی از بی نظمی‌ها، بی برنامه‌گی‌ها، روزمرگی‌ها و غیرقانونی عمل کردن‌های دولت آقای احمدی نژاد در مدیریت این پروژه دیده می‌شود و متاسفانه با وجود همه اولویتی که آقای زنگنه برای این پروژه قائل شده، به علت اشکالات و ایرادات بسیار زیادی که در کارهای انجام شده، کارهای باقی مانده، اولویت بندی پروژه و منابع مالی پروژه وجود داشته است، هنوز سرعت پیشرفت لازم را ندارد. در سال ۹۲ با حدود ۶۸ درصد پیشرفت این پروژه تحویل تیم جدید شد، این تیم توانست بسیاری از مشکلات را حل کند و اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۶ درصد است.

491
آخرین اقدامی که در خصوص تامین مالی پروژه شده تخصیص ۶۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بوده که تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون یوروی آن دریافت و هزینه شده است. درصورتی که مدیران پروژه بتوانند بقیه ۳۵۰ میلیون یورو را به موقع دریافت کنند و بخشی از منابع ریالی مورد نیاز را از طریق اوراق مشارکت تامین کنند قاعدتا تا دو سه ماه آینده می‌توان شاهد راه‌اندازی اولین واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای این پالایشگاه باشیم و تا تابستان سال آینده نیز شاهد راه اندازی کل پالایشگاه باشیم.

490
در این پالایشگاه هم اکنون به طور مستقیم ۱۰ هزار نفر و غیر مستقیم ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و در آینده ۳ هزار نفر باید در این پالایشگاه مشغول به کار بشوند. بنابراین جذب نیرو و آموزش آنان شروع شده است. ارزش افزوده پالایشگاه می‌تواند بالا باشد. هزینه و مدت زمان پالایشگاه قطعا بیش از حد معمول بوده است. پیش‌بینی می‌شود که هزینه احداث این پالایشگاه با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برسد و تا کنون ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون هزینه شده است. به عبارتی هر بشکه بیش از ۱۲ هزار دلار، که قطعا اقتصادی نیست و اگر خوراک این پالایشگاه را بر مبنای ۹۵ درصد قیمت‌های فوب خلیج فارس محاسبه کنند، بعید میدانم که قادر باشد وام‌هایی را که طی سالیان گذشته گرفته شده پرداخت کند و برای سهامدارانش سودآوری داشته باشد. هزینه اولیه احداث این پالایشگاه کمتر از دو ونیم میلیارد یوروبوده است( هر بشکه ۷۰۰۰ دلار)
البته مسئولان فعلی پالایشگاه عموما فنی و مهندسی بوده و اطلاعی از توجیه اقتصادی پروژه نداشتند و حتی اطلاعی از قیمت تمام شده برق و آب و هزینه انتقال میعانات از بندر عباس نداشتند و قادر به پاسخ دادن به سوالات حاضران که اغلب اقتصاددان و بانکی بودند نداشتند و لازم است در بازدیدهای بعدی این نقیصه بر طرف شود.
این سفر تلخ و شیرین بود. شیرین بود از این بابت که این پروژه با همه مشکلاتی که داشته به سرانجام خود رسیده و تلخ به دلیل بی نظمی، سوء مدیریت و دوباره کاری‌هایی که در این پروژه بزرگ ملی صورت گرفته است.

485
در این سفر با آقایان سید علی از صندوق ضمانت، دکتر کرد زنگنه مسئول قبلی خصوصی‌سازی ، دکتر قنبری از بازرگانی دولتی، حیدر مستخدم حسینی از کارشناسان و مدیران سابق بانکی، دکتر امامی از دانشگاه علامه، مهندس یقدار از قدیمی‌های حوزه نفت و چند خبرنگار و مسئولان روابط عمومی نفت همسفر بودیم و از همراهی و همکلامی با این دوستان لذت بردم.

در مجموع با وجود گرمی هوا و خستگی، سفر خاطره‌انگیزی بود. نکته قابل توجه در این سفر فعالیت و کار نیروها در دمای هوای بسیار گرم بندرعباس بود که قطعا باید سپاسگزار و شاکر این دوستان باشید.
قرار بود ساعت ۸ شب با پرواز ایران «ایر تور» برگردیم که به علت تأخیری که داشت، نیمه شب، خسته به منزل رسیدم.
والیبال یکشنبه را از دست داده بودم و با وجود خستگی به تماشای مسابقات کشتی نشستم. با کسب مدال برنز توسط عبدولی، تا حدودی غم شکست سوریان التیام یافت.

492
دوشنبه صبح با خبرنگاران نشریه «پیام دریا» در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی نشست داشتم. در این نشست آقای مهندس بیات از پتروشیمی، اشرف احمدی از PCCI و مهندس صرامی از اتحادیه نفت و گاز و یک نفر از شرکت حمل و نقل پتروشیمی حضور داشتند. تقریبا دو ساعت با سردبیر، مدیران و خبرنگاران این نشریه در خصوص مزیت‌های صنعت پتروشیمی ایران و جذابیت‌هایی که کشورمان برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد گفت‌وگو کردیم. در مجموع گفت‌وگوی خوبی بود و نکاتی را از این دوستان آموختم.
نشست هیات اجرایی انجمن مدیران، توافق بر سر ریاست شافعی
وقتی به دفتر رسیدم ، هیات اجرایی «انجمن مدیران» برای جلسه انجمن آمده بودند و دبیرخانه در خصوص برنامه هایی که برای انجمن طراحی و برنامه ریزی کرده توضیح داد و تصمیمات خوبی اتخاذ شد. در این جلسه مهندس زبردست رییس محترم اتاق همدان که از جلسه روسای اتاق‌ها آمده بود در مورد اجماع روسای اتاق‌ها به انتخاب آقای مهندس شافعی بعنوان رییس آینده اتاق، اطلاع‌رسانی کرد و از افرادی احتمالی که در نامزد پست نایب رییسی نامزد خواهند شد نام برد. حاضرین ایشان را تشویق کردند که به عنوان کاندیدا حضور پیدا کند و سعی کنند، زیرا ایشان از نیروهای با تجربه، خوشنام و پاکدست کشور است و مواضعی شفاف دارد و توانسته در اتاق همدان منشاء تحول و تحرک باشد.
عصر به شرکت نفت رفتم و با دپارتمان سرمایه‌گذاری شرکت نفت جلسه داشتم. اسناد و مدارک یکی از شرکت‌های متقاضی حضور در صنایع بالادستی نفت است را ارائه دادم. اصرار بر این دارند که حتما باید این شرکت‌ها رنکینگ بین‌المللی داشته باشند و حتی حاضر نیستند که ارزیابی شعبه شرکت محلی مودیز در چین را بپذیرند و توضیحات من برایشان تاثیری نداشت.
درحاشیه نشست، گفت‌وگوهای خوبی راجع به قراردادهای جدید نفتی داشتیم و با نقطه نظرات این مدیر که از مدیران جوان و خوش فکر صنعت هست آشنا شدم به نظر می‌رسد که شرکت نفت مصمم است از اواخر شهریور مناقصات نفتی را در قالب «EPCF» ، «بای بک» و حتی «IPC» شروع کند و نباید نگران شروع نشدن قراردادهای جدید نفتی بود.
امروز هم برای ورزش ما درالمپیک روز خوبی نبود. کشتی گیران موفقیتی نداشتند. از طرف دیگر تیم والیبال هم نتوانست روسیه را شکست بدهد.امیدوارم که در بازی روز چهارشنبه با ایتالیا موفق باشیم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی