564
دفاتر اسناد رسمی، دماسنج اقتصاد ایران
در دنیا معمولا بورس را «دماسنج اقتصاد» هر کشوری می‌دانند. اما در ایران به دلیل گستردگی اقتصاد زیر زمینی در بورس‌، این عنوان را باید به دفاتر اسناد رسمی داد. شنبه صبح که برای انجام يك کار حقوقی به دفتر ثبت اسناد دوست جوان و همشهريم رفتم، اطلاعاتی درباره وضعیت «دفاتر اسناد رسمي» داد که نگران‌کننده بود. به گفته وي، «فرارمالیاتی»، «پول‌شویی»، «تملک املاک دولتی» و «حساب‌های بانکی اجاره‌ای» بسیار رواج پيدا كرده است و دولت اشراف و توجهی به نقش و عملکرد دفاتر اسناد رسمی ندارد. این درحالی است که آثارتصميمات و سياست‌هاي دولت را می‌توان به وضوح در این دفاتر رصد كرد. به طور مثال اخيرا پدیده‌ای جدید تحت عنوان «حساب‌های اجاره‌ای بانكي» در حال شيوع است. افراد حساب را با نام دیگران باز کرده ولی از وي اقرار محضري مي‌گيرند كه صاحب وجوه نيستند و دلیل این اقدام هم ترس از اشراف سازمان مالياتي بر روي حساب‌هاي بانكي و مجبور شدن به شفاف‌سازي معاملات و پرداخت ماليات است.
مورد دیگر، فرار مالیاتی بابت«اجاره املاک» است، كه با تنظيم اجاره‌نامه رسمي صوري اجاره را يك دهم قيمت واقعي ذكر مي‌كنند و دارايي نيز مجبور است اجاره‌نامه محضري را بپذيرد. مالكان محترم صلح‌نامه‌ای را از مستاجر دریافت می‌‌كنند که این قرارداد کم‌لن‌یکن بوده و قول‌نامه آژانس املاک مبناي محاسبه اجاره است. با استفاده از این روش فرار مالیاتی مالکان شايع شده و مستاجر نيز مجبور به اطاعت است. یکی دیگر از اقدامات تسهيل‌گر خروج سرمایه از کشور است، كه متاسفانه بعضي از دفاتر تاییدیه‌های صوري به اين افراد می‌دهند مبنی بر این که پول خارج شده از کشور از محل فروش ملک بوده است تا ایرانیان خارج از کشور مشمول قانون پول‌شویی نشوند.
از همه جالب‌تر اتفاقات صورت گرفته در ثبت شميران و فلسفه وجودي سندهاي تك‌برگي است. در دفتر ثبت اسناد شمیران چندین بار مدیران تغییر کرده‌ و بخشي از بایگانی‌ها در زمان انتقال به كن از بین رفته و بستر مناسبي براي زمين‌خوارها يا بهتر بگويم كوه‌خواران در شمال تهران و مناطق ييلاقي فراهم شده و ميلياردها ريال سو استفاده صورت گرفته است. احتمالا هنوز هم این روند ادامه دارد. متاسفانه در جهت اصلاح اين سيستم به غير از تك‌برگي شدن سندها و «آي‌تي» محور شدن دفاتر اسناد، اتفاقي نيفتاده است و حتي الكترونيكي شدن دفاتر كمكي به شفافيت و كم كردن فساد نكرده است. معلوم نيست بر چه اساس سند‌های معتبر منگوله دار را با سند تك برگي فاقد سابقه حايگزين كرده‌اند؟
احتمالا برخی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که اموال مردم را مصادره كرده و مي‌كنند در فروش اين املاك به مردم با مشكل مواجه شده و مردم تمایلی به خرید املاک مصادره شده ندارند. بنابراین با تك‌برگي شدن و محو شدن سابقه سند فروش آن راحت‌تر خواهد شد.
قاعدتا «سازمان زندان‌ها»، «دفاتر اسناد رسمي» و «ثبت شرکت‌ها» به علت ماهيت اداري و غير قضايي آن بايد از قوه قضاييه جدا و به وزارت دادگستری ملحق شوند. ولي قوه قضاييه حاضر به چنین اقدامی نیست و دولت نیز تا کنون تلاشی براي ارتباط برقرار كردن با كانون سردفتران وكارشناسان ثبت شركت‌ها نكرده است و بخشي از فضاي نامناسب كسب وكار كشور ناشي از عملكرد اين دو سازمان است. زيرا حاضر نيستند اطلاعات خود را از طريق پنجره واحد تجاري با ساير سازمان‌ها به اشتراك بگذارند و باعث صرفه‌جويي در وقت و هزينه‌هاي مردم شوند؟
انتقاد وزیر راه و حمل‌ونقل آلمان به وضعیت ترافیک در آلمان
عصر شنبه در محل هتل «اسپيناس پالاس» در گردهمايي هيات ٧٠ نفره آلماني به سرپرستي وزير راه و حمل و نقل آلمان شركت كردم و با دوست آلماني‌ام ديدار كردم. وزير آلماني با ابراز خوشحالي از سفر به ايران، از ترافيك تهران و نحوه رانندگي در ايران به تلخي سخن گفت و ابراز خوشحالي کرد كه مجبور نيست در تهران رانتدگي كند.
امروز معاون وزير نفت ايران اعلام كرده كه «دويچه بانك» بزودي روابط بانكي با ايران را از سر خواهد گرفت ولي اعضا هيات اين خبر را تاييد و يا تكذيب نمي‌كردند.
با چند نفر از اعضا اين هيات كه صحبت كردم آنان را مصمم به همكاري و كار مشترك ديدم و اعتقاد دارم كه حتي اگر فشار ديپلماتيك نتواند گره از روابط بانكي ايران باز كند، فشار و اصرار بنگاه‌هاي غربي اين مانع را برطرف خواهد كرد و پس از انتخابات امريكا شاهد گشايش در اين روابط خواهيم بود.
صبح يكشنبه با مهمان آلماني‌ام كه مدير عالي‌رتبه يكي از شركت‌هاي بزرگ كشتيراني هامبورگ است در محل دفتر جلسه داشتم و همزمان با خبرنگار «باشگاه خبرنگاران» در رابطه با يكسان‌سازي نرخ ارز مصاحبه تلويزيوني انجام دادم و سپس وي را به همراه یکی دیگر از همکاران به کشتی‌رانی جمهوری اسلامی فرستادم. خود نیز عازم شرکت نفت شدم و با اموربین‌الملل جلسه داشتم. درباره زمینه‌های همکاری، وضعیت بازار فراورده و شرایط فعلی کشور بحث و گفت‌وگو کردیم. جالب بود که در جمع اين دوستان وقتي درباره انتصاب همکارشان به عنوان «مدیرعامل شرکت ملي نفتکش» صحبت کردم، همگی پوزخند ميزدند و به نظرم رضايتي از اين انتصاب نداشتند و نگران بودند كه همکار سابقشان توان لازم برای اداره چنین شرکتی را نداشته باشد.
يكشنبه شب طبق معمول در مجموعه انقلاب واليبال داشتيم و بازي را سه بر يك به تيم حريف باختيم.

568
تغيير پايه قيمت از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد بي‌تدبيري است
دوشنبه از اول صبح با تماس «خبرگزاري مهر»، راديو، وروزنامه‌ها مواجه شدم كه موضع اتحاديه را درباره افزايش سي درصدي قيمت پايه محصولاتي نظير لوب، كات و واكيوم باتوم را خواستار بودند. افزايش هم زمان قيمت پايه آبان ماه و تغيير پايه قيمت از ارز مبادله‌اي به ارز آزاد را بي‌تدبيري دانستم و از اينكه شركت پخش و پالايش به تكليف خود مطابق با ماده دو قانون بهبود مبني بردعوت از تشكل‌ها در مراحل بررسي و اصلاح قوانين ومقررات پايبند نميداند، گلايه كردم.

565

 

563
سپس در محل اتحاديه و دفتر با يكي از واردكنندگان بزرگ قير به چين جلسه داشتم. علاقمند به سرمايه‌گذاري در توليد قير و كاتاليست است. تا دير وقت با ايشان مذاكره و اطلاعات مورد نياز را رد وبدل كرديم.
سپس عازم هتل لاله شدم تا با مهمانان لبنانی که توسط دوستانم توصیه شده بودند ديدار داشته باشم. برایم جالب بود كه برای خرید فرش‌های قدیمی و کهنه شده‌ به ایران آمده بودند. ابراز می‌کردند که این فرش‌ها اكنون مد روز است و بسیاری از دیزاینرهای اروپایی چنین فرش‌های بدون رنگ را در طراحی‌های خود به کار می‌برند.
اولین باری بود که از ایران بازدید می‌کردند. اطلاعات بسیار منفی درباره ایران داشتند و با شک و تردید به کشور ما سفر کرده بودند. اما از جو آزاد و فضای شاد و زندگی نسبتا اجتماعی مردم تعجب کرده بودند.
همچنین در لابه‌لای حرف‌ها، با توجه به این که «سید حسن نصرالله» از ریاست‌جمهوری «میشل عون» حمایت کرده و «سعد حریری» نيزمخالفتی با رییس‌جمهوری وی ندارد ايراز خوشحالي كردم ، ولي اين دوستان با توجه به مخالفت «نبيه بري» با این موضوع خوشبين نبودند و اعتقاد داشتند فقط ايران مي‌تواند اين گره را باز كند و موافقت «بري» را جلب كند و لبنان را از بلاتکلیفي رها كند و دولت سر و سامان گيرد.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی