اندوه شهادت زوار ایرانی و تصادف دو قطار در سمنان

درحالی که به اتفاق خانواده برای فرار از آلودگی هوا به سفر رفته بودیم، دوشنبه پس از تعطیلی اربعین به تهران بازگشتیم. در این هفته غیر از خبر بارش برف و باران هیچ خبر خوش دیگری به گوش نمی‌رسد. خوشحالی ناشی از برف و باران به سرعت جای خود را به اندوه ناشی از شهادت زوار ایرانی در انفجارهای عراق، تصادف دو قطار در سمنان و قطع آب و گاز و برق هموطنان داد.

image
دوشنبه بعد از ظهر که به تهران بازگشتم با توجه به ترافیک و سردی هوا ترجیح دادم که به تهیه و اصلاح پاورپوینتی با عنوان «تجارت در پسابرجام»، برای ارائه در نشست «صنایع پالایشی و پتروشيمي» بپردازم. اين سمينار از سوی یک شرکت بزرگ و معتبر چینی با حضور شرکت‌های بزرگ نفتی و پتروشيمي سه‌شنبه صبح در هتل استقلال برگزار مي‌شود.
صبح سه‌شنبه بارش برف آغاز و هوا بسیار سرد و ترافیک در تهران وحشتناك بود. این عوامل باعث تاخیر ۱۵ دقیقه‌ای من برای حضور در هتل استقلال شد. نشست با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شد و من سخنران اول این همایش بودم. اطلاعاتی از اقتصاد ایران، ظرفیت و پتانسیل‌های آن به خصوص در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و فضاي كسب‌وكار كشور ارائه دادم. همچنان اقدامات انجام شده در کشور برای بهره‌برداری مطلوب از برجام را توضیح دادم و لیست بانک‌هایی که در حال همکاری با ایران هستند را ارائه کردم. این اطلاعات برای شرکت‌کنندگان خارجي جالب بود و اغلب در پایان برنامه خواستار دریافت پاورپوینت شدند. اجازه دادم برگزارکنندگان آن را در اختیار شرکت‌کنندگان که اغلب خارجی بودند قرار دهند.

گلایه مدیر «توتال» از بلاتکلیفی قراردادهای نفتی در ایران

image
پس از من يكي از مديران ارشد شركت «سايپم ايتاليا» به معرفي اين شركت بزرگ نفتي پرداخت و از علاقمندي اين شركت به همكاري با ايران سخن گفت. زبان انگليسي او با لهجه ايتاليايي، درك مطلب را سخت كرده بود و درخواست كردم كه برگزاركنندگان پاورپوينت ايشان را برام ارسال كنند. سپس مدير يك شركت اماراتي عرضه كننده «كاتاليست» گزارشي از بازار اين محصول و سوداوري توليد آن بيان کرد. سپس هر سه به سوالات مطرح شده پاسخ دادیم. میزگرد بعدی با حضور مدیر پروژه‌های «توتال» در ایران و مدير «ساينوپك» در ايران برگزار شد. آقاي «فابياني» از توتال تجربیات خود را از همكاري در توسعه ميادين نفتي بيان و تاکید کرد که هنوز «توتال» علاقه‌مند به همکاری با ایران است. اگر چه فضای بین‌المللی با پیروزی ترامپ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، وي گلايه کرد که هنوز وضعیت قراردادهای نفتی پس از دو سال بلاتکلیف است. به «IPC» اشاره کرد که مدیرعامل و معاونان شرکت ملی نفت حرف از مدل‌های جدید قراردادی نظیر «بیع متقابل» می‌زنند. و یا در مناطق نفت‌خیز جنوب قراردادهای جدیدی را معرفی شده است، که همه این عوامل به ابهام در همکاری با ایران می‌افزاید.
وی صراحتا اعلام کرد که توتال در قراردادهای بیع متقابل در ایران ضرر کرده است و از طرف دیگر برای حضور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران لازم است یک فرمول بلندمدت خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی خصوصا گاز «اتان» مشخص شود. او از این که قیمت گاز اتان را به قیمت ژاپن متصل کرده‌اند ابراز تعجب کرد. ضمنا معتقد نبود تحريم باعث خروج شركت‌هاي نفتي از ایران شده است، بلكه جذاب نبودن قراردادهاي «بيع متقابل» را علت اصلي خروج دانست.
ايشان اكنون در يك شركت نفتي فرانسوي مشغول به كار است و دفتر شركت «اولون فرانسه» را راه اندازي كرده است.
نماينده «ساينوپك»، به تجربه توسعه ميدان «يادآوران» اشاره و عنوان کرد که اگر چه اين شركت چيني عمدتا در بخش ميان‌دستي و پايين‌دستي نفت فعال است، ولي براي كمك به ايران با مدل «بيع متقابل نوع سوم» اين پروژه را انجام داده است.

image
باتوجه به این که در روز اول سمینار هیچ کدام از مسئولان نفتي حضور نداشتند، مجبور شدم به سوالات حاضرین درباره قراردادهای «IPC»، قراردادهای خوراک پتروشیمی و روابط بانکی پاسخ دهم. مدير پنل كه یک انگلیسی هندی‌تبار بود در ادامه از من پرسید اگر شما رییس‌جمهور ایران بودید اولین کاری که انجام می‌دادین چه بود؟ پاسخ دادم که اگر روزی مسئول بودم اولین اقدامم در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار است که ربطی به تحریم‌های بین‌المللی و بنگاه‌های خارجی ندارد. همچنین در زمینه روابط بین سازمان‌ها و تنظیم قوانین و مقررات يا رگلاتوري اقدام ميكردم.
تقویت بخش خصوصی و آزادسازی اقتصاد سومين اولویت من خواهد بود و نهایتا تضمین دریافت وام و فاینانس از خارج براي بخش خصوصي با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مورد تاکید قرار دادم.

image
درپایان نشست ناهار را با مدعوين خوردم و برای حضور در جلسه هیات مدیره، به اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی رفتم. در یک ساعت اول درباره همایش سالانه اتحادیه و دعوت از سخنرانان به تبادل نظر پرداختیم. نظراتم را بیان و خواستار این شدم که حتما از شورای رقایت، کمیسیون انرژی وکمیسیون اقتصاد مجلس، سازمان استاندارد، ستاد مبارزه با قاچاق، مدیرعامل شرکت نفت، یکی از وزرای اقتصادی و رياست اتاق ايران دعوت بعمل آيد.

image


واحدهاي پالايش روغن‌های دست دوم از كاهش صادرات روغن پايه و روغن موتور ناراحت هستند و اعتقاد دارند مخلوط كردن روغن‌هاي توليدي واحدهاي تصفيه دوم در توليد انواع هيدروكربورهاي صادراتي باعث گران شدن قيمت روغن ضايعاتي و غير رقابتي شدن روغن‌هاي توليدي در بازارهاي صادراتي شده است. بنابراین خواستار پيگيري اتحاديه جهت حذف بكارگيري روغن تصفيه دوم در توليد هيدروكربور هستند. مقرر شد جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان هيدروكربور و کمیسیون روغن برگزار و جمع‌بندی آن به عنوان نظر هیات مدیره مورد پيگيري قرار گیرد.
سه‌شنبه شب خود را فوتسال پر انرژي و رقابتي به پایان و برنده از زمين خارج شديم.

image
ضایعه فوت دو بزرگوار
چهارشنبه به دو مجلس ختم رفتم. اولی در مسجد سعادت‌آباد و دومی در مسجد بلال. آشيخ عباس پورمحمدي از علمای انقلابی، مردمی و ساده‌زیست رفسنجان بود که پس از انقلاب مسئولیتی نپذیرفت و به امور تبليغ پرداخت. او در بین مردم زندگی می‌کرد و اغلب اوقات در مسیرهای بسیار طولانی پیاده‌روی می‌کرد. از بچگی از محضر ایشان بهره‌های فراوان برده بودم. یکی از فرزندان ایشان داماد ما بوده و اخوی محمد نيز با سبيه ايشان ازدواج کرده كه ثمره‌اش سه فرزند نازنين است. مراسم باشکوهی بود و افراد از جناح‌های مختلف در این مراسم حضور داشتند، بسیاری از علما، روحانیون و افرادی از کابینه دكتر روحاني به خاطر آقاي پورمحمدي وزير دادگستري، پرسنل صدا و سيما براي تسلي اصغر آقاي پورمحمدي و تعدادي از مسئولان و مديران اصولگرا و افراد كابينه احمدی‌نژاد نيز به خاطر اخوی محمد حضور داشتند. سخنران نیز آقای تقوی مسئول ستاد نماز جمعه بود.

image

این هفته ضایعه درگذشت موذن‌زاده اردبیلی با آن صوت آسمانی و آيت الله موسوي اردبيلي جامعه را متاثر کرد. وي که از شخصیت‌های موثر و مخلص نظام بود ،اولین كسي بود كه صراحتا از مردم بابت مشكلات وناتواني در پياده كردن وعده ها حلالیت طلبید و اقرار کرد که ما نتوانسته‌ایم خواسته‌های مردم را پس از انقلاب اجرایی کنیم، ايشان پایه‌گذار مدرسه و دانشگاه مفید بود كه الگوي مدارس جديد اسلامي در كشور شد. آیت‌الله موسوی اردبیلی شخصيتي منحصر به فرد، دوست داشتنی و شوخ‌طبع داشت. فراموش نمی‌کنم که در سال ۶۴ يا ۶۵ سفری به رفسنجان داشت و تا دیروقت با مرحوم شیخ محمد هاشمیان و مهمانان شوخ‌طبعی كردند و ما خندیديم. آشنایی من با ایشان به سال‌های ۵۵ و ۵۶ باز می‌گردد. از طریق دانشگاه متوجه کلاس‌های قرآن ایشان در خیابان امیرآباد شدم. صبح‌های جمعه در کلاس تفسیر قرآن ایشان شركت ميكردم. خدایشان بیامرزد و با صالحين و اوليا محشورشان كند.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی