کم کم نوشتن یادداشت های روزانه سخت تر وجذاب تر می گردد و از همه مهمتر خلاصه کردن مسائل روز در یک صفحه می باشد بطور مثال امروز حداقل با چهارگروه متفاوت روبرو بودیم، صبح تا نزدیک ظهر جلسه مشاورین اقتصادی اتاق بود که با حضور اقتصاددانان برجسته و خوشنام کشور تشکیل می گردد و نقطه نظرات علمی و کارشناسی خود را ازدیدگاه اقتصاد کلان بیان می نمایند، گروه دوم مجریان و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی هستند که امروز حدود ساعت ۱۲:۳۰ مهمان برنامه اقتصادی" اردیبهشت" از شبکه چهارم بودم که با توجه به گزارشهایی که از مردم دریافت میدارند سئوالاتی را مطرح می نمایند. سومین گروه اعضای هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات فراورده های نفتی بودند که فعالان موفق بخش خصوصی و صادر کنندگان کشور هستند که در اولین جلسه هیئت مدیره سال ۹۱ شرکت نموده بودند و بالاخره ساعت حدود ۱۷ به جلسه هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران حضور یافتم که عمدتاً تولیدکنندگان بخش نساجی کشور هستند و از نگاه بنگاه به مسائل توجه می نمایند. در این ۴ جلسه حرفهای بسیار منطقی و اصولی بیان گردید که اگر بخواهیم آنها را ذکر نماییم مثنوی هفتاد من خواهد شد و از طرف دیگر مطمئن نیستم که راضی باشند حرفهایشان به نام خودشان در خاطرات روزانه اینجانب ذکر گردد و لذا در حد مختصر نقطه نظرات ارزشمند و دلسوزانه گروههای فوق را بیان می نمایم.
اقتصاددانان اعتقاد داشتند که" تولید ملی " در چهاچوب افزایش قدرت رقابت پذیری اقتصاد کشور معنی پیدا می نماید. و این نامگذاری دارای پیام سیاسی و اقتصادی می باشد و این موارد آرزوی قدیمی اقتصاددانان می باشد.
درتحلیل این نامگذاری باید شرایط موجود و شرایط طوفانی دریا را در نظر گرفت و باید در این شرایط دریانوردی نمود.
پارادایم فعلی را نباید پارادایم دائمی دانست و نباید به سیاست های حمایتی که منجر به استراتژی جایگزینی واردات خواهد شد برسیم.
نهایتاً تولید ملی در سایه "آزادسازی"،"بهره وری" و توسعه روابط خارجی امکان پذیر می باشد.
دولت ها در سال پایانی خود به جای "مقبولیت" به دنبال محبوبیت هستند و لذا خطر افزایش نقدینگی در سال جاری وجود دارد که باعث می گردد رکود از خارج و تورم از داخل بر اقتصاد کشور تحمیل گردد.
لذا باید سیاستهای مالی، سیاستهای تجاری و سیاستهای پولی و ارزی دولت در کنار هم دیده شود.
قبل از پایان جلسه کارشناسان اقتصادی به صدا و سیما رفتم و قسمت اول برنامه اردیبهشت بحث "ناباروری" بود و راههای جلوگیری و درمان ناباروری، وقتی مصاحبه اینجانب شروع شد من نیز به مسئله ناباروری اقتصادی اشاره نمودم و بیان نمودم ناباروری فقط مربوط به روابط اجتماعی و انسانی نمی باشد و اقتصاد کشورها نیز می تواند دچار"ناباروری" گردد و برای نمونه به ۲۵۰۰۰ واحد نیمه تمام صنعتی در شهرکهای صنعتی اشاره نمودم و پس از آن قرائت های ناصحیح از تولید ملی را بیان نموده و حمایت افراطی از تولید داخلی و تولید بدون مزیت نسبی را مضر دانسته و خواستار حمایت از تولید رقابتی در کشور شدم.
پس از پایان مصاحبه کوتاه مدت دوستان تماس گرفتند و ضمن تشویق به بیان صریح مطالب ازمدت زمان کم مصاحبه گلایه نمودند و اینکه چطور است تلویزیون ساعت ها جهت پرداختن به هنرمندن و ورزشکاران وقت میگذارد ولی برای بحثهای مهم اقتصادی کشور همیشه با کمبود وقت مواجه است.
البته سرکار خانم سپانلو از مجری های توانمند تلویزیون پس از پایان مصاحبه به کمبود وقت اشاره نموده و بطور تلویحی بیان نمود که بعضی کارشناسان اقتصادی حرفهای تکراری وکلی بیان می نمایند و لذا برنامه ها برای بینندگان جذابیت ندارد و ناچاراً صدا سیما برنامه های اقتصادی را به حداقل رسانده است. قضاوت به عهده خوانندگان می باشد.
جلسه هیئت مدیره صندوق به منظور برنامه ریزی برای سال ۹۱ برگزار گردید و حاضرین در جلسه نقطه نظرات خود را بیان نموده و اهم برنامه های صندوق برای سال جدید بشرح زیر مورد موافقت اعضاء قرار گرفت.
۱- ورود به بحث صدور وسوآپ نفت خام با توجه به مذاکرات اتحادیه با وزارت نفت و بانک مرکزی.
۲- صدور ضمانت نامه جهت صذور نفت خام توسط اعضاء اتحادیه.
۳- مذاکره با پالایشگاهها جهت عقد قرارداد فروش فراورده ها که توسط پخش و پالایش صورت نمی گیرد.
۴- سرمایه گذاری جهت ساخت مخازن درجنوب کشور و مذاکره جهت حضور در واگذاری ها ناشی از اصل ۴۴٫
۵- به حداکثر رساندن بهره برداری ترمینال صادراتی بندر عباس صندوق و فعال شدن شرکت حمل و نقل گاز مایع.
قبل از پایان جلسه خود را به اتحادیه صنایع نساجی رسانده و در آن جلسه نیز اولویتهای کاری سال ۹۱ مطرح بود که اعضاء نقطه نظرات خود را بیان نمودند و اینجانب نیز با یادآوری ملاقات سال قبل هیئت مدیره با قائم مقام وزیر صنعت که در ان به مبارزه با قاچاق، واقعی نمودن نرخ ارز، بازار سازی برای تولیدات نساجیDEMAND DRIVE، منطقی کردن تعرفه ها و حمایت از برندها به عنوان خواسته های اتحادیه مطرح شده بود اشاره نموده و توضیح دادم که اکنون با توجه به واقعی شدن نرخ ارز، قاچاق شدیداً کاهش، تقاضا تحریک گردیده و تولید رونق گرفته است و باید با وزارت صنایع جهت تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و شفاف سازی سیاست های ارزی و تعرفه ای مذاکره نمائیم.
اغلب اعضاء هیئت مدیره از ابهام سیاستهای دولت در این زمینه گلایه مند بوده ولی به رونق یافتن واحدهای تولیدی خود اذعان داشتند.
از نکات جالب این جلسه درد دل های مدیران دو واحد بزرگ تولیدی پوشاک مردانه( هاکوپیان و گراد) بود که اعتقاد داشتند سهم بسیار کمی از بازار کت و شلوار را در اختیار دارند و سیاستهای غلط باعث شده است که ۷۰% این بازار در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار گرفته است و یکی از مدیران به نامه سال ۷۸ خود به دولت اشاره نمود که در آن زمان فقط ۳۰% بازار پوشاک در اختیار خارجی ها بود. ایشان بیان داشته بودند که در صورت فراهم نکردن شرایط مناسب برای تولید کنندگان داخل این بازار توسط تولید کنندگان خارجی تصرف خواهد شد که اتفاق افتاده است. ایشان اخیراً به وزارت صنایع جهت ورود مواد اولیه مراجعه نموده بود و هیچ راهنمایی بابت واردات فاستونی جهت تولید به ایشان ارائه ننموده بودند و ایشان نیز قادر به تامین آن از تولید کنندگان داخلی نمی باشد و اعتقاد داشتند باید شرایط واردات برای برندهای کشور تسهیل گردد . بطور نمونه برای تولید یک کت و شلوار مردانه نیاز به ۹۸ قلم کالا می باشد که اگر تسهیل نگردد کیفیت داخلی شدیداً کاهش می یابد و ما دوباره به سیاستهای سال ۷۰ بر می گردیم و دولت اگر ۲ یا ۳ سال واحدهای تولیدی را آزاد بگذارد قادرند تولید را ارتقاء و استقلال کشور را تامین نمایند.شب را با مصاحبه با رادیو گفتگو درباره سرمایه گذاری در نفت پایان داده و مشغول تماشای برنامه ۹۰ همشهریمان شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی