ممکن است هر یك از صاحب نظران از زاویه و نگاه مخصوص به خود جایگاه و عملكرد روزنامه دنیای اقتصاد را بررسی كنند، اما از نظر من این مجموعه را باید به عنوان یك بنگاه بزرگ اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد. اثر گذاری این مجموعه بر فضای اقتصادی و گفتمانی كشور و كارایی سازمانی آن باید مد نظر قرار گیرد ، زیرا امروزه كمتر مجموعه اقتصادی یا مدیر عالیرتبه دولتی را می شناسیم كه دیدگاه های این مجموعه را نادیده بگیرد.
از نظر من،مجموعه دنیای اقتصادی یك بنگاه موفق اقتصادی، هلدینگی در حال گسترش ، جریانی دارای تفكر اقتصاد رقابتی و ترویج كننده بازار آزاد است كه با همراهی اقتصاد دانان برجسته در كشور و خبرنگاران توانمند خود موفق به گفتمان سازی در مسائل اساسی اقتصاد كشور شده است.همچنین این مجموعه اقتصادی، منافع ملی و رسیدن به اهداف سند چشم انداز را هدف قرار داده است.
یكی از دلایل موفقیت این مجموعه را می توان نگاه و برخورد كارشناسی آن با معضلات اقتصادی كشور و پرهیز از سیاسی كاری دانست. این مجموعه اگر چه جزو رسانه های اصلاح طلب است ولی تلاش كرده كه گرایش سیاسی خود را در تحلیل مسایل اقتصادی و بررسی عملكردها دخالت نداده و مروج اصلاحات اقتصادی باشد.
در سالهای اخیر این مجموعه فعالیت خود را در حوزه های انتشار روزنامه، چاپ كتب اقتصاد و مدیریت ، تحقیقات و پژوهش ، برگذاری همایش و كلاس های آموزشی و در نهایت انتشار مجله وزین ” تجارت فردا ” وسایت مرجع ” اقتصاد نیوز” گسترش داده و با مدیریت هوشمند ، سازمان كارامد و نیروی انسانی جوان و با انگیزه خود توانسته است به سازمانی كارآمد و اثرگذار تبدیل شود.
ارزش كار رسانه هایی نظیر دنیای اقتصاد ،شرق و اعتماد در استقلال و عدم وابستگی مالی آنها به نهادهایی نظیر شهرداری، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و ارگانهای نظامی و فرهنگی و حتی دولت است. این قبیل رسانه ها موفق شده اند در مقابل وابستگی به محل بودجه عمومی استقامت کنند. این موضوع دلیل موفقیت آنها و کسب جایگاه و نقش تاثیر گذار در این عرصه هستند. امید است موفقیت این الگو ، عامل گسترش تمام رسانه ها در كشور شود .
اگر قانون سیاست های كلی اصل ٤٤ كه به هدف توانمند سازی بخش خصوصی ، رقابت پذیر کردن اقتصاد كشور ، لغو انحصارات وامتیازات ، افزایش بهره وری در اقتصاد كشور ابلاغ شده است به درستی اجرا می شد ، اكنون شورای رقابت از فروش نشریات نهادها و ارگانها با قیمت های یارانه ای در دكه های مطبوعات جلوگیری می كرد واین ارگانها مجبور بودند یا با قیمت تمام شده محصول خود را در دكه ها به فروش رسانده یا از دسترسی به بازار عمومی محروم شوند.
در این صورت زمینه گسترش روزنامه نگاری حرفه ای و رقابتی در كشور فراهم شده و به سرعت شاهد بهبود كیفیت مطبو عات و افزایش استقبال جامعه از مطبوعات بودیم .
متاسفانه سالانه میلیون ها دلار ارز برای خرید كاغذ مطبوعات تخصیص می یابد و اندكی از محصول تولیدی با نیازهای جامعه وسلائق آنان سازگار است که البته مجموعه دنیای اقتصاد در این رابطه سرامد است.
البته این به معنای بی عیب ونقص بودن این رسانه نیست و كارشناسان باید با نقد منصفانه ، به كیفیت این رسانه بیفزایند، من هم اعتقاد دارم بخشی از مطالبی كه در صفحات پرشمار این روزنامه منتشر میشود قابل تجدید نظر بوده واخبار ورزشی وهنری روزنامه به روز وكارشناسی شده نیست.
اگر در سال های قبل نویسندگان وكارشناسان خوشنام و معروف باعث اعتبار این روزنامه شدند ، اكنون اعتبار روزنامه بیش از دست اندركاران آن میباشد ولازم است مراقبت لازم به عمل اید تا كسانی كه فاقد توان و بینش لازم جهت ارایه دیدگاه هستند از پایگاه این نشریه جهت رسیدن به جایگاه سیاسی و یا مدیریتی سوء استفاده نكنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی