عصر دیروز اتاق ایران و عراق میزبان صابر راحج الموسوی، سفیر جمهوری عراق در ایران بود. در این نشست هم‌اندیشی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شد تاجران ایرانی مشکلات خود را با سفیر عراق مطرح کردند.

 

عصر  دیروز اتاق ایران و عراق میزبان صابر راحج الموسوی، سفیر جمهوری عراق در ایران بود. در این نشست هم‌اندیشی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شد تاجران ایرانی مشکلات خود را با سفیر عراق مطرح کردند.

به گزارش انرژی امروز، در ابتدای این نشست حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت استراتژیک عراق برای ایران گفت: ما نباید به عراق به عنوان یک بازار موقت موقت نگاه کنیم. ما باید سعی کنیم که در رقابت با کشورهای ترکیه، عربستان و اردن با یکدیگر و هماهنگ عمل کنیم. تاکنون ضربات زیادی از رقابت مضر اقتصادی بین تاجران ایرانی در کشورهای دیگر خورده‌ایم.

وی ادامه داد: بر همین اساس قصد داریم تا یک شرکت خدمات صادراتی تاسیس کنیم تا در سه حوزه حقوقی، مالی و بازاریابی به تاجران ایرانی کمک کند و جلوی هر گونه رقابت مضر را بگیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اگر به صورت هدفمند و با نگاه به آینده صادارت خود را به عراق ساماندهی نکنیم و دولت نیز هیچ کمکی به ما نکند ظرف پنج سال آینده صادرات ما به عراق به یک سوم خواهد رسید، اظهار داشت: عراق کشوری است که کاملا به واردات متکی است و ما با توجه به رکودی که در داخل کشور داریم نیازمند چنین بازاری هستیم. بهتر است که با تاجران عراقی شریک شویم تا بتوانیم در سیستم خرده‌فروشی عراق نیز نقش فعالی داشته باشیم.

حسینی افزود: بر همین اساس با یکی از تاجران مطرح عراق در حالت توافق هستیم تا یک مارکت بزرگ در بصره ایجاد کنیم. از طرف دیگر دفتر اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در شهر بصره به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و امیدوار هستیم بتوانیم میزان صادرات خود را به صورت هدفمند افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم، صالح راحج موسوی سفیر عراق ضمن ابراز تمایل از گسترش همکاری‌های دو کشور در خصوص تجارت تصریح کرد: ایران و عراق در همه حوزه‌ها دارای اشتراکات زیادی هستند. ما فقط به لحاظ جغرافیایی همسایه نیستیم بلکه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز دارای مشترکات زیادی هستیم و کمتر کشوری در جهان وجود دارد که با همسایه خود تا این میزان دارای تشابهات اجتماعی و فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: من اولین مقام مسئول عراقی بودم که از شهر صنعتی مانند اراک بازدید کردم و به توانایی ایران در صنایع و ماشین آلات آشنا شدم به نظر من باید این گونه بازدید‌ها برای سفرا و مقامات مسئول سایر کشورها نیز ترتیب داده شود تا این کشورها به قدرت ایران پی برند.

سفیر عراق در تهران یادآور شد: من تمایل دارم که ایران یک نمایشگاه دائمی در عراق ترجیحا در شهر بصره داشته باشد تا تاجران عراقی دیگر برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود به سایر کشورها و یا حتی خود ایران سفر نکنند و با مراجعه به این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با تولید کننده کالای خود را خریداری کنند.

وی افزود: با توجه به روابط نزدیک سیاسی و دیپلماتیک و اجتماعی که باهم داریم اما بسیاری از تاجران عراقی از توانمندی‌های ایران در صنایع آگاه نیستند. من امیدوارم با برگزاری این گونه جلسات روابط دو کشور با یکدیگر افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی