شنبه با موجی از تعریف، تقدیر و تشکر از شهردار سابق تهران، آقای قالیباف آغاز شد که بسیار باعث حیرت و تعجب بود. این سوال پیش آمد که آیا دوستان اصلاح‌طلب بداخلاقی‌ها، تخریب‌ها و حرف‌های غیر کارشناسی آقای قالیباف در دوران انتخابات را فراموش کرده اند؟ مگر ایشان نبود كه جامعه را به چهار درصد و ۹۶ درصد تقسیم کرد، حرف‌های بی‌ربط درباره با اشتغال‌زايي صنعت پتروشيمي،‌ وعده یارانه دویست و پنجاه هزار تومانی به مردم داد و خود را مرد عمل و دولت کار معرفی کرد و بقيه را دولت نمي‌توانيم؟؟!! این ادعاها برای پی بردن به ماهيت ایشان کافی نبود؟ این تعریف و تمجیدها با توجه به حاشيه‌هاي شهردار، خصوصا موضوع یاشار سلطانی و املاك نجومي شرم‌آور بود و بر باد دهنده اعتبار اصلاح طلبان. طوری راجع به کارهای بزرگ او صحبت می‌کنند که گویا آقای قالیباف تونل توحید و نیایش را مثل فرهاد که به تنهایی دل کوه را شکافت، احداث کرده است. عزيز من کشور ایران، بیشترین متخصص و شرکت‌های فنی مهندسی را دارد و علاوه بر آن بسیاری طرح‌ها نیز از قبل برای تهران طراحی شده‌اند. با توجه به شهرفروشی، اجرای این پروژه‌ها آنقدر کار چشم‌گیری نیست که اینگونه از ایشان تقدیر و تمجید شود و از اصلاحات و جناح چپ کشور براي ايشان مایه گذاشته شود. اين مواضع مردم را سردرگم مي‌کند که اگر آقای قالیباف فردی ارزشی،‌ مرد‌عمل، لایق و مدیر بود پس چرا اصلاح‌طلب‌ها او را نقد کردند و تلاش کردند مردم را به پای صندوق‌ها بکشانند و به لیست اصلاح‌طلب‌ها رای دهند؟ واقعا جای تاسف است و این کار‌ها باعث می‌شود اصلاحات جایگاه خود را از دست دهد و مردم در انتخابات بعدی حاضر به همراهی با لیست مورد نظر اصلاح‌طلبان نباشند.


جامعه ورزشي کشور، هنوز در شوک باخت‌های تیم ملی کشتی آزاد قرار دارد. من نیز پنج‌شنبه و جمعه وقتم را صرف تماشای مسابقات کردم. واقعا پیش‌بینی نمی‌شد که تیم ملی به این سرنوشت دچار شود. من شخصا معتقدم که نبود آقای خادم به عنوان کوچ در بالای تشک، ‌باعث شد که كشتي‌گيران به درستی راهنمايي نشوند. حداقل در دو وزن آقایان حسین‌خانی و محبی می توانستیم حریف‌ها را شکست داده و تا نهایی پیش رویم.
در حالی که این روز‌ها مقام‌های خوبی در مسابقات والیبال نوجوانان و دانشجویان کسب کردیم، مقام نهمي ما در کشتی‌ آزاد برای کشور شکستي دردناك و به موقع بود تا فكر چاره كنيم. این نتیجه کمی جامعه را در بهت و حیرت فرو برد.


ادامه تب و تاب انتخاب شهردار
شورای شهر جدید، با وجود قطعی شدن آقای نجفی به عنوان شهردار، در تب و تاب انتخاب شهردار بود. شنبه و یکشنبه شایعاتی انتشار یافت که وزارت کشور صلاحیتشان را تایید نخواهد کرد و اوضاع متنشج بود. اما خوشبختانه آقای نجفی تایید صلاحیت شد و در جایگاه خود قرار گرفت. اولین کار مفید ایشان، بازدید شبانه از کارتون خواب‌ها، مناطق محروم و کودکان بی‌سرپرست به همراهی خانم دانشور بود که این کار بسیار ارزشمند بود. به نظر می‌آید آقای نجفی بیشتر برنامه‌های نرم‌افزاری برای شهر پیش‌بینی کرده است و اگر بتواند به موضوعات ترافیک،‌ آلودگی و مشکلات اجتماعی را با نگاه نرم‌افزاری ورود پيدا كند، قطعا می‌تواند زندگی بهتری را برای مردم این کلان‌شهر رقم زند.
ملاقات‌ها و سخناني که اين روزها مقامات عالی نظام بيان ميدارند و انتظاراتی که از دولت مطرح می‌كنند در حال افزايش و تغييرات مداوم است كه باعث سردرگمی مدیران عالی رتبه کشور می‌شود. قطعا اکثریت معتقدند که بحث اقتصاد الویت اول کشور است، تعامل با دنیا ضروريست و تفاهم در داخل از اوجب واجبات است و بقول آقاي سردار سليماني تقسيم نیروی انسانی به ارزشي و غيرارزشي و انقلابي و غير انقلابي راهگشا نيست و اين نوع بحث‌ها مدیران کشور‌ را دچار سردرگمي می‌کند. خوشبختانه دولت مستقر شده ‌و جامعه انتظار تغییر دارد ولی هنوز انتصابات در وزارت‌خانه‌ها صورت نگرفته است. به نظر می‌آید که دولت با موجی از انتقادات جدید روبه‌رو خواهد شد. با توجه به اینکه سیاست دولت آقای روحانی تعامل در خارج و تعامل در داخل کشور است قطعا مجبور است در انتصابات از خود نرمش نشان دهد و این ممکن است باعث دلسردی نیرو‌های طرفدار و مردمی که به‌خاطر ایشان پای صندوق‌های رای آمدند ‌شود. علاوه‌بر آن محبوبیت آقای روحانی را کاهش می‌دهد. برای این موضوع علاجی نیست چون به‌ هر حال ایشان ترجیح می‌دهند که چند سال آینده با آرامش به کارش ادامه دهد. امیدوارم اين سیاست باتوجه به هزینه‌هایی که برای جریان اصلاح‌طلب داره بتواند گره‌اي از اقتصاد کشور و مردم باز كند و فضاي سياسي و اجتماعي كشور آزادتر شود.


من این هفته همه تلاشم را صرف ساماندهی برنامه‌هایی که در رابطه با عراق داریم کردم. گزارشی از بازدید گمرگ و پایانه شلمچه تهيه كرده بوديم، آن را برای ارگان‌های ذیربط فرستادم و خواستار تجديد نظر دست‌‌اندرکاران مناطق مرزی، یعنی پایانه‌ها، گمرک‌ها و نیرو‌های انتظامی با مسافران عراقي شدم، اميدوارم مجوز استقرار نماينده اتاق در پايانه صادر شود تا بتوانیم توریست‌های عراقی را راهنمايي و مشكلات آنان را بررسی کنیم.


این هفته سومين نشست شورای سیاست‌گذاری همایش تجاری بزرگ ایران و عراق را با حضور همه دست‌اندرکاران داشتیم. در این نشست،‌ برنامه‌ها را ارایه دادیم و اقداماتی كه برای برگزاری همایش انجام شده بیان كرديم. باتوجه به اینکه عراقی‌ها درخواست تغيير زمان همایش از شهریور‌ ماه را دارند و صنایع دارويي و غذايي درگیر همایش و نمايشگاه بین‌المللی در تهران و مسكو بودند. علاوه بر این مشکلاتی که در سالن اجلاس به وجود آمده، تصمیم گرفتیم که همایش را با یک ‌ماه تاخیر در دهه سوم مهر‌ماه در برج ‌میلاد برگزار کنیم. بنابراین بخشی از وقت ما صرف اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای تغییر محل و وقت همایش شد.
خوشبختانه نشست کمیسیون‌های اتاق مشترک، منظم‌تر شده است و با فراخوانی که ارایه شد، اعضا حضور بهتری پیدا می‌کنند . خوشبختانه توانستم در نشست کمیسیون انرژی شرکت کنم. از خرداد ماه، مجوز «پخش پالایش» برای فروش فرآورده، جهت بازار عراق و افغانستان به اتمام رسیده و هنوز این مجوز توسط آقای زنگنه تمدید نشده است. بنابراین،‌ مشکلات زیادی به وجود آمده و تقاضاهای زیادی از اعضا و فعالان میرسد که انتظار می‌رود با وجود این تقاضاها، این مجوز سريعتر صادر شود و ورود فرآورده‌های نفتی به بازار افغانستان و عراق تسهیل شود. از طرف دیگر، ‌فعالان عرصه انرژی، خصوصا برق از اینکه شانسی برای حضور در مناقصات عراق ندارند گلايه دارند. عمده پروژه‌های برقي عراق از پیما‌ن‌کاری به سرمایه‌گذاری تغییر کرده است و راهی برای حضور مستقيم در این بازار ندارند. ما باید بتوانیم با توجه به منابعی که کشور‌های اروپایی جهت بازسازی موصل و شهر‌های عراق اختصاص میدهند، در همکاری‌‌های سه جانبه به عنوان پیمان کار دست ‌دوم حضور یابیم که این هم به نفع کشور‌های اروپایی، هم عراق و هم ماست. شاید از این طریق بتوانیم این بازار را دوباره احیا کنیم.

ورزش پرحادثه
ورزش این هفته تلفاتی داشت. بعد از چند ماه، والیبال یکشنبه‌ها با سابقه سي ساله در مجموعه باشگاه انقلاب را از سر گرفتيم ولی بی احتیاطی کردم و کتفم آسیب دید. سه‌شنبه نیز در فوتسال رقابتي وسه تیمه ، هادی دچار آسیب جدی شد و مچ دستش از چند جا شکست و يك بازیکن خوبمان را برای چند ماه از دست دادیم. و متاسفانه بسیاری از برنامه‌های کاری و سفر هاي خارجي اش مختل شد. آخر هفته تحت تاثیر این موضوع بودیم و پنج شنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت و نگرانی خانواده تا حدودی برطرف شد.


در آخرین جلسه هیات مدیره اتاق مشترك، کارگروهی برای ارزیابی راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در بصره تشکیل و چهارشنبه بعدازظهر در اولین جلسه آن پیشنهادات بسیار مثبتی مطرح شد. در ابتدا قیمت‌هاي خرده فروشي تهران و بصره مقايسه شد انجام شد و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین در این جلسه مقرر شد با صاحب ملک نشستی داشته و با او بر سر مشاركت ، نه پرداخت اجاره توافق کنیم. در این جلسه بنا شد شرکت‌های متقاضی برای حضور در این مرکز تجاری شناسایی و با آنها وارد مذکره شویم ودر هريك از مراكز تجاري وفروشگاهي يكي از فروشگاههاي زنجيره اي ايران را شريك کنیم.
در مجموع کارگروه موافق پیگیری کار است ولی توقع دارد تمام جوانب کار سنجیده شود تا به سرانجام سایر مراکز تجاری که عاقبت خوشی نداشتند دچار نشود.
«سنا»در حال تجديد ساختار
پنج‌شنبه صبح ابتدا در مراسم تشییع ‌آقای ابراهیمی یزدی شرکت کردم. ايشان چهره‌ای ملی، انقلابی و وطن‌دوست بودو برای او از درگاه خداوند طلب عافیت می‌کنم.


پس از این مراسم، در نشستی که با حضور شورای راهبردی ستاد نفت و انرژی دکتر روحانی برگزار شده بود، شرکت کردم. دوستان مصر هستند فعالیت‌ها را ادامه دهیم، از این رو چگونگی ادامه و محورهای برنامه و همچنین کمیته‌هاي ستاد مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد تا یک ماه آینده روند اجرایی کار ستاد تحت عنوان سنا مشخص شود.
در نشست شوراي راهبردي كه مصادف با روز بزرگ «عرفه» مهمترين ماموريت‌هاي «سنا» بشرح زير مورد تصويب قرار گرفت:
١- ديده باني وپايش صنعت نفت
٢- تقويت وحمايت از طرحهاي توسعه نفت، جوان گرايي وسرمايه گذاري خارجي
٣- ارايه راه حل براي چالش هاي اين صنعت
٤- برقراري ارتباطات موثر با رياست جمهوري، وزارت نفت ومجلس شوراي اسلامي
٥- گفتمان سازي در جهت اصلاح سياستها
وايجاد “رگلاتوري “در صنعت نفت
٦- حمايت از پخش خصوصي وتقويت تشكلهاي نفتي پخش خصوصي
مقرر گرديد كه شوراي راهبردي با اضافه شدن تعدادي از نيروهاي شاخص نفتي تقويت گردد وجلسات راهبردي فصلي برگزار شود .
كميته ها وكارگروههاي زير باحضوركارشناسان، فعالان پخش خصوصي ودانشجويان رشته هاي فوق تشكيل خواهد شد:
١- كميته نفت وگاز ٢- كميته پالايش وپتروشيمي
٣- كميته برق وانرژي هاي نو ٤- كميته اب ومحيط زيست ٥- كميته برنامه ريزي وتوسعه ٦- كميته ارتباطات وتبليغات
ضمنا كارگروههاي تامين مالي ، رگلاتوري وبهينه سازي انرژي نيز با حضور نمايندگان كميته ها تشكيل خواهد شد .
“سنا” تلاش خواهد کرد با نگاه كارشناسي واستفاده از ظرفيت همه گروهها وجريانات سياسي كشور در توسعه صنعت نفت وتقويت بخش خصوصي كشور همراه وزير محترم نفت ومديران اين صنعت باشد.
بعد از این جلسه نشست را رسانه‌ای کردم که مورد استقبال کارشناسان نفتی قرار گرفت. آنها استقبال گسترده‌ای برای حضور در نشست‌ها و جلسات کمیته‌ها کردند.
این هفته طبق معمول چند مصاحبه نیز داشتم. با ایرنا در باره روابط ایران و عراق و با نامه نیوز درباره دیپلماسی تجاری و آسیب‌پذیری تجارت از سیاست گفت‌وگو کردم.به نظر این مصاحبه‌ها ارزش خواندن داشت لذا آنها را در کانال قرار دادم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی