image

صبح شنبه نامه ٤٠ اقتصاددان اصولگرا به رييس جمهور را مطالعه كردم، اين نام لحني تند و زننده داشت و به تيم اقتصادي دولت و اقتصاددانان ليبرال تاخته و آنان را مقصر ركود فعلي و مشكلات ساختاري اقتصاد ايران دانسته بود. اين نامه كه به نوعي تقليد از اقتصاددانان نهادگرا در دوره احمدي نژاد منتشر شده بود، به علت نزديكي به انتخابات و حضور پررنگ مخالفان دولت كمتر مورد توجه كارشناسان قرار گرفت. اگر چه نكات خوبي در رابطه با يارانه‌ها، فساد، فضاي كسب وكار و… در آن وجود داشت.
در اين رابطه با روزنامه آرمان گفتگو و ارزيابي مثبت خودم را از عملكرد اقتصادي دولت بيان کردم و از نحوه اطلاع‌رساني و شيوه محافظه كارانه دولت در اصلاح نظام بانكي و يارانه‌ها انتقاد كردم.
در رابطه با برجام نيز پنجشنبه گفت‌وگوي مفصلي با «خبرگزاري نامه» داشتم. سپس خاطراتم را از نوروز و روابطم با آقاي هاشمي را ويديويي ضبط كرد كه فكر كنم جالب و مورد توجه قرار گيرد.


IMG_5878
ضمنا آنروز بيش از ٣ ساعت بودجه ٢٣٢ ميلياردي پيشنهادي اتاق ايران را مطالعه و با دوستان كارشناس مشورت كردم، به نظر من اين بودجه مصداق «اسراف» وگران اداره كردن اتاق بازرگاني است.
بنابراین بعد از ظهر عازم اتاق ايران شدم. ابتدا يكساعتي با خزانه‌دار اتاق آقاي «پيرموذن» گفت‌وگو كردم و ايشان به بعضي از ابهامات در رابطه با رتبه‌بندي وكمك به تشكل‌ها پاسخ داد. سپس با دبير كل محترم و مسئولان مالي اتاق به گفت‌وگو نشستم و ضمن تشكر از شفاف‌سازي انضباط و تلاش جهت توزيع عادلانه بودجه، ديدگاه خودم را درباره برنامه‌ها و بودجه اتاق بيان کردم. با نظرات من در مورد بودجه، دبير خانه سه اتاق، تقسيم كار بخش خصوصي ودانشگاه موافقت داشتند ولي آن را تصميم هيات رييسه و غير قابل تغيير دانستند.
من اعتقاد دارم هزينه كرد ماهانه ٢٥ ميليون تومان در دبيرخانه سه اتاق و يا ماهانه ٢٥٠ ميليون تومان براي شوراي گفت‌وگو و ماده ٧٦ فاقد توجيه است و طرح تقسيم كار بين واحدهاي اتاق نياز به حدود ٦ ميليارد تومان بودجه نیاز ندارد. بهتر است اين بودجه‌ها صرف ايجاد يك انديشكده براي تحقيق و پژوهش، دفتر پايش محيط كسب وكار، ايجاد يك واحد حقوقي فعال جهت پيگيري مطالبات بخش خصوصي در مراجع قضايي وحقوقي و…. شود كه در برنامه اتاق بيش بيني نشده است.
با وجود اينكه آماده نقد بودجه در جلسه رسمي بودم ولي به دلايلي ترجيح دادم بيان نکنم.
در اين جلسه رياست اتاق ريشه مشكلات اقتصاد كشور را نداشتن استراتژي و اولويت‌بندي دانست و شعر معنيداري را تقديم هيات نمايندگان كرد.
گر تو سبزي سبزم
گر تو شادی شادم
من ز شيريني تو فرهادم
وطنم ایرانم عید نوروز مبارک بادم
که تو آبادی و من آزادم
صبح در جلسه كميسيون «رقابت وخصوصي‌سازي» موضوع اقتصاد مقاومتي، طرح فراگير تقسيم كار بين بخش خصوصي و دخالت دولت در بازار قير مطرح و توزيع ٤ درصد قير توليدي دنيا به صورت رايگان در داخل را نشانه اسراف دانسته و خواستار مكاتبه با شوراي نگهبان در اين راستا شدند.
بعد از ظهر يكشنبه جلسه هيات مديره اتاق ايران و عراق با حضور تمامي اعضاء هيات مديره( ١١ نفر) بوديم و در ابتداي جلسه با اصرار اعضاء هيات مديره خصوصا آقاي آل اسحاق دبير كلي را بعهده بنده گذاشتند تا بتوانم با استفاده از تجربه تشكلي و اتاقي و ارتباطات كاري در ارتقاء روابط ايران و عراق نقش ايفا کنم. همه اعضا هيات مديره هم اعلام کردند كه آماده همكاري و همراهي با من در اين ارتباط خواهند بود. با وجود همه درگيري‌هاي كاري كه داشتم به اميد استفاده از فرصت بازار عراق براي توسعه صادرات كشور اين مسئوليت را پذيرفتم. دعاي خير دوستان و پيشنهادات فعالان اقتصادي راهگشاي كار خواهد بود.
غروب يكشنبه را با اخرين واليبال سال ٩٥ سپري كردم.
دوشنبه صبح عازم اتاق مشترك ايران و عراق شدم و از اولين روز كاري پيگير رفع موانع خصوصا صدور مانيفست در مرز ايران براي كاميون‌های عراقي شدم. با افراد مختلفي در اين زمينه گفت‌وگو و با رييس كميسيون حمل و نقل اتاق مشترك( آقاي عبداللهي) وآقاي اسدپور خزانه دار اتاق جلسه‌اي دو ساعته داشتيم. نهايتا با آقايان فروتن، سنجابي، انوشه رحام، خوانساري و رضازاده( رايزن ايران در عراق) تلفني مشورت وگفت‌وگو كردم . اميدوارم بتوانم انحصار در صدور و يا اصل آن را خذف كنيم.
دوشنبه عصر در دفتر چند ملاقات كاري داشتم كه ديدار وگفت‌وگو با آقاي دولت‌آبادي از همكلاسي‌هاي سابق در مدرسه عالي بازرگاني واز مديران ارشد وزارت بازرگاني وخارجه در سال‌هاي قبل برايم لذت بخش بود و استفاده کردم.
شب به مناسبت سه ساله شدن نوه‌ام اقا هيراد جشن مختصري گرفتيم و همه دور هم جمع شديم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی