تعطیلات هفته گذشته به مناسبت شب های قدر و شهادت امیر مومنان با  هم شد که بسیاری از افطاریها به هفته آخر ماه رمضان منتقل بشه و تراکم افطاری ها زیاد شد. بعضی روزها چند افطار دعوت بودم، با اینکه برنامه ریزی کرده بودیم که به اتفاق آقای مسروری اعضا ستاد نفت وانرژی( سنا) را افطار مهمان کنیم ولی میسر نشد وقرار شد در اولین فرصت به مناسبت دیگری این مهمانی بر پا شود ودورهمی این عزیزان را داشته باشیم. از اول هفته در هیجان وتب وتاب سفر به روسیه و هماهنگ کردن مقدمات سفر بودم، برای دریافت “فن ای دی” که به منزله کارت شناسایی و ویزای سفر به روسیه بود به دفتر مربوطه در شیخ بهایی رفتم وعلیرغم اینکه کارتم آماده بود به علت یک مغایرت کوچک از تحویل آن خودداری کردم وخواستار مکاتبه با فیفا جهت اصلاح آن و اضافه کردن حرف انگلیسی به شماره پاسپورتم شدم و هر روز نگران رسیدن پاسخ فیفا وتهیه بلیط سفر بودم، خوشبختانه بلیطها را در اول هفته از فدراسیون فوتبال تحویل گرفتم ودر انتظار پنجشنبه وسفر به سن پترزبورگ هستم، من بطور معمول در این نوع مراسم شرکت میکنم و جام جهانی آلمان وبرزیل را حضور داشتم ومسکو سومین تجربه من در این زمینه است که با سفرهای تجاری کاملا متفاوت میباشد ومعمولا خاطرات بسیار شیرینی از این سفرها باقی می ماند. معمولا وقتی که عازم سفر هستیم عادت دارم کارهای نیمه تمام را قبل از آن به اتمام برسانم .لذا چند موضوع را بطور جدی پیگیری کردم که تا قبل از سفر تعیین تکلیف وبه نتیجه برسد:

۱- همکاری و موافقت اتاق تهران را برای تدوین کتاب قوانین ومقررات مربوط به سرمایه گذاری در عراق ولیست پروژه های بازسازی واولویتهای صنعتی عراق را گرفته ورییس کمیسیون فنی ، مهندسی را مسئول پیگیری واجرای این پروژه نمودم.

۲- اخیرا هیات دولت عراق مجددا تعرفه بعضی از اقلام نظیر مرغ ، کتابهای درسی، انواع واکسن, کت وشلوار، سفید کننده های شیمیایی، کیوسک برق و….. را افزایش داده، متن عربی انرا در اختیار داشتیم ولذا انرا با وسواس ترجمه، جدول بندی کرده در سایت وکروه تلگرامی اتاق قرار دادیم تا اعضا در جریان قرار گیرند.

۳- از دو ماه قبل در صدد راه اندازی “کمیسیون تجارت” در اتاق مشترک بودم واین هفته با حضور بیش از ۲۵ نفر از اعضا آن را تشکیل وانتخابات هیات رییسه را برگزار کردم که برای همه دستها چند نفر کاندیدا شدند ودر نهایت آقای سید محمد هاشمی فرد به عنوان رییس ، رامین پولادرگ نایب رییس اول و آقای افشار مهر به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند، ضمنا سرکارخانم نوروزی فر نیز به عنوان دبیر کمیسیون منصوب شد و انتظار دارم که این کمیسیون از پرکارترین کمیسیونهای اتاق مشترک باشد.

خبر خوبی که این هفته در رابطه با تحولات سیاسی عراق منتشر شد ملاقات وتوافق آقایان مقتدی صدر با آقای هادی عامری بود که تا حدودی عجیب بود زیرا مقتدی به ظاهر مخالف ایران وهمکاری دولت عراق با ایران می باشد در حالیکه آقای عامری مواضعی کاملا مخالف آقای صدر دررابطه با ایران دارد واین نوع توافقات نشان دهنده بخشی از پیچیدگی های جامعه عراق است واحتمالا بیش بینی من درباره دولت آینده عراق که در گفتگو با مجله “تجارت فردا” انجام دادم تحقق پیدا خواهد کرد. این هفته مصاحبه ای در موضوع سوریه داشتم که در آن به تفاوتهای تجارت با عراق و سوریه پرداختم ومورد توجه کارشناسان قرار گرفت واعلام نمودم که سوریه ، عراق دوم برای ایران نخواهد شد ودر بهترین شرایط ما سهمی بیش از ۵ درصد از این بازار را نخواهیم داشت. خوب است که در همین جا هم اشاره به مصاحبه۲۶ خرداد با اعتماد در رابطه با توافق سوریه وعربستان درباره افزایش تولید نفت بکنم که در این گفتگو ادعا نمودم که روسیه ایران را شریک استراتژیک خود نمی داند وتلاش می کند از بازی با کارت ایران برای حل مشکلات خود با غرب استفاده نماید واگرچه از برجام حمایت می نماید ولی علاقمند به بهره مندی ایران از برجام نیست لذا برای اصلاح رفتار روسیه چند بیشنهاد ارایه دادم:

۱- حفظ وارتقا روابط با چین وهند

۲- همکاری با اروپا وگسترش روابط جهت زنده نگه داشتن برجام

۳- برنامه ریزی جهت حضور در بازار گاز اروپا ورقابت با روسیه در این بازار

موضوعی که این هفته رسانه ها وفضای مجازی را دجار ابهام کرده بود“سواپ” نفت کرکوک از مرز خسروی بود که با تایید اتاق مشترک وتکذیب وزیر نفت عراق و فضا سازی رویترز مواجه شد. لذا مجبور شدم مستندات مربوط به بارگیری ۲۲ تانکر عراقی را منتشر کنم که مدتهاست در مرز ایران منتظر دریافت مجوز ترخیص وتخلیه هستند، متاسفانه مشکلات امنیتی، فنی ، تعرفه ای وگمرگی فراوانی در این مسیر وجود دارد که امیدوارم با پشتکار ودرایت رییس جدید “شرکت نیکو “این موضوع حل وفصل شود وسواپ نفت خام ادامه یابد.

سه شنبه در مهمانی افطار اپکس در این مورد با بعضی از دوستان از جمله آقای جگینی که دبیر کمیسیون زیر بنایی مجمع تشخیص می باشد صحبت وتبادل نظر کردم. علی آقای دایی در مهمانی اتحادیه حضور داشت ، دقایقی در مورد تیم ملی، جام جهانی روسیه وتیم سایپا گفتگو کردیم وبرای شرکت در افطار “از نفت چه خبر” به مدیریت اقای مهدی افشار نیک عازم هتل انقلاب شدم وفقط توانستم تعدادی از دوستان ستاد نفت وانرژی را زیارت و تجدید دیدار کنم. مصاحبه نسبتا مفصلی باروزنامه شرق داشتم وتصمیم دولت و وزارت نفت را در تخصیص خوراک با ارز ۳۸۰۰ تومانی برای ترغیب صادرکنندکان محصولات نفتی و پتروشیمی در بازگرداندن ارز صادراتی عاقلانه وهوشمندانه دانسته و ادعا نمودم که صادر کنندگان فوق بهانه ای برای اهمکاری نکردن با دولت نخواهند داشت.

بالاخره انتظار به پایان رسید و پنجشنبه صبح با پرواز ماهان عازم “سن پترزبورگ” شدیم پرواز مملو از عاشقان وطن و فوتبال ملی بود، در فرودگاه مقصد با کمترین معطلی اژ گیت پاسپورت و ویزا رد شده وپس از خرید سیم کارت و روبل عازم هتل شده وچند ساعت استراحت کردیم، پس از آن عازم محل گردهمایی فیفا ( فن فس) در مرکز شهر شدیم وبه اتفاق انبوه ایرانی ها ضمن تماشای مسابقه فوتبال روسیه وعربستان به تشویق تیم ایران پرداختیم وبا تماشاگران کلمبیایی و مراکشی عکس یادکاری گرفته وکری خواندیم.

تا حدود ساعت ۱۲ در این مراسم بودیم ودر حالیکه تازه هوا تاریک شده بود به هتل بازگشتیم، این شهر که نزدیک کشورهای اسکاندیناوی است ، در بهار وتابستان روزهای بسیار طولانی و در پاییز و زمستان فقط دو یا سه ساعت روشنایی وبقیه مدت شب می باشد، نماز مغرب وعشا را ساعت ۲۳ میخوانی ومجددا ساعت ۲/۵ اذان صبح بود . لذا شبها را اصلا نمی خوابیدیم وبا تماشای بازی والیبال ایران یا تکرار فوتبال خود را سرگرم میکردیم تا نماز صبح را بخوانیم وبعد بخوابیم.

جمعه عصر در حالیکه دل تو دلمون نبود خود را به استادیوم رساندیم و با توجه به شناختی که از تیم مراکش داشتم تنها امیدمان به مکر وکاردانی کیروش بود، مراکشی ها بیش از تصور به استادیوم آمده بودند وخیلی مطمئن بودند که برنده بازی خواهند بود، ۲۰ دقیقه اول بازی روی صندلی خشکمان زده بود و بازی کاملا در دست مراکش بود و بعضی از بازیکنان شاید پایشان هم به توپ نخورد، کم کم ترس بازیکنان ریخت وبازی متعادل شد . ترکیب تیم ایران به نحوی چیده شده بود که فقط بازی حریف را بهم بزند ودر حمله هماهنگ نبودند و بعضی از بازیکنان نظیر امیری و انصاری فرد در پست هایی دیگر به خدمت گرفته شده بودند. در بین دو نیمه خبرنگاری نظر من را جویا شد ادعا کردم که ما بازنده نخواهیم بود واگر طارمی و دژاگه حایگزین شجاعی و انصاریفرد شوند ما حتی می توانیم برنده بازی هم باشیم، بالاخره امدادهای غیبی هم کمک کرد وعلیرغم برتری نسبی مراکشی ها ما پیروز شدیم وپس از سوت پایان بازی دیگر روی پایمان بند نبودم وشاید هیچوقت اینقدر خوشحالی نکرده بودم. در هنگام خروج مراکشی ها مودب و مغموم از کنار ما می گذشتند و بدون حاشیه استادیوم را ترک کردند. مراکشی ها را مهربان، خونگرم وبا کلاس دیدم وخشونت سایر عربهای خلیج فارس را نداشتند، اگر چه در زمین بازی هر دوتیم محکم وفیزیکی بازی کرده وهر تیم دو مصدوم داشت ولی پس از پایان بازی هیچ اتفاق و برخوردی صورت نگرفت والحمدلله در اولین کام موفق ظاهر شدیم واکنون همه امیدوار به صعود ایران از این مرحله هستند اگرچه مساوی اسپانیا وپرتقال به نفع ایران نبود وباید منتظر نتیجه بازی پرتقال -مراکش وایران – اسپانیا باشیم.

شهر سن پترزبورگ از نظر فرهنگی، تاریخی، معماری وزیر ساختها یکی از شهرهای نمونه روسیه میباشد که مردم خونگرم وبا فرهنگی نیز دارد، شهر زیبا، سرسبز وتمیز میباشد واز نظر منابع ابی نیز بسیار غنی میباشد، لذا بعد از مدتها هر روز یک دوش مفصل میگرفتم ونگران اسراف اب هم نبودم. تا یکشنبه شب در این شهر ماندیم ودر روز اخر از باغ وقصر تابستانی پطر دیدن کردیم وبا هواپیما عازم مسکو شدیم، با وجود رزرو هتل از قبل متوجه شدیم که کنسل شده ولذا دوساعتی معطل شدیم تا توانستیم یک مسافرخانه معمولی ونیمه ساز را برای یک شب پیدا کنیم ودر فرودکاه با موبایل بازی والیبال ایران وامریکا را تماشا کردیم وعلیرغم باخت عملکرد بازیکنان جوان راضی کننده بود واین تیم در اینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. دوشنبه صبح پس از انتقال به هتل جدید وصرف ناهار عازم “میدان سرخ مسکو” شدیم،

من بارها از مسکو بازدید کرده ام ولی همراهانم اولین سفرشان بود ولذا محوطه کاخ کرملین، کلیسای سنت اتین و مقبره لنین برای همه جالب میباشد، ضمنا تعداد زیادی از تماشاگران از۷۲ ملت در اطراف این میدان جمع بودند وبازار شعار، کری خوانی وعکس یادگاری گرم بود، با تماشاگران پرتقال، اوروگوئه و چند مشور دیگر عکس یادگاری گرفته وبه مراکشی ها دلداری دادیم که در مسابقه با پرتقال برنده خواهند شد. شور وحال تماشاگران ارژانتین، مکزیک، اوروگوئه وایران از بقیه بیشتر است وساکت تر از همه سعودی ها وروس ها میباشند، فعلا ایرانی با غرور وافتخار در مسکو حضور دارند وتعداد انان که از ایران ، اروپا وحتی امریکا به روسیه سفر کرده اند حدود سی هزار نفر تخمین زده میشود ودر صورت صعود ایران از این گروه این جمعیت به سرعت افزایش خواهد یافت. ما سه شنبه عازم کازان خواهیم شد تا بازی را در چهارشنبه تماشا کرده وپنجشنبه به تهران باز گردیم، انشاالله اگر ایران از گروه صعود کرد دوباره به روسیه خواهیم آمد وتیم ایران را تشویق خواهیم کرد. ملت به این پیروزی نیاز داشت تا پس از مدتها که با خبرهای منفی وناامیدکننده مواجه شده بود با این اتفاق خوب شادی کند وبه ایرانی بودن خود بنازد. با توجه به حرکت زشت وغیر اخلافی نایک در کانالم ودر گروههای تلگرامی بیشنهاد کردم که ایرانی ها خرید از نایک را تحریم کنند که این بیشنهاد مورد استقبال بسیاری از دوستان قرار گرفت وانرا باز نشر نمودند که لازم میدانم از این عزیزان تشکر وقدردانی نمایم. به امید ساختن ایرانی اباد ، سربلند و الهام بخش. والسلام

عکس های سفر به روسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...