یخ روابط اقتصادی ایران و عراق آب می‌شود؟

حمید حسینی| دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق:

ایران و عراق به‌عنوان دو کشور همسایه با مرز مشترک طولانی دارای روابط بسیار خوبی در سطوح مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند، اما سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور همچنان مطلوب نیست و انتظار می‌رود با سفر معاون اول رئیس‌جمهور و مذاکره با نخست‌وزیر عراق شاهد برداشته شدن موانع و مذاکرات جدی جهت تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی بین تهران و بغداد باشیم.
یکی از جدی‌ترین محورهای مذاکرات هیأت ایرانی و عراقی به نحوه و زمینه‌های حضور و مشارکت شرکت‌های ایران در بازسازی عراق برمی‌گردد به‌ویژه اینکه بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار جهت اجرای ۵۷پروژه فنی و مهندسی که قبلا شرکت‌های ایرانی در آن فعال بودند، به حالت تعطیل درآمده و یا سرعت پیشرفت آنها بسیار کند است. البته در دور جدید مذاکرات، هیأت عراقی از مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی ایران استقبال کرده و اعلام کردند که باید بررسی کنند که شرکت‌های ایرانی در چه زمینه‌هایی می‌توانند مشارکت بیشتری داشته باشند.
محور دیگر مذاکرات بین مقامات دو کشور به روابط بانکی اختصاص دارد و باید دید آیا گشایشی رخ خواهد داد یا نه؟ البته وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دیدار با مقامات عراقی اعلام کرده که توافق شده یک خط ویژه‌ای بین دو بانک مرکزی ایران و عراق ایجاد شود تا روزانه مشکلات بانکی بر سر روابط تجاری بین دو کشور را پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام کند. البته مذاکرات جدید نسبت به دوره قبل که حدود ۳‌ماه پیش برگزار شد، و هیچ پیشرفتی هم حاصل نشد، جدی‌تر و کارشناسی‌تر به‌نظر می‌رسد به‌ویژه در ارتباط با حل مشکلات مربوط به ویزا و تعرفه‌های گمرکی که متأسفانه مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است و بازرگانان دو کشور را اذیت می‌کند. البته درخصوص موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و عراق موافقت‌های کلی صورت گرفته و طرف عراقی اعلام کرده که حاضر به مذاکره بر سر کاهش تعرفه برخی کالاهای صادراتی از ایران به عراق است. چرا که تعرفه‌های فعلی گمرکی نه به نفع دولت و نه مردم عراق است و انتظار داریم در دور جدید مذاکرات چالش‌های تعرفه گمرکی بین دوکشور برای تجارت آسان‌تر برطرف شود.
اگر تفاهمنامه همکاری‌های مشترک بین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق امضا شود، راه برای افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور هموارتر خواهد شد و در نتیجه انتظار می‌رود مذاکرات جدی‌تری بر سر استانداردها، راه‌اندازی حمل‌ونقل مشترک و ویزا صورت پذیرد. حضور هیأت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در این دور از مذاکرات هم باعث خواهد شد تا جهت مذاکرات و تفاهم‌ها به‌صورت جدی‌تر و کارشناسی‌تر در راستای حل مشکلات پیش برود و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی هم به کمک دولت آمده تا دست دولت در چانه‌زنی بر سر جزئیات روابط بین دو کشور بازتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی