721

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، از کاهش ۲۷۷ درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۰ماه امسال خبر داد.

دکتر سیدحمید حسینی عضو شورای سیاستگذاری ماهنامه MEET در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز اظهار داشت: با توجه به اینکه در اواخر سال گذشته فرمول خوراک طولانی‌مدت گاز واحدهای پتروشیمی تعیین تکلیف شد، صنایع پتروشیمی امسال، سال کم تنشی را پشت سر گذاشت و تکلیف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مشخص شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری، حدود شش میلیون تن به ظرفیت‌های تولیدی واحدهای پتروشیمی افزوده و واحدهای جدید به بهره‌برداری رسیدند، گفت: در طول یکسال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی صورت گرفته اما هیچ از یک از این مذاکرات تاکنون منجر به امضای قرارداد نشده است.

حسینی، درباره حجم صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری، گفت: از نظر وزنی صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۰ماهه اول امسال ٩ درصد افزایش یافت، اما ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ٢٧ درصد کاهش یافت و به رقم شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و فراورده‎های نفتی روی هم در سال جاری به حدود ١٣میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به مشکلات پیش‎روی صادرات محصولات پتروشیمی، گفت: عمده‌ترین مشکلات ما در بحث صادرات، کاهش قیمت نفت بود که بازار را تحت تاثیر خود قرار داد به این ترتیب حجم صادرات، و ارزش کالاهای صادراتی کاهش یافت بر این اساس در سال جاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که در سال جاری در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاد، گفت:این آتش‌سوزی‌ها نشان می‌دهد زنجیره مسائل ایمنی و کنترل در صنعت پتروشیمی ضعیف شده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده دیگر شاهد بروز چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

وی درباره موانع توسعه صنعت پتروشیمی،گفت:همه ظرفیت‌ها و جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت پتروشیمی وجود دارد، اما تحریم‌ و مسائل بانکی باعث شد صنعت پتروشیمی نتواند به جایگاه مطلوب خود برسد.

این صادرکننده نمونه کشور در سال‌های ۷۹ و ۸۱ افزود: ما هنوز نتوانستیم به اهداف برنامه پنجم دست یابیم، در حالیکه در برنامه ششم پیش‌بینی شده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۱۲ میلیون تن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی