image

در آستانه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت کشور، بخش خصوصی نفت کشور به منظور همتایابی بین‌‌المللی در صنایع پیمانکاری، سرمایه‌‌گذاری، ساخت تجهیزات و تجارت بین‌‌المللی طراحی، کنفرانسی را در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد.

این کنفرانس که روز شنبه با نام «کنفرانس نفت ۲۰۱۶» برگزار شد در واقع پیش‌درآمدی برای کنفرانسی سه روزه در بهمن ماه سال جاری است. این گردهمایی که با حضور فعالان بخش خصوصی صنعت نفت کشور و مقامات اجرایی مانند مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس شورای رقابت برگزار شد، برای حل موضوعات و مسائل بخش خصوصی صنعت نفت تلاش داشت تا قبل از برگزاری کنفرانس نفت ۲۰۱۷ در بهمن ماه، مسائل بخش خصوصی مورد ارزیابی و حل و فصل قرار گیرد. به این ترتیب کنفرانس یاد شده که با هدایت هفت تشکل صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برگزار شد، تلاشی بود برای زمینه‌سازی برای توسعه همکاری بخش خصوصی ایران با شرکت‌های معتبر بین‌‌المللی در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی.

اما حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این کنفرانس گفت: از ۱۵۷ میلیارد بشکه نفت و ۳۲ تریلیون مترمکعب گاز قابل استحصال کشور به ترتیب ۸۵ میلیارد بشکه و همچنین ۱۴ میلیارد تریلیون مترمکعب در میدان‌های نفتی مشترک است. بنابراین سالانه میلیاردها دلار از منابع ایران از سوی همسایگان غارت می‌شود. حسینی که هدایت کنفرانس یاد شده را نیز بر عهده داشت، در ادامه گفت: سهم ساخت و ساز قطعات، تجهیزات و تاسیسات در این صنعت بیش از ۳۰ میلیارد دلار است. رئیس کنفرانس نفت ۲۰۱۶ همچنین به مشکلات فعالیت‌های صنایع پایین دستی صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی از ضعف رگولاتوری (هدایت و تنظیم بخشی) مستقل و قدرتمند، قراردادهای یکجانبه و غیرعادلانه و نبود قرارداد بلندمدت خوراک و مسائل مربوط به مالیات رنج می‌برد. حسینی درباره ظرفیت‌های کشور در بخش انرژی گفت: تخمین زده می‌شود سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت پیمانکاری در کشور وجود داشته باشد که بیش از ۵۰ درصد آن بدون استفاده مانده است.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران ۸/ ۱ درصد ظرفیت پالایش نفت دنیا را در اختیار دارد. ظرفیت پالایش نفت دنیا نزدیک به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است که ما روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت پالایش می‌کنیم؛ در حالی‌که باید ظرفیت پالایش نفت کشور تا سال ۱۴۰۴ به روزانه ۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. وی اضافه کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور ۶۲ میلیون تن در سال است و سالانه نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود که بر این اساس سهم ایران از گردش ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی دنیا کمتر از یک درصد است. حسینی در ادامه تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ارزش تولیدات پتروشیمی باید به ۷۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی