شنبه در تب وتاب سفر هيات تجاري به عراق بوده و از ساعت ١٤ در اتاق ايران نشست توجيهي با حضور بيش از ٥٠ نفر از اعضا هيات اعزامي بوديم. اعضا اين هيات به ٧٥ نفر رسيده و تعويض پرواز از ظهر دوشنبه به نيمه شب كار را سخت كرد و برنامه سه شنبه هيات را كه قرار است صبح وعصر برگزار شود سخت كرده است.

در اين نشست من اهداف و برنامه‌هاي سفر را توضيح دادم و پس از آن مديران بانك‌هاي ملي، پارسيان، تعاون اسلامي و صندوق ضمانت صادرات در رابطه با نقل وانتقال وجه، روابط بانكي و چگونگي تضمين قراردادهاي تجاري و سرمايه‌گذاري توضيح دادند و نهايتا اعضا هيات اعزامي با يكديگر آشنا شدند.

 

دوشنبه از صبح درگير آماده كردن يك پاورپوينت به زبان عربي جهت ارايه در همايش كربلا شدم و تا غروب با همكاري دبيرخانه و ساير دوستان آمار سال ٢٠١٥ و٢٠١٦ را استخراج كرديم. متاسفانه گمرگ و سازمان توسعه در اين رابطه نتوانستند كمك کنند، اما در نهایت خوشبختانه گزارش خوبي جهت ارايه آماده شد.

براي انجام اين سفر مقدماتش از سه ماه قبل با همكاري كنسولگري ايران در كربلا و نجف فراهم شد و ویژگي هايي بشرح زير داشت: ١- همكاري نزديك اتاق مشترك، وزارت خارجه ، ستاد توسعه عراق،، صدا وسيما و كنسولگري‌هاي ايران ٢- استقبال اتاق‌هاي كربلا و نجف و هماهنگي با اتحاديه صنايع عراق و برگزاري نشست در نجف ٣- انتخاب اعضا هيات در ٤ گروه: خدمات فني ومهندسي، صنايع ساختماني، مواد غذايي وصنايع ( نساجي، كفش، استيل ، پتروشيمي و…) ٤- برقراري ارتباط با ايراني هاي فعال مقيم در عراق و حضور انان در جمع اعضا ٥- استقبال مقامات استاني وهياتهاي سرمايه‌گذاري عراق از نشست با هيات ايراني ٦- حضور روساي اتاقهاي البرز وهمدان و شركت‌هاي بزرگي چون فولاد مباركه، بانك پاسيان، گروه لوله وپروفيل صفا، دلپذير، نساجي بابكان، سيمان غرب، كاشي مرجان ، انرژي درياي خزر، لوازم اشپزخانه عروس و….. ٧- تشريفات سفر و محل اقامت در بهترين هتل‌ها انتخاب شده بود و پوشش اعضا هيات كه براي عراقي ها بسيار مهم است مناسب و فاخر بود ٨- با وجود فشردگي برنامه‌ها وديدارها همكاري و همراهي اعضا هيات بسيار خوب و قابل تقدير بود ٩- هزينه سفر مناسب بود و شركت كنندگان با پرداخت ٢/٥ ميليون تومان پنج روز مهمان اتاق مشترك بودند و هدف كسب درآمد براي اتاق نبود ١٠- دو تفاهم نامه با اتاق‌هاي نجف و كربلا امضا شد و با رييس اتحاديه صنايع عراق توافق كرديم كه به عنوان طرف عراقي اتاق مشترك فعال شود و٤٠ هزار نفر عضو اين اتحاديه بتوانند عضو اناق مشترك ايران شوند.

يكشنبه صبح ساعت ٧ به محل هتل در نجف مستقر شديم وپس از استراحت مختصر عازم اتاق نجف شديم، طبق معمول مجبور شديم به سخنان مقامات محلي شامل استانداري، اتاق بازرگاني، هيات سرمايه گذاري عراق، كنسول ايران در نجف ورباست اناق مشترك كه بيش از ١/٥ ساعت به طول انجاميد گوش دهيم، نهايتا چون فرصتي براي مذاكره مستقيم وجود نداشت منهم ده دقيقه اي به چالش هاي روابط دو كشور وراههاي ارتقا ان اشاره كردم.

پس از پذيرايي مختصر اعضا عازم هتل شدند و من براي بازديد از يك فروشگاه بزرگ براي راه اندازي هايپر رفتم. گرماي هوا طاقت فرسا بود و در بازگشت به خودرو حامل ما اجازه ورود به منطقه محصور را ندادند. بنابراین مجبور شدم به اتفاق آقاي زبردست و سليمي در زير آفتاب سوزان ظهر نجف بخشي از مسير را پياده روي كنيم وسپس با تاكسي به هتل برويم. ناهار را در هتل خوده و تا ساعت ٥ استراحت كرديم. سپس هتل را به مقصد نشست با اتحاديه صنايع نجف و رفتن به كربلا ترك كرديم. رييس اتحاديه صنايع عراق كه از افراد با نفوذ در دولت عراق است براي اين جلسه از بغداد به نجف آمده بود و مذاكرات خوبي با ايشان و اعضا اتحاديه داشتيم. مراسم در هتل زمزم برگزار و شام را كه مفصل بود دعوت ايشان بوديم. سپس اعضا هيات براي زيارت به حرم رفتند وساعت ده شب اين شهر را به مقصد كربلا ترك كرديم.

نيمه شب كه به هتل ابراج كربلا رسيديم با استقبال مدير خوب ايراني هتل مواجه شديم و در اسرع وقت اعضا هيات را مستقر کرد. هنوز چشمم گرم خواب نشده بود كه با زنگ تلفن از خواب بيدار شدم، مدير هتل اطلاع داد كه يكي از اعضا هيات در لابي از درد به خود مي پيجد و لازم است كه من براي درمان ايشان اقدام كنم. خيلي ترسيده بودم و اين عضو هيات از شدت درد دل قادر به حرف زدن نبود، بلافاصله حدس زدم كه اين درد بايد ناشي از حركت سنگ كليه يا مثانه و يا آپانديس باشد، با هر بدبختي بود يك ماشين گرفتيم وبه انفاق مدير ايراني هتل عازم بيمارستان شديم، هيچيك از بيمارسان‌هاي خصوصي حاضر به پذيرش ما نشده واعلام کردند قبل از ساعت ٩ دكتر ندارند. مجبور شديم به بيمارستان دولتي نجف برويم، ان شاالله قسمت هيچيك از دوستان نشود، بيمارستان بسيار كثيف وفاقد امكانات بود وبا تماس با خانواده مريض كه همگي دكتر بودند توانستيم در ساعت ٧ صبح با ترزيق چند امپول ايشان را ارام كنيم وحدود ساعت ٩ به هتل برگرديم.

بلافاصله براي شركت در همايش كربلا آماده شدم و هيات را اعزام كردم، متاسفانه با نيم ساعت تاخير رسيدم، مراسم با شكوهي بود و حدود ٣٠٠ نفر در همايش شركت كرده بودند. طبق معمول مقامات رسمي دو كشور تا ساعت ١١ سخنراني كردند ودر اين زمان ميزگردي به مديريت من با حضور مقامات اتاق بازرگاني، اتحاديه صنايع، هيات جذب سرمايه‌گذاري كربلا وحله و روساي اداق البرز، همدان و مهندس نمازي از هيات رييسه اتاق مشترك تشكيل شد و بيش از يك ساعت به بررسي چالش‌ها در روابط و چگونگي ارتقا آن پرداختيم، در ابتدا من پاورپوينت خودم را به زبان عربي ارايه دادم وسپس نبيل الانباري رييس اتاق كربلا وسايرين به سخنراني پرداختند.

دقايقي فرصت شد تا حاضرين نقطه نظرات خود را بيان کنند و از افزايش شديد تعرفه هاي ورودي گلايه کنند و از تخصيص نيافتن ارز براي واردات كالا از ايران شكايت نمايند. متاسفانه شركت كنندگان عراقي حاضر در پنل با بيان اينكه اين موارد از تصميمات بانك مركزي وگمرگ ميباشد از پاسخگويي طفره رفتند.


در حاشيه مراسم با شبكه العالم وسحر مصاحبه كردم وديدگاه خودم را درباره همكاري با عراق پس از داعش بيان کردم.
در هنگام ناهار از سفير محترم ايران در عراق” اقاي ايرج مسجدي” دعوت كردم كه درنشست مردادماه اتاق مشترك با حضور فعالان اقتصادي ورسانه حضور يابد وبا عنوان” بررسي اولويت ها، چالش ها وراهكارهاي ارتقا روابط با عراق” ديدگاههاي خود را بيان کند، كه با استقبال ايشان مواجه شد واين نشست در روز چهارشنبه ١٨ مردادماه ساعت ١٥ در محل اتاق ايران در خيابان طالقاني برگزار خواهد شد.

بعد از ظهر مهمانان از نمايشگاه جانبي محصولات ايراني بازديد و سپس مذاكرات فعالان اقتصادي دو كشور آغاز شد.
لازم ميدانم كه از تلاش‌هاي آقاي حسينيان سر كنسول و همكارانش اقايان حسين پور و كلانتري تشكر کنم. اميدوارم با پيگيري مذاكرات مقامات دو كشور و فعالتن اقتصادي دو كشور شاهد افزايش سطح روابط دو كشور باشيم.
شام را مهمان اتاق كربلا بوديم و فرصتي فراهم شد تا با استاندار كربلا و نماينده اين شهر گفتگو تفاهم نامه دو اتاق را امضا كنيم و در حاشيه نشست اعضا توانستند با تجار كربلا مذاكره و در مواردي توافق کنند، اين مراسم با عكس يادگاري به پايان رسيد.



وضعيت نجف و كربلا در عراق مشابه قم و مشهد است، كربلا به مانند مشهد در حال توسعه است ومقامات استاني نيز مثبت تر وفعالتر هستند.
پنجشنبه تعدادي از اعضا به محل نمايشگاه در كنسولگري رفتند و حدود سي نفر عازم شهر حله در استان بابل شديم كه شهري متفاوت، سرسبز و داراي آثار باستاني، جاذبه‌هاي توريستي و پتانسيل بسيار بالاي صنعتي و كشاورزي است. در اين شهر از قصر صدام، آثار باستاني بابل و آشور و چند واحد صنعتي بازديد كرديم و پس از ناهار به كربلا بازگشتيم. استراحت مختصری کردیم و همگي براي زيارت عازم حرم شديم و تا پس از نماز مغرب و عشا در شب تولد امام هشتم زيارت كرديم و در جشن اهالي كربلا شركت كرديم وحدود ساعت ١١ به نجف باز گشتيم.


جمعه صبح به اتفاق جمعي از اعضا هيات از مجتمع تجاري «بشير مال» كه مديریت آن با بك ايراني تحصيل كرده و عاشق ايران بود بازدید کردیم. او كه اطلاعات كاملي از بازار نجف و قيمت گذاري محصولات داشت، آمادگي خود را براي پذيرش عرضه كالاهاي اعضا هيات اعلام کرد. اين مركز يكي از مدرن‌ترين ،بزرگترين و اولين هايبرهاي نجف است كه در حال جا افتادن است. بعد از ظهر در هتل با چند نفر از تجار قديمي ايران در نجف گفتگو داشتم. آنان مدعي بودند كه اقتصاد عراق و نجف در ركود است و اعتقاد داشتند كه تجار بزرگ عراق نجفي هستند و تجارت در نجف به علت وجود بارگاه امام علي ( ع) بركت دارد وخريدار اصلي كالاي ايراني تجار نجف هستند.
پيشنهاد داشتند كه شركتهاي ايراني در نجف انبار اجاره واقدام به عرضه كالا به تجار کنند. امروز از مراكز تجاري نجف بازديد كرده ونهايتا عازم مسجد كوفه شديم واعمال اين مسجد با شكوه را دسته جمعي انجام داديم ونيمه شب به هتل بازگشتيم وشام هتل را از دست داديم ومجبور شديم با پيتزا وكنتاكي شب را بسر كنيم.


كنسول ايران در نجف در طول اين دو روز هيات را همراهي و از هيچ كوششي دريغ نکرد كه لازم است از ايشان به نمايندگي از اتاق واعضا هيات قدرداني كنم.
شنبه را اعضا به زيارت ، خريد و مذاكره سپري كردند وعصر قبل از حركت به طرف فرودگاه يك نشست برگزار كرديم تا ضمن آشنايي بيشتر اعضا هيات با يكديگر، از دستاوردهاي آنان در سفر مطلع شويم، همسفران جنتلمن و بزرگوار بودند و ما را شرمنده کردند وگلايه كه نكردند، هيچ، همگي تشكر و قدرداني كردند و خواستار تداوم ارتباط اين گروه شدند واعلام کردند ما را در برنامه هاي آينده اتاق مشترك همراهي مي‌کنند. شنبه شب اين سفر به پايان رسيد و در مجموع سفر موفي بود.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها
سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

                                              سیدحمید حسینی در گفتگو با «انتخاب»: سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد / زمان ...

ادامه مطلب

شبکه های اجتماعی