آرام آرام به پایان سال ۹۵ نزدیک می‌شویم، سالی که با امید و نشاط شروع شد. من و سایر فعالان اقتصادی تلاش زیادی کردیم که در عصر پسا برجام بتوانیم با استفاده از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و روابط بین الملل کسب و کارهای جدیدی را راه اندازی کنیم و بتوانیم در ارتقاء جایگاه بخش خصوصی نقشی داشته باشیم. اما در نیمه راه با توجه به مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمد و شرایط حاد اقتصاد کشور ، امیدواری جاي خود را به دلسردی داد و رفته رفته مجبور شدیم از انتظارات را کاسته و تلاش کنیم که وضعیت موجود را حفظ کنیم.
اتفاقاتً زمستان امسال خصوصا ارتحال آیت الله هاشمی وحادثه پلاسكو بود به شدت بر روحیه و انگيزه کاری فعالان اقتصادی اثرگذاشت.
امسال اولین سالی است که انتظار به پایان رسیدن هر چه زودتر آن را می‌کشم. اميدوارم سال جدید با روحيه وتوان بیشتری بتوانم کار را آغاز کنیم

photo_2017-03-12_08-15-21
شنبه صبح به دعوت وزارت نفت، در محل مركز مطالعات وزارت خارجه که كنفرانس اقتصاد مقاومتي و برجام در آن بر گزار مي شد، حضور یافتم.
سخنرانان زيادي در رابطه با برجام و اقتصاد مقاومتي ديدگاهشان را مطرح كردند كه چند نكته آن برايم جديد واموزنده بود. اطلاع از اين موضوع كه هر چهار ماه يكبار توافقنامه برجام توسط رئيس جمهور آمريكا بايد تمديد شود و اوباما درپايان دوران آنرا تمديد كرده و براي اولين بار در ١٩ اپريل ٢٠١٧مصادف با آخر فروردين امسال ، ترامپ بايد تصميم بگيرد كه آيا ميخواهد متعهد به برجام باقي بماند يا نه. بنابراین بسياري از بنگاه‌ها، شركت‌ها و بانك‌هاي خارجي منتظرند كه نتيجه تصميم آمريكا مشخص شود. البته اغلب كارشناسان اعتقاد دارند كه برجام تمديد خواهد شد .

photo_2017-03-12_08-15-07
نكته بعدي گلايه‌هاي مدير عامل پخش وپالايش بود كه مدعي بود صدا و سيما هيچ كدام از موفقيت‌ها و توافقات انجام گرفته بين شركت ملي پخش و پالايش و شركت هاي سرمايه گذار خارجي را پوشش نداده و در مقابل كوچك‌ترين خبر منفي را در بوق وكرنا ميكند . او ليستي از توافقات و تفاهمات را منتشر كرد كه دو مورد توسعه پالايشگاه آبادان با چيني‌ها» و پالايشگاه تهران با كره‌اي‌ها از مهمترين انها بود ، توافقات زياد ديگري هم براي مطالعه و خريد تجهيزات صورت گرفته ، ضمنا اعلام كرد كه روزانه بين ٤٥٠هزار تا ٦٠٠ هزار بشكه از ظرفيت پالايشي كشور به صادرات اختصاص داده شده و در مجموع امسال حدود ١٦٥ ميليون بشكه فراورده نفتي به ارزش بيش از ٨ ميليارد دلار صادر شده است كه قطعا بخشي از كاهش ارزش صادرات فراورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي را جبران خواهد کرد.
پس از پايان جلسه مركز مطالعات به خانه رفتم تا به تماشاي مسابقه فوتبال پرسپوليس با نفت بنشينم. يكي از دل خوشي‌هاي امسالم مسابقات تيم پرسپوليس است كه هم فوتبال دوستان را به شوق مي‌آورد و هم باعث خوشحالي طرفداران اين تيم شده است .قطعا موفقيت‌هاي تيم استقلال و پرسپوليس در ليگ ايران و جام باشگاه‌ها باعث تقويت تيم ملي شده و اين تيم مسابقات مقدماتي جام جهاني را با موفقيت پشت سر گذارد.
يكشنبه بيشتر به كار مصاحبه و نوشتن مقاله گذشت . يك مقاله در رابطه با عمل كرد اقتصاد مقاومتي و برجام براي سالنامه شرق و مقاله ديگري درخصوص عملكرد بخش نفت و گاز در سال ٩٥براي سرمقاله نشريه دنياي انرژي نوشتم. بعد از ظهر هم گفت‌وگوي مفصلي با شبكه پنج تلويزيون براي برنامه “سر خط » داشتم ، اين برنامه با سياسيون و دولتمردان گفت‌وگو مي‌كند. با توجه به اين كه مهمان برنامه اخوي آسيد محمد بود، از من خواسته شد که درباره شخصيت، عملكرد و حضور اخوي در دولت احمدي نژاد و اختلافات سياسي در خانواده نظراتم را مطرح كنم ، فكر ميكنم اگركامل منتشر شود مصاحبه خوب و جذابي خواهدبود
يكشنبه شب هم طبق معمول واليبال خوبي بازي كرديم. فكر ميكردم آخرين هفته باشد زیرا قرار است كه كف‌پوش سالن عوض شود، ولي ظاهرا ميتوانيم يك هفته ديگر هم واليبال بازي كنيم.

photo_2017-03-12_08-15-02
دوشنبه صبح عازم اتاق تهران شدم. هوا برفي و ترافيك سنگين بود، با كمي تاخير رسيدم. مهمان کمیسیون انرژي اتاق تهران، آقاي دكتر مرتضوي رئيس ايمني شركت نفت بود كه گزارشي از اتفاقات يك سال گذشته كه در صنايع نفت و گاز پتروشيمي اتفاق افتاده را ارائه و دلايلي كه باعث شده اين اتفاقات بيفتد را بيان كرد. به نظر آدم جدي و مديري بود و نگاه كارشناسانه‌ای به مسائل داشت. معتقد بود كه آتش‌سوزي ريشه در مسائل سياسي و امنيتي نداشته و عمدتا سهل‌انگاري و يا رعايت نكردن استاندارد ها بوده است. در سوالی که از او پرسیدم به دو موضوع اشاره كردم، نخست این‌که اياموجودي بيش از حد كالاها در انبار و خريد بعضي قطعات غير استاندارد از چين وسازندگان داخلي تاثيرداشته است كه ايشان هر دو مورد را تاييد كرد.

photo_2017-03-12_08-15-09

بعد از ظهر دوشنبه به راديو گفت‌وگو رفتم و يك مناظره با رئيس پلیس آگاهي تهران، نماينده اتحاديه صنف پوشاك و يك فعال بخش خصوصي درباره قاچاق كالا و ارز داشتيم. هر كسي ديدگاهش را مطرح كرد. من با گسترش نظارت بر شبكه توزيع موافقم و اعتقاد دارم كه نمي‌شود با كنترل مرزها قاچاق را در كشور كنترل كرد ولي نماينده پوشاك به شدت با ان مخالف بود و اعتقاد داشت كه در سطح بازارامكان كنترل وجود ندارد، براي همين كمي بحث‌ و گفت‌وگو كرديم. من مهم‌ترين اقلام قاچاق كشور را سيگار، موبايل، قطعات يدكي، پوشاك، لوازم آرايشي و بهداشتي و بعضي مواد غذايي دانستم. در كنار آن طلا و جواهر ومواد مخدر ومشروبات الكلي را اقلام اصلي دانستم كه مورد تاييد پليس اگاهي نيز بود.
در بخش نفت و گاز ما قاچاق وارداتي نداريم بلكه قاچاق صادراتي داريم. به آن هم پرداختم و از تبعاتي كه قاچاق فرآورده‌هاي نفتي به خارج از كشور براي صادر كنندگان دارد صحبت کردم. سه‌شنبه صبح ديرتر از معمول از خانه خارج و ترجيح دادم دور كاري كنم. از بعد از ظهر در اتحاديه حضور پيدا كردم. شوراي سياست‌گذاري نشريه فارسي به انگليسي را داشتيم. دكتر عسلي و آقاي دكتر صدري هم حضور پيدا كردند و به طور مفصل درباره اولويت‌هاي مطالب در نشريه فارسي به انگليسي گفت‌وگو كرديم. با توجه به نزديك شدن به زمان برگزاری نمايشگاه بين‌المللي توصيه كردم كه موضوع محوري نشريه آينده اتحاديه نمايشگاه بين المللي نفت و گاز و مسائل جانبي آن باشد.

همراه با سید احمد خمینی در حاشیه بازارچه خیریه موسسه قلب سفید

همراه با سید احمد خمینی در حاشیه بازارچه خیریه موسسه قلب سفید

چهارشنبه چند جلسه كاري داشتم و زودتر از معمول عازم مجموعه تلاش شدم. تا در مراسم افتتاحيه «بازارچه خيريه قلب سفيد» و «موسسه كارآفرينان اراء” حضور يابم .
صبح بسياري از دوستان را با تلگرام براي شركت در مراسم دعوت كردم و نگران بودم كه با توجه به ترافيك و حجم كار آخر سال دوستان نتوانند حضور پيدا كنند و مراسم با استقبال رو به رو نشود ولي خوشبختانه مراسم شكوهمند برگزار شد. همكاري دوستان صدا و سيما مخصوصا مجريان ارزشمند صدا و سيما آقاي فردوسي پور، آقاي رشيدپور، اقاي فرزاد حسني ، خانم ژيلا صادقي وهنرمند سينما خانم شبنم مقدمي وخواننده توانا آقاي زندوكيلي و همخواني او با كودكان ، شخصيت هاي سياسي مانند سيد احمد خميني باعث شد كه اين مراسم به خوبي برگزار شود. اماخوشحال‌ترين‌هاي اين جمع كودكان كار بودند.
در حاشيه همايش مصاحبه مفصلي با صدا و سيما درباره نهادهاي غيرانتفاعي و لزوم شبكه‌سازي آن ها بيان كردم .

در حاشیه بازارچه نوروزی موسسه قلب سفید

در حاشیه بازارچه نوروزی موسسه قلب سفید

جا دارد از تمام ياوراني كه در اين مدت خالصانه وعاشقانه با خيريه همكاري كردند تشكر كنم وبرايشان ارزوي سعادت وشادكامي كنم..
اين هفته شاهد اتفاق غير قابل باور در بازی چهارشنبه شب بارسلونا و پاري سن ژرمن بودیم. اگر چه من طبق معمول خوش بينم و حتي به آقا سيد احمد خميني گفتم كه فكر ميكنم امشب بارسلونا موفق بشود چهار گل بزند ولي بازي به طرفي رفت كه تقريبا كسي برايش تصور اين كه بارسا بتواند با اين اختلاف برنده بشود را نداشت ونشان داد اراده ، انگيزه ، روحيه و نقش تماشاگران چقدر ميتواند در رسيدن به موفقيت تاثير گذار باشد و يك شب بي نظير را رقم بزند

همراه با عادل فردوسی پور مجری برنامه نود در بازارچه خیریه نوروزی موسسه قلب سفید

همراه با عادل فردوسی پور مجری برنامه نود در بازارچه خیریه نوروزی موسسه قلب سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی