707

708


عزم اصول‌گران به ایجاد وحدت
این هفته فضای کشور بیشتر تحت تاثیرمسائل داخلی بود تا خارجی. از جمله این مسائل آغاز گمانه‌زنی انتخاباتی اصولگرایان و دعوتشان از چندین هزار نفر در سراسر کشور برای انتخاب «شورای مرکزی جبهه نیروهای انقلاب» بود. از طرف دیگر، سفر رئیس جمهور به خوزستان و مسائل زیست‌محیطی این منطقه، فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.
اعلام کاندیداتوری «بقایی» از طرف تیم احمدی نژاد و مصاحبه وی مبنی بر آزادیش از زندان با عفو رهبری موجب تعجب همگان شد و موضوع بحث‌برانگیز دیگر این هفته بود. به نظر می‌رسد فعال شدن «بذرپاش»، عزم «جلیلی» و به میدان امدن «قالیباف» نشان از تشتت در جبهه اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دارد ولی به نظر من تلاش‌ها براي ايجاد وحدت به نتيجه نخواهد رسيد.

717

709
صبح شنبه را با شرکت در مراسم افتتاح دفتر مرکزی و آموزشگاه «موسسه مهرانه قلب سفید» آغاز کردم. بازدید از این محیط که با عشق و علاقه طراحی و ساخته شده بود، گویای اهمیت نهادهاي مردمی در کشور است. اگر بتوانیم در کشور نهادهای خیریه را تبدیل به شبکه‌ای از نهادهای عمومی کرده و از طریق فضای مجازی به نهادهای مدنی اقتدار دهیم، قطعا می‌توانیم در بهبود فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگزار باشیم. در افتتاحیه دفتر مرکزی این موسسه، سرکار خانم «فاطمه دانشور» از شورای شهر تهران و قائم مقام شهرداری منطقه ۱۸ حضور داشتند که باعث دلگرمی و تشویق بچه‌های عضو این خیریه شد.
چوب حراج به قیر صادرتی
با توجه به این که لایحه بودجه سال ۹۶ در مجلس درحال بررسی است، در کمیسیون تلفیق مصوب شده است که از سوی وزارت نفت چهار میلیون تن قیر رایگان به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی تخصیص یابد. بنابراین این هفته بیشتر بر روی جلو گیری از این حرکت انحرافی و غیرکارشناسی متمرکز شدم. در این راستا مقاله‌‌هایی را در روزنامه‌های «شرق» و «تعادل» نوشته و با «دنیای اقتصاد» مصاحبه کردم. همچنین در اتحادیه جلسه فوق‌العاده کمیسیون قیر را تشکیل دادیم و ضمن پرداختن به این موضوع به مشکلات و چالش‌های بازار آن اشاره کردیم و از مسئولان بورس کالا دعوت کردیم که در این جلسه حضور داشته باشند.

711

713
ما اعتقاد داریم که بورس کالا نظارت کافی را بر روی عرضه و قیمت‌گذاری و مراحل صادرات این کالا انجام نمیدهد. بنابراین رقابت ناسالمی در تخصیص خوراك وجود دارد و میزان «واكيوم باتومي» که در بورس عرضه مي‌شود با میزان قیر عرضه شده در بازار داخلی و صادراتی همخواني ندارد. این عدم هماهنگی گویای بروز تخلفاتی وسيع در اين بازار است. به همین دلیل خواستار آن شدیم که بورس كالا نظارت خود را جدی‌تر کند وگر نه مجبوریم از طریق ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت يا ستاد مبارزه با قاچاق اقدام کنیم. ضمنا پيگير اجرايي شدن استاندارد قیر صادراتی توسط گمرک شده و در این رابطه نامه‌نگاری‌هایی را با اتاق بازرگانی ،گمرک و سازمان توسعه داشته‌ایم.
باوجود تلاش اتحادیه و اتاق بازرگانی برای حذف و یا کاهش میزان سهمیه قیر رایگان، از آنجایی که این موضوع مطلوب تک تک نمایندگان بود، متاسفانه با رای قاطع تصویب شد. ولی به نظر می‌آید بتوان در شورای نگهبان کارهایی انجام داد زیرا وجه آن از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود که غیرقانونی است.
در آخر این هفته، «جبهه نیروهای انقلاب» تلاش کرد با دعوت از سه هزار نیرو اصول‌گرا و ارزشی از شهرستان‌ها، نمایشی از وحدت و انسجام خود نشان دهد. ولی عدم حضور تیم «لاریجانی»، «مصباح یزدی» و «جلیلی» نشان میدهد که این تیم نتوانسته انسجام لازم را ایجاد کند. اضافه شدن لحظه آخری «رئیسی» به عنوان کاندید ریاست جمهوری تا حدودی تعجب بر انگیز بود و شخصا بعید میدانم که ایشان در نهایت کاندیدا شود. باید منتظر به میدان آمدن «قالیباف» یا «بذرپاش» به عنوان کاندیدای اصلی اصوا‌گرایان باشیم.
در شورای مرکزی اصولگرایان، تقریبا همه جریانات اصول‌گرا کم و بیش حضور دارند. همه اعضای هیات موسس این جبهه و «حدادعادل» و بعضا نیروهای متمایل به «زاکانی» رای آوردند. طرفداران احمدی نژاد هم وجود دارند. به نظر می آید که شورای مرکزی نتواند باانسجام به کار خود ادامه دهد.
نزول برکت و امید به رفع خشکسالی
این هفته شاهد بارندگی‌های خوبی در کشور خصوصا در شمال، جنوب و شرق كشور بودیم که موجب امیدواری برای عبور کشور از خشکسالی شده است. خصوصا که امسال در نواحی جنوب و جنوب شرقی کشور که از خشک‌ترین مناطق کشور هستند، بارندگی‌های مناسب بوده است. اگر چه بارندگي‌ها در غرب كمتر از انتظار بوده است، اماپیش‌بینی می‌شود كه در هفته آینده جبران شود و مجددا در سراسر کشور شاهد بارندگی‌ باشيم. این بارندگی‌ها و رفع خشکسالی قطعا تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشور در سال آینده است.
هرچند سفر آقای زنگنه به عراق بسیار مهم بود ولی کمتر مورد توجه قرار گرفت. در این سفر تفاهم نامه‌هایی در زمینه صدور گاز ایران به عراق و سوآپ نفت خام و ترانزیت نفت خام عراق از ایران صورت گرفت که درصورت عملیاتی شدن می‌تواند بر روابط ایران و عراق تاثیر جدی بگذارد. همچنین این هفته اعلام شد که با پرداخت بدهی عراق به ایران مجددا برق ایران به شبکه برق عراق وصل و صادرات برق ایران دوباره شدت خواهد گرفت. همکاری ایران با دولت مرکزی برای ترانزیت نفت «کرکوک» می‌تواند روابط ما با کردستان عراق را دچار تنش کند، ولی قطعا چه نفت «کرکوک» چه نفت «بصره»، هرکدام به ایران وصل شود، می‌تواند راه را برای صدور خدمات فنی مهندسی و صادرات کالای ایرانی به عراق باز کند. با این شرایط صادر کنندگان کمتر نگران دریافت پول کالای صادراتی خودشان باشند.
موضوع خوب دیگری که در این هفته بیان شد صدور مجوز سوآپ گاز توسط بخش خصوصی بود که در صورت اعلام ضوابط و چهارچوب، سوآپ به طور شفاف می‌تواند باعث ارتقاع جایگاه بخش خصوصی در این صنعت شود. حضور ایران در بازار گاز ترکمنستان و حتی کردستان عراق و کشورهای منطقه مثل ترکیه و کشورهای عربی باعث می‌شود ایران به عنوان یکی از فاب‌های عمده دنیا نقش بازی کند.

720

710
719

718

715

آخر هفته تصمیم گرفته شد که پنجمین سالگرد رحلت آقاي «هاشميان» در رفسنجان و مراسم چهلم آقای «هاشمی» با هم برگزار بشود، بنابراین خودمان را آماده کردیم که آخر هفته را در رفسنجان باشیم و یاد آن دو عزیز را گرامی بداریم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها
سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

                                              سیدحمید حسینی در گفتگو با «انتخاب»: سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد / زمان ...

ادامه مطلب

شبکه های اجتماعی