اين هفته تعارض منافع در كشور نمود آشكاري داشت و ما شاهد بدترين برخوردها با قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبي بوديم. این در حالی است که از يك‌طرف همه شعار دستيابي به اهداف سند چشم انداز و رشد هشت درصدي اقتصاد مي‌دهيم اما وقتي در اين راستا مجبور مي‌شويم براي جذب سرمايه و دانش فني با غول نفتي توتال قرارداد امضا کنیم منافع بعضي‌ها به خطر مي‌افتد و دلال‌هاي سياسي فعال مي‌شوند. از طرف دیگر به ديوان عدالت براي توقف قرارداد شكايت مي‌كنند و ازسوی ديگر براي اولين بار در سال هاي اخير طرح سه فوريتي براي اجرايي نشدن قرارداد ارايه مي‌دهند.
حداقل استاد دانشگاه امام صادق اين صداقت را داشت كه صراحتا با حضور و شراكت شركت‌هاي خارجي مخالفت كند و اين نوع قراردادها را مخالف اهداف انقلاب بداند، ولي دلواپسان مدعي هستند كه موافق جذب سرمايه خارجي هستند ولي هرشركت غربي كه پابيش را در ایران بگذارد عليه آن موضع مي‌گيرند. البته اگر شركت روسي يا چيني باشد و ضريب بازيافتش هم ٥ درصد باشد ايراد ندارد!
تعارض منافع را در رابطه با حريم خصوصي بودن يا نبودن خودرو شخصي، ممنوع يا آزاد بودن تبليغات كالاهاي توليدي داخل در ماهواره‌ها نيز شاهد بودیم. این قبیل برخوردها امكان جراحي ساختار اقتصاد كشور و تخريب خلاق را از اقتصاد كشور گرفته است. بنابراین کارآفريني در كشور احياء نمي‌شود و بهره‌وري نيروي انساني و سرمايه در نازل‌ترين سطح خود قرار دارد.
موضع‌گیری‌های جدید و عجیب درباره حجاب
سخنان آقاي علم الهدي درباره اجبار پذير نبودن حجاب و فرمانده نيروي انتظامي در مورد بي علاقگي نيروي انتظامي به ورود در مسئله حجاب از اتفاقات عجيب اين روزهاست، زيرا بطور معمول داغ تابستان سخت‌گيري‌ها در مسئله حجاب شدت ميگرفت. در همين گيرودار مطلبي از روزنامه اطلاعات منتشر شد كه در آن امام روح الله نظر آيت الله طالقاني درباره اجباري نبودن حجاب را تاييد كرده بود.
در اين روزها فقط شنبه وپنج شنب‌ها در دفتر كارم در مرات حضور پيدا ميكنم و بقيه روزها درگير اتاق مشترك عراق، اتاق ايران و اتحاديه هستم.
شنبه يك نشست با آقايان «آقاخانلو» و «كاظمي» از بنيان گزاران ميتاپس( دورهمي مديران) بودم و درباره ضرورت ثبت ميتاپس در چهارچوب يك انجمن علمي يا كانون كارفرمايي تبادل نظر كرديم و قرار شد از ظرفيت مديران عضو ميتاپس براي حمايت از كودكان كار عضو خيريه قلب سفيد استفاده شود.
يكشنبه صبح زود،‌ صبحانه را در ستاد مركزي آقاي روحاني در جلسه با نمايندگان ستاد اقشار خوردم. آقاي سينكي قائم مقام اين ستاد، كه پس از انتخابات، جلسه‌اي برگزار نكرده بود، مورد انتقاد روساي ستاد‌هاي مختلف قرار گرفت. آن‌ها گلايه‌مند بودند، همانطور كه ستاد‌ها در دوره انتخابات نقش داشتند، بايد در انتخاب كابينه و برنامه‌هاي دولت آينده نيز ديدگاه و مطالبات آن‌‌ها مورد توجه قرار گيرد. بنابراين در پايان جلسه تصويب شد كه در هفته آينده، روساي ستاد‌ها، جلسه‌اي را با حضور آقاي محمد «شريعتمداري» و« سينكي» برگزار كنند. همچنین اعضا ديدگاه‌ها و نظرات خود را در ‌مورد نحوه حفظ ارتباطات و ظرفيت‌هاي ستاد‌ها بيان كردند. پس از آن عازم اتاق مشترك ايران و عراق شدم و با چندين نفر جلسه و قرار ملاقات داشتم. اين روزها، اعزام هيئت تجاري به كربلا و نجف به شدت ديبرخانه را درگير كرده است. همچنين از سلسله نشست‌هاي «تحولات عراق» كه سه‌شنبه ۲۷ تيرماه برگزار خواهد شد و كار دعوت از اعضا، تشكل‌ها و ارگان‌ها صورت گرفته، در نظر داريم به پاس خدمات ارزنده آقايان «دانايي‌فر» و «رضازاده»، سفير و رايزن ايران در عراق از آنان تجليل و قدرداني كنيم.


ماجرای عدم حضور من در مناظره شبکه افق
دوشنبه، بسياري از كارشناسان نفتي و اعضاي ستاد از گفتگو ‌و مناظره انجام شده شب گذشته در برنامه تلويزيوني افق ابراز ناراحتي كردند. آنها از علت عدم حضور من در اين برنامه سوال داشتند و من دليل عدم حضورم در اين برنامه را به سايت‌هاي خبري اطلاع و گلايه‌مند شدم. آقاي «يامين‌پور» مجري برنامه تماس گرفت و بيان كرد كه چون آقاي «رستم قاسمي» حاضر به گفتگوي تلفني نشده است بنابراین از حضور من نيز صرف نظر كرده است. ابراز اميدواري كرد كه بتواند با حضور آقاي رستم قاسمي اين نشست را برگزار كنيم.
یکشنبه عصر دعوت‌نامه حضور در جلسه روسای ستادها براي دوشنبه در محل باشگاه ریاست جمهوری با حضور آقای شریعتمداری، نجفی و بانک بدستم رسيد. پس از انتخابات برای اولین بار با روسای ستادهای استاني جلسه برگزارشد و همگی از عدم تشکیل جلسات در یک ماهه گذشته گلایه داشتند.
آقاي شريعتمداري از مديران ستادهاي استاني و تخصصي قدرداني كرد واز پيگيري‌هاي حقوقي براي رفع مشكلات اعضا و ستادها گزارش داد، دكتر نجفي گزارشي از ارزيابي عملكرد وزراء ارائه و تغييرات قطعي رابيان کرد واز تدوين رويكرد واولويتهاي وزراي دولت جديد سخن گفت.
شايعه ابقای وزیر کشور روساي ستادها را براشفت و انتقادات زیادی به اين انتصاب داشتند. به اعتقاد آنها اگر تغیيری در این وزارتخانه رخ ندهد مردم دلسرد می‌شوند و گفتمان آقای روحانی محقق نخواهد شد.
آقای نجفی وعده داد که به محض نهایی شدن برنامه و رویکرد هر وزارت‌خانه آن را به نظرخواهی بگذارد. در حاشیه این نشست با آقای بانک درباره لزوم در اختیار قرار دادن سالن اجلاس سران برای همایش بزرگ تجاری ایران و عراق در شهریور ماه گفتگو كردم، وعده داد که سالن رابرای همایش در اختيار اتاق مشترك وستاد توسعه اقتصادي عراق قرار دهد.
نهار را در جمع بيش از ٦٠ نفر از روساي ستادها خوردم وحدود ساعت ٣ عازم دفتر شدم.
عصر دوشنبه بالاخره برخی از دوستان والیبال یکشنبه‌ها مدرسه پیشگامان والیبال را راه‌اندازی کردند و من هم برای اولین‌بار در آن شرکت کردم. یک ساعتی برای پیدا کردن محل معطل شدم اما همین که بعد از مدت‌ها توانستیم ولیبال بازی کنیم در من ایجاد شور و نشاط کرد، اگرچه هر سه گیم را از دست دادیم.

سه‌شنبه ساعت ده صبح، به نشست هيئت مديره جديد اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي دعوت بودم. نخستين برنامه اين نشست، قدرداني و تجليل از هيئت مديره سابق اتحاديه بود. لوح تقدير و هدايايي را براي اعضاي هيئت مديره سابق، خصوصا من و آقاي دكتر «گلچين» تدارك ديده بودند و پس از تقديم اين هدايا، هركسي دقايقي را به سخنراني درباره تجربه‌هاي قبلي خود از اتحاديه و اولويت‌هاي فعلي آن اختصاص داد. سپس هيات مديره مسئوليت سخنگويي اتحاديه را به من واگذار كرد و مقرر شد در جلسه‌اي كه بعدازظهر در مجلس در رابطه با اتحاديه تشكيل مي شود، با اعضا جديد هيئت مديره شركت كنم. در اساس نامه اتحاديه آمده است كه هر عضوي بيش از دو دوره نتواند عضو هيئت مديره باشد و اين عاملي براي چرخش مسئوليت در بين اعضا است. بنابراين، در اين دوره، من و آقاي دكتر «گلچين» نمي‌توانستيم كانديدا شويم.
نمایشگاه بخش خصوصی در دل مجلس
از اتحادیه به دفتر بازگشتم و پیگیر کارهای دفتر عمان و بازکردن حساب بودم. سپس عازم مجلس شورای اسلامی شدم و به اتفاق اعضای هیات مدیره و دبیرکل به آقای «امیری» که به نمایندگی از کمیسیون پیگیر مسائل و مشکلات بخش خصوصی است بحث و گفت‌وگو کردیم. پیشنهاداتی به ایشان ارائه کردیم و در نهایت مقرر شد که اتحادیه به زودی در کریدور اصلی مجلس نمایشگاهی از محصولات، فعالیت‌ها و نشریات خود برای آشنایی نمایندگان مجلس برپا کند، تا مجلس باظرفیت‌های بخش خصوصی و مشکلاتی که اعضا اتحادیه در رابطه با تامین خوراک، قیمت‌گذاری خوراك ، بازارهای صادراتی، قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده دارند آشنا و نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.
پایان جلسه ما با آقای دکتر «امیری» مصادف شد با پایان جلسه کمیسیون انرژی مجلس با آقای زنگنه. بنابراین به دیدن آقایان «حسن وند» و «قره‌خانی» رفتم و گزارش جلسه با آقای «امیری» را به ایشان ارائه کردم. همچنین از آقای «حسن وند» دعوت کردم تا در نشست صبحانه اتحاديه حضور یابند که ایشان نیز قبول کرد.
سپس عازم دفتر شدم و از آنجایی که قرار بود شب در رادیو گفتگو درباره تحولات عراق و تاثیر آزادی موصل بر روابط اقتصادی دو کشور صحبت کنم، شروع به جمع آوری اطلاعات کردم. آقای «رضازاده» رایزن سابق ایران در بغداد هم به عنوان مهمان تلفنی ما را همراهی کرد.
سپس به مجموعه انقلاب رفتم و پس از پیاده روی، فوتسال بسیار عالی بازی کردم.


چهارشنبه صبح ابتدا سخنان موافقان و مخالفان قرارداد توتال در مجلس را گوش دادم و پس از آن به اتاق ايران و عراق رفتم. كنسول‌هاي محترم ايران در كربلا و نجف مهمان اتاق بودند و در نشست با آن‌ها، در رابطه با برنامه و محورهاي همايش كربلا و نجف به توافق رسيديم و مقرر شد كه هركس وظايف خود را انجام دهد.
سپس، ميزبان آقاي «حلمي» و همكارانش در تلويزيون «هدهد» عراق بودم. ايشان از نيروهاي خوب عراقي است كه با آداب و رسوم، فرهنگ و فضاي تجاري عراق آشنايي كامل دارد. در طي گفتگويي كه در رابطه با تبليغات در عراق و زمينه‌هاي همكاري قبلي داشتيم، ايشان ارايه تحليل از اوضاع سياسي واقتصادي عراق را برعهده گرفت و مصويب شدكه ايشان در رابطه با بازايابي و مطالعه بازار عراق به ما كمك كند. وي آمادگي خود را براي مطالعه كنسرسيوم تبليغاتي با حضور همه شبكه هاي تلويزيوني اعلام و نهايتا مقرر شد جمع‌آوري اطلاعات مربوط به اقتصاد ايران، بر عهده ما باشد و با توجه به دسترسي كه آن‌ها، به عراق دارند كتاب ايران را به زبان عربي در عراق منتشر كنند. اين كار سبب مي‌شود، همانطور كه ما در مورد اوضاع عراق شناخت پيدا مي‌كنيم، فعالان اقتصادي عراق هم اطلاعاتي كامل‌تر و جامع‌تر از اقتصاد ايران و ظرفيت‌هاي آن پيدا كنند.

جلسه تا ساعت چهار به طول انجاميد. پس از نهار، آقاي نعمتي از فعالان ستاد گردشگري آقاي روحاني و رايزن بازرگاني ايشان در پاكستان، به اتاق مشترك آمدند و گفتگويي در‌مورد بازار پاكستان و ظرفيت‌هاي آن بازار و تجربياتي كه درباره آن داشتيم، صورت داديم. اطلاعاتي درباره پيگيري‌هاي آنان از قراداد «اف.اي.تي» يا قرارداد كاهش گمركي در آن كشور به‌دست آوردم. ايشان اطلاع داد، تعرفه شيرين و شكلات براي توليدكنندگان ايراني به يك‌سوم كاهش پيدا كرده‌است. هرچند اين خبر مي‌تواند براي بقيه اقوام نيز موثر باشد، اما متاسفانه با ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنعت و معدن ديپلماسي كشور به شدت به حاشيه رفته و وزارتخانه توان و زمان كافي جهت گسترش روابط كشور و امضا قرارداد دو جانبه و مذاكره در رابطه با تعرفه ها را ندارد. اميدوارم با تفكيك اين دو وزارخانه شاهد ارتقا و رونق يافتن ديپلماسي كشور باشيم.
از صبح درگیر جلسات متعدد بودم و فرصت چک کردن فضای مجازی را نداشتم. بعدازظهر متوجه دریافت پیام‌های متعددی شدم که همگی خواستار موضع‌گیری و پاسخ من به آقای مهندس خادمی شده بودند. او به حضور من در جلسه کمیسیون انرژی مجلس اعتراض کرده بود و به آقای زنگنه گفته بود كه چگونه شما را باور کنیم وقتی که افراد غيرمسئول و فعال تجاري به همراه شما در مجلس حضور میابند و از آن دفاع می‌کنند. با این که خسته بودم اما جوابیه‌ای تهیه و در آن اظهارات ايشان را به علت «تنگی قافیه» دانستم. تاکید کردم از آنجا که ایشان نتوانسته دلایل قانع کننده‌ای را برای رد قرارداد توتال ارائه کند به صحرای کربلا زده و به حضور من در مجلس كه هیچ ارتباطی با قراردادهای توتال نداشته متوسل شده است.


امروز مقدمات اعزام هیاتی را برای مذاکره در راستای راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در بصره هماهنگ کردم که در هفته آینده ازین شهر بازدید و در مورد محل فروشگاه مذاكره می‌كنند.
پنج شنبه صبح با یکی از دوستانم در عمان درباره چگونگی فعال‌تر شدن و یا تعطیل شدن دفتر در عمان بحث و گفتگو کردم و در حضور ايشان با شركاي عماني تماس برقرار كردم، متاسفانه كم كاري و بد قولي عماني ‌ها مانع توسعه روابط است.


هفته پرحاشیه و پرکاری بود و در پایان آن نیز میزبان هیاتی از وزارت صنایع عراق به ایران هستیم. اگرچه وزارت صنایع اطلاعات دقیقی از این هیات در اختیار ما قرار نداده است اما تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌برداری از این هیات براي توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با این کشور داشته باشیم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها
سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

                                              سیدحمید حسینی در گفتگو با «انتخاب»: سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد / زمان ...

ادامه مطلب

شبکه های اجتماعی