498

حمایت سازمان‌های دولتی از صنایع پایین‌دستی نفت
شنبه صبح پس از سفر دو روزه دبی به تهران بازگشتم و در جلسه‌ای که به همت تشکل‌های پایین دستی نفت در دبیرخانه شورای گفت‌وگو برگزار شده بود حضور یافتم. موضوع جلسه نحوه تامین مالی و فاینانس پروژه‌های پایین دستی نفت بود. در این جلسه مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق ضمانت صادرات، بورس، بانک‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت حضور داشتند و آخرین اخبار و تصميماتي که در این زمینه گرفته شده است را اطلاع‌رسانی کردند. در ابتدای جلسه آقای سلاح‌ورزی مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگو توضیحاتی را ارائه داد و سپس نمايندگان تشکل‌ها به خصوص از «اپک» موانعی که بر سر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تامین مالی وجود دارد را توضيح دادند، من نيز توضیحاتی درباره روش‌های تامين مالي قبل از تحريم‌ها ارائه و تاکید کردم که این بخش‌ها سابقا دولتی بوده و با تضمین دولت امکان تامین مالی آنها وجود داشته است ولی اکنون با توجه به خصوصی شدن، دولت حاضر به صدور گارانتی نیست. بنابراین توسعه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی با مشكل مواجه شده است.
نماينده وزارت اقتصاد و دارایی راه‌حل را بهبود وضعیت تراز بانک‌ها دانسته و امکان تامین مالی در شرايط فعلي را بعيد ميدانست و غير مسئولانه برخورد كرد. نماينده سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی به اقداماتی که اين سازمان در دست اجرا دارد اشاره و اعلام کرد با توجه به اينكه درجه ريسك ايران شش و رتبه ايران در فضاي كسب‌وكار ١١٨ است، با اين دو يك شاخص نمره ايران ٧٠٨ ميشود. این درحالی است که رقيب ما تركيه که درجه ريسكش ٤، رتبه‌اش در فضاي كسب وكار ٥٥ و نمره‌اش ٢٢٥ يعني كمتر ار يك سوم ايران است، جذب سرمايه‌گذاري خارجي و خط اعتباري برای ایران بسيار سخت و مشكل می‌شود. ولي از تلاش‌هاي صورت گرفته و مذاکراه با کره‌ جنوبي ، روسیه‌ و چین خصوصا «اگزيم بانك» خبر داد و اعلام کرد که تضمین‌های لازم به سرمايه‌گذاران خارجي و فاينانسرها اعطا خواهد شد.
مدير عامل صندوق توسعه صادرات اعلام کرد که آمادگي دارد سهم شریک داخلی را در پروژه‌ها تضمين و تامين کند، تا فایننسر خارجی از توانایی طرف ایرانی مطمئن شوند. در مجموع اگرچه هنوز این بحث در ابتدای راه است اما به نظر می‌رسد برخی سازمان‌ها آمادگی حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت را دارند. مقرر شد با توجه به عدم حضور نماینده صندوق توسعه ملی جلسه‌ای با مسئولان این سازمان برگزار و راه‌حل من برای استفاده از منابع این صندوق جهت تضمین فاينانس‌ها ارائه شود. همچنین مصوب شد كه با دست‌اندرکاران سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، کمیسیون اقتصاد و انرژی مجلس جلساتی داشته باشیم.
جلسه تا ظهر ادامه داشت. سپس با دوستانی که از بورس آمده و نتواسته بودند نظرات خود را ارائه دهند صحبت‌هایی کردم. اعتقاد داشتند بورس این توانایی را دارد تا بسیاری از پروژه‌های کوچک را تامین مالی کند. اعلام کردند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان براي پروژه «میعانات گازی خلیج فارس» در دستور کار دارند و در نهایت بورس این امکان را دارد كه پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی دارد را با نرخ‌٢٢ درصد تامین مالی کند.
با خانم حقیقی هم که در جلسه حضور داشت گفت‌وگویی درباره برنامه اتحادیه جهت سپردن تضمین بیمه‌ای به جاي تضمين بانكي برای صادرات فراورده‌های نفتی داشتم و مقرر شد كه با دبير كل اتحادیه نشستي در اين رابطه داشته باشد.
عصر شنبه در نشست شورای سیاست‌گذاری كنفرانس بين المللي نفت در محل انجمن «اپک» حضور یافتم و مذاكرات جلسه امروز شورای گفت‌وگو را توضيح دادم. دوستان از پيگيري و پویایی دبیرخانه رضايت دارند. درباره زمان برگزاری کنفرانس اوليه که قرار است در دهم مهر ماه برگزار شود تبادل نظر كرديم و تغییراتی در برنامه سخنرانان ایجاد شد. پیشنهاد كردم اولا با توجه به محدود بودن زمان، سمینار به بعداز ظهر موکول شود و سخنرانان تغيير كنند و بحث‌ها در قالب دو پنل پيگيري شود ( ١-بهبود فضای کسب‌وکار ٢- نحوه تامین مالی پروژه ها )

508
نارضایتی از عملکرد صندوق توسعه ملی
یکشنبه اول صبح در جلسه کمیسیون خصوصی‌سازی و رقابت اتاق ايران شرکت کردم. موضوع جلسه صندوق توسعه ملی و عملکرد آن بود که پاورپوينتي توسط مشاور كميسيون ارائه شد. من در نقد عملكرد این صندوق اعلام که هیچ یك از وظایفی که به این صندوق واگذار شده را انجام نداده است. همچنین انتظارات فعالان از این صندوق را مطرح و خواستار پیگیری جدی اتاق از عملکرد و برنامه‌های صندوق شدم. اکثریت اعضای اتاق معتقدند با توجه به این که منابع صندوق توسعه ملی متعلق به بخش خصوصی و در راستای تقویت آن است باید نظارت جدی‌تری از طرف اتاق بر آن صورت گيرد.
قبل از جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران فرصتي فراهم شد تا دقایقی با آقای شافعی، خانم دانشور، آقای سرقینی و تعدادي از دوستان درباره مسائل اتاق رایزنی کنم.

نزاع فولادی در اتاق ایران
سخنرانان پيش از دستور جلسه جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران بیشتر فولادی بودند. آقاي مهندس سبحانی مدیر عامل فولاد مباركه گزارشي از عملكرد اين واحد نمونه ملي ارايه کرد و با توجه به انتقاداتی که اخيرا از عملکرد فولاد مبارکه در قيمت‌گذاري محصولات براي فروش در بازار داخل شده است به توضيح دلايل آن پرداخت كه منطقي بود. به گفته وي فروش فولاد با قیمت‌های بین‌المللی در بازار داخل ممكن است یکسال به نفع تولیدکننده داخلی باشد و سال بعد به ضرر آنان. بنابراین بهتر است كه بورس قيمت بازار داخل را تعيين كند.
سپس آقاي ابويي از انجمن لوله و پروفیل صحبت کرد و طبق معمول معترض به تصمیمات وزارت صنعت بود و علیه دوتا از معاونان وزیر موضع گرفت.
تلاش بی‌حاصل پدرام سلطانی برای رسیدن به ریاست اتاق
پدرام سلطانی که در غیاب رییس اتاق مديريت جلسه را بعهده داشت. تلاش كرد تا به خوبی جلسه را اداره کند و سخنرانی خوبی ارائه کرد. ضمن اینکه نمی‌خواست به دولت انتقاد کند تلاش کرد توجه دولت را به مشكلات بخش خصوصی جلب کند و ازدولت به خاطر مشکلات بخش خصوصی گلایه کند. همه تلاش خود را كرد تا ثابت کند توانایی ریاست اتاق را دارد ولی ايشان مي‌داند كه لازمه ریاست اتاق خمیر مایه مذهبی و انقلابی است که او فاقد آن است .
آقای جلالپور برای خداحافظی ، تقدیر و تشکر از هیات نمایندگان به جلسه آمد و سخنرانی خوبی ارائه و دلسوزانه نكات خوبي را مطرح کرد.
در حاشیه جلسه هیات نمایندگان مصاحبه‌ای را با دنیای اقتصاد داشتم و شرایط حاكم بر اتاق و ضوابط ریاست بر اتاق را بيان کردم. اعتقاد دارم که فرصت برای انتخاب بر اساس ضوابط وجود ندارد و باید دید چه کسی می‌تواند اتاق را در دو سال آینده بدون تنش راهبری کند.
عصر درجلسه هیات مديره اتاق مشترک ایران و عراق شركت كردم، گزارشي از همايش اخير ارايه شد و اعضا ان را ارزيابي كردند. من پیشنهاد كردم كه با توجه به استقبال اعضا اين همايش در ساير استانها نيز برگزار شود كه مورد تایید و استقبال قرار گرفت و توافق شد اولین نشست «بررسی چالش‌های صادرات به عراق» در کرمانشاه برگزار شود و سپس در سایر استان‌های مرزی ادامه یابد. در پایان جلسه گفت‌وگویی درباره انتخاب رییس اتاق ایران صورت گرفت. آقای آل‌اسحاق نقطه نظرات خود را مطرح کرد که نقطه نظرات ایشان در روزنامه دوشنبه دنیای‌اقتصاد چاپ شد. پس از جلسه به مجموعه انقلاب رفتم و يك والیبال حسابي بازی کردیم و نتيجه بازي ٢-٢ تمام شد.

504
دوشنبه صبح يك نشست با هيات چيني داشتم كه آماده سرمايه‌گذاري در بخش املاك و توريست ايران هستند و با يك شركت مشاور جهت تهيه طرح توجيه اقتصادي در املاك قرارداد امضا كردند و مصمم هستند در زمينه هتلداري نيز در ايران فعال شوند.

503
اين هلدينگ كه سابقه طولاني مدت همكاري با مترو و صنايع دفاع و خودروسازي دارد بشدت علاقمند به حضور وسرمايه‌گذاري در توسعه ميادين نفتي ايران است. اكنون در عراق، قزاقستان و چند كشور ديگر سرمايه‌گذاري كرده ولي چون فاقد رتبه بين‌المللي است هنوز صلاحيتش در شركت نفت تاييد نشده است و سخت‌گيري وزارت نفت به نظرغير منطقي است.
مناظره‌ای در باب کارت سوخت
دوشنبه عصر در مناظره‌ رادیو گفت‌وگو با حضور آقایان جليل سالاری از پخش و پالایش، حاج محمدرضا از اتحاديه جایگاه‌داران سوخت و بهرام‌نیا از كميسيون انرژي مجلس حضور پیدا کردم. نگرانی از تحریم‌های مجدد و افزایش قاچاق دلايل اصرار نماينده مجلس و آقاي سالاري بر ادامه روند توزيع بنزين با كارت سوخت بود. من به عنوان يك كارشناس و مصرف كننده با توجه به منطقي شدن قيمت بنزين خواستار حذف سامانه و جلوگيري از هدر رفتن وقت مردم در جايگاهها شدم. معطلی، هزينه و گرفتاری باعث شده است که جايگاه‌داران به شدت با آن مخالفت و اعلام كنند، اصرار مجلس بر ادامه روند سابق باعث می‌شود كه صاحبان چایگاه‌ها تهديد كنند كه جايگاهها رابه دولت واگذار كرده و از این بخش خارج ميشوند.
براي دوستان علاقمند توصيه ميكنم كه اين مناظره را گوش كنند.
دیروز دوستان دیگری از رادیو گفت‌وگو اصرار كردند كه در مناظره‌ ديگري در روز دوشنبه با حضور آقاي مهندس خادمي از مجلس نماينده وزارت نفت و آقاي خسروجردي در روز سه‌شنبه حضور پیدا کنم كه پذيرفتن و بيش‌بيني ميشود كه مناظره‌اي داغ و پرحاشيه شود. سعي ميكنم فايل اين دو مناظره را در كانالم بگذارم .
پس از مناظره به دفتر بر گشتم و از اعضا كارگروه هفت نفره تهران و دو نماينده از شهرستانها براي روز سه شنبه دعوت بعمل آوردم تا براي حضور فعال در انتخابات اتاق برنامه ريزي و تقسيم كار كنيم. خوشبحتانه اين تفاهم و همكاري مي‌تواند براي تجميع توان‌ها وجلوگيري از رقابت مخرب بسيار كارساز باشد.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی