به دلیل مشغله‌ نگارش روزنوشت‌ها به هفته‌نوشت تبدیل شده و اكنون هم با تاخیر تقديم مي‌شود.

image image

 

image
image

هفته گذشته جمعه صبح زود را با يك صبحانه كاري در دربند تهران آغاز کردم. سپس به اتفاق دوستان عضو «میتاپس» به کوهنوردی رفتيم. اعضای اين گروه افرادی جوان، باتجربه و افتاده هستند و بعضا داراي اختراعات و صاحب بیزینس‌های جدید هستند و مي‌توان آنان را سمبل نسل آینده تجاری کشور دانست. در مسير كوه با بعضي از آنها كه تحصيل كرده خارج بودند آشنا شدم و به آینده اقتصادی کشور امیدوار شدم.
ضمنا فرصتی فراهم شد تا با آقای دکتر خرقانی، از اساتید دانشگاه شهید بهشتی و از مدیران سابق وزارت مسکن و مهندس معصومی رییس هیات مدیره کارخانه تلاونگ گفت‌وگو و درباره چالش‌های بخش خصوصی تبادل نظر کنيم.

image image image
شنبه دهم مهرماه قرار بود «کنفرانس نفت» به ميزباني اتاق و تشكل‌هاي بخش خصوصي برگزار شود. پیش از آن در جلسه‌ای درباره صادرات فراورده به یکی از کشور‌های بحران‌زده منطقه شركت كردم و به توافق نسبي رسيديم. تا ساعت ۱۲ در تکاپوی نهایی کردن متنی بودم که قرار بود به عنوان رییس کنفرانس آن را قرائت كنم. خوشبختانه کنفرانس در ساعت ۱۴:۳۰ آغاز و سخنان من كه تصویری از صنعت نفت، گاز و پتروشيمي کشور بود مورد توجه شرکت‌کنندگان و اصحاب رسانه قرار گرفت.
پس از آن سه میزگرد برگزار شد که اولی درباره طرفيت‌ها و چالش‌هاي صنايع پايين دستي و ميان‌دستي نفت و گاز بود و اداره آن با من بود. كنفرانس دوم درباره محیط کسب‌وکار بود كه با حضور دکتر شیوا، مهندس قمصري، مهندس دوست‌حسینی، دكتر سلاح‌ورزي و مدیران تشکل‌های بخش‌خصوصی برگزار شد و طی آن چالش‌های صنایع پایین‌دستی در زمینه تامین مالی، رگولاتوری، قراردادهای خوراک و غیره مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. مديريت اين پنل با مهندس سيد مهدي حسيني بود.
ميزگرد سوم با حضور مديران عامل بانك توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات، مشاور رييس مجلس و آقاي دواني برگزار و مشكلات مربوط به تامين مالي مطرح و راهكارهايي نيز ارايه شد.
شرکت‌کنندگان در كنفرانس حدود ۲۰۰ نفر نيروهاي كيفي و دست‌اندركاران بودند. بحث‌ها هم جدی و فني بود و تا ساعت ۲۰ به طول انجامید ولی اکثر شرکت‌کنندگان تحمل كردند و فرصتی فراهم شد تا سوالات و چالش‌ها توسط حضار نيز مطرح شود. نهايتا بیانیه پایانی كه دربرگیرنده همه موارد فوق بود قرايت و متن آن تقديم اصحاب رسانه و مسئولان کشور خواهد شد.
لازم می‌دانم از ديبرخانه، سخنرانان، اتاق ايران، اصحاب رسانه و مديران تشكل‌ها که برای اولین بار مقدمات برگزاري يك كنفرانس بين‌المللي نفتي توسط توسط بخش خصوصی را فراهم کردند تشکر کنم.

image
در حاشیه کنفرانس چند مصاحبه با نشریه دنیای انرژی، آب و نفت و چند خبرگزاری داشتم و شب خسته ولي با نشاط به خانه برگشتم.

image
image

image

image

image

image

image

ریاست‌جمهوری در پایان هفته در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی عازم کشورهای شرق آسیا خواهد شد و از اتاق نيز در آخرين لحظه خواسته شد كه نمايندگاني از بخش خصوصي خصوصا تشکل‌های بخش خصوصی و از بخش فراورده‌هاي نفتي، پتروشيمي، فنی و مهندسی در این سفر حضور داشته باشند.
به درخواست اتاق با چند نفر از مديران تشكل‌ها تماس گرفتم تا در صورت امکان هیات را همراهی کنند ولی علاقه‌مند نبودند بنابراین پذيرفتم كه با هزينه شخصي در سفر حضور یابم. قرار شد پاورپوینتی برای حضور در میزگردها آماده کنم و بخش عمده‌ای از وقتم در روز یکشبه و دوشنبه صرف این موضوع شد.
فضای کشور در اين روزها متاثر از حضور هیات آلمانی است. مصاحبه وزیر اقتصاد آلمان در رابطه با حقوق بشر و اسراييل قبل از سفر به تهران باعث عکس‌العمل شديد رییس قوه قضاییه ایران و ناراحتي وزير خارجه و دولت شد و حتي رييس مجلس نيز با وزير آلماني ملاقات نكرد. برخی از توافقات که قرار بود در این سفر نهايي شد به نتيجه نرسيد و بلاتكليف ماند. اگر چه این اقدام در راستاي سیاست‌های عزتمندانه خارجی ایران بود اما بار دیگر فرصتی را از اقتصاد کشور گرفت. توافق بیش از سه میلیارد یورویی بین بانک‌های آلمانی و بانك صنعت معدن آماده امضا بود که به تعویق افتاد.
صبح سه‌شنبه یکی از دوستان قدیمی به دفتر آمد. اخيرا موفق شد‌ه‌ نمایندگی باشگاه بارسلونا را برای راه‌اندازی مدرسه فوتبال دريافت كند و همزمان نمايندگي یکی از موسسات معتبر رسانه‌ای اروپا كه پخش کننده مسابقات فوتبال اروپا است را نيز كسب كرده است. جهت پیگیری مسائل و سازماندهی این امور در ایران احتياج به يك تيم مديريتي و شريك مالي دارد و آماده است با ما در اين پروژه‌ها مشاركت كند. به نظرم هر دو پروژه جذاب واقتصادي است. قول دادم پس از سفر ویتنام پروژه‌ها را دقیق بررسی و تصميم گيري کنم.
سه‌شنبه بعد از ظهر عازم فرودگاه امام خمینی(ره) شدم تا به همراه یک هیات ۹ نفره عازم امارات و سپس به ویتنام، مالزی و تایلند شويم. در اين سفر ضمن تلاش برای مذاکره با همتایان تجاری، سیاست‌های دولت را نیز همراهی خواهيم کرد .
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها
سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

                                              سیدحمید حسینی در گفتگو با «انتخاب»: سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد / زمان ...

ادامه مطلب

شبکه های اجتماعی