526

 

528

 

سفر به رفسنجان
این هفته که مصادف با عید سعید قربان بود به اتفاق همسرم به رفسنجان سفر کرده و تمام هفته صرف دید و بازدید، استراحت و تماشاي مسابقات پاره المپيك شد و ضمنا با چند رسانه هم مصاحبه‌هایی انجام دادم.
از نوروز تا كنون فرصت حضور در رفسنجان و ديدار با خانواده، خصوصا مادر را نداشتم، بنابراین شنبه راهي كرمان شدم. باتوجه به همراهی مادرخانمم بلیط Business تهیه کردیم اما زمانی که سوار شدیم متوجه شدم به دلیل اخلالي که در سیستم پذيرش ماهان رخ داده ما را مسافر معمولي شناسايي كرده‌اند . برای حل مشکل با سرمهماندار تماس گرفتم، برخورد مسئولانه‌ای داشت و بارها عذرخواهی کرد و هر طور بود مادر خانمم را در قسمت Business نشاند و بارها عذرخواهی کرد. به نظرم اگر همه ما در انجام وظايف مان چنین مسئولانه برخورد مي‌كرديم وضعیت چنین نبود.

530

527

آغاز فصل برداشت پسته و نگرانی کشاورزان از افت قیمت

فصل برداشت محصول پسته است و همه در تکاپويند تا پس از عید قربان برداشت را آغاز کنند. امسال پیش‌بینی می‌شود محصول کمتر از سال قبل باشد. نگرانی عمده کشاورزان کسادی بازار است. رکود جهانی و تحولات خاورميانه اثر خود را بر بازار پسته گذاشته و امسال قيمت‌ها حدود بيست درصد كاهش يافته است. مقاصد اصلی پسته صادراتي روسیه، چین، هند، کشورهای عربی و همسایگان است که اغلب این کشورها در وضعیت نامطلوبی بسر مي‌برند. کشاورزان نگران این وضعیت هستند و نظر من را در مورد بازار امسال جويا بودند. به آنها دلگرمی دادم که با توجه به تحولات منطقه و بهبود وضعیت اقتصادی چین و روسیه باید تقاضاي پسته در سال جاری افزایش یابد.
پس از عید قربان قرار است جشنواره كشوري بازی‌های بومی، محلی و جشن ملي ثبت پسته رفسنجان برگزار شود و نهايتا در هفته آينده همايش «رفسنجان ؛تدبير، تلاش وتوسعه» برنامه ريزي شده است تا با مشاركت همه كارشناسان وكارآفرينان سند چشم انداز توسعه شهر نگاشته شود.

529

525
وضعیت نگران‌کننده دانشجویان در دانشگاه‌ها
در کنار دیدار و بازدید فرصتی فراهم شد تا به عنوان عضو هیات امنای «دانشگاه غیر انتفاعی علامه جعفری رفسنجان» گفت‌وگویی با مدیر دانشگاه داشته باشم. از روند نزولي دانشجويان نگران بود و آمار حكايت از كاهش شديد دانشجويان دوره كارشناسي دارد ( با توجه به کاهش تعداد دانشجویان و گسترش دانشگاه‌های آزاد و سراسری و پیام‌نور شانس دانشگاه‌های غیرانتفاعی براي جذب دانشجو پايينه).
اين دانشگاه که از دانشگاه‌های خوب جنوب شرق كشور است از امکانات و تجهیزات آزمايشگاهي و كارگاهي خوبي برخوردار است و ساختمان نوساز آن در فضاي مناسبي قرار دارد و كادر علمي آن نيز كامل است. با این حال بسیاری از دانشجویان پذیرفته شده ثبت نام نمي‌كنند. خواهرزاده ام كه از اساتيد دانشگاه است وضعيت دانشجویان را اسف بار ميدانست و مدعي بود كه حتي در سر کلاس درس دانشجويان درگیر فضای مجازی و بازی “كندي كرش” هستند و توجهي به درس ندارند. متاسفانه دانشجويان بهترین سال‌های عمر خود را به بطالت ميگذرانند و بعضا شديدا معتاد بازي‌ها هستند و مدعي هستند اگر بازي را رها كنند همه اندوخته‌شان مورد هجوم ديگران قرار مي‌گيرد و بنابراین مجبورند با حضور مرتب از دستاورد خود دفاع كنند و امتياز بدست آورند. این موضوع بايد بطور جدي در دستور كار موسسات فرهنگي و نظارتی کشور قرار گيرد.
در این هفته هر خبرنگاري كه تماس گرفت به سوالاتش پاسخ دادم. در رابطه با محموله گم شده مازوت با روزنامه شرق ، دربحث رگولاتوری با «پایگاه خبری آنا» ،درباره بیمه محصولات نفتي صادراتی ‌با روزنامه فرصت امروز و با دنیای اقتصاد در باره اقتصاد انرژي گفت و گو کردم. همچنین براي مدیران جوان عضو «ميتاس» در فضاي مجازي سخنراني كردم و به سوالات آنها در زمینه پسابرجام و تاثير آن بر فضاي كسب وكار پاسخ دادم. بخشي از اين گفت‌وگو را در کانال تلگرامم قرار داده‌ام.
بیماری هیلاری کلینتون
اتفاق مهم این هفته فاش شدن بیماري هیلاری کلینتون بود كه دموکرات‌ها را به فكر جایگزین احتمالي انداخته و نام سه نفر را مطرح کرده‌اند. همه آنها از هيلاري براي ايران بهترند. خصوصا «جوبايدن و سندرز». كاش اين اتفاق بيفتد. «جوبايدن» از معدود سياست‌مداران بي‌حاشيه و خوشنام آمريكایی‌ست كه هيچ اتهام مالی و اخلاقی به او وارد نیست و در صورت جايگزيني از شانس بالایی برخوردار است. نقطه‌نظرات مثبت «سندرز» درباره برجام، نهضت ملي ايران و دكتر مصدق هم باعث شده كه ایرانی‌ها نگاه مثبتي به وي داشته باشند. فعلا كه هيلاري علاقه‌اي به انصراف ندارد ولي اگر بار ديگر دچار غش شود تعويض خواهد شد.
موضوع مهم داخلی هم هشدار رییس اتاق تهران نسبت به دو رقمی شدن تورم و رشد نقدینگی بود که مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار گرفت. بعضي از كارشناسان بر اين باورند که با روند رشد بالاي نقدینگی، افزایش بدهی‌های معوق بانکی و کاهش سپرده‌های بلندمدت در بانک‌ها بايد نگران افزایش تورم در سال آینده بود و احتمال دارد که بزرگترین دستاورد دولت در زمینه ثبات اقتصادی و تثبیت نرخ ارز وكاهش تورم از بین برود.
خدارا شکر که فضای متشنج کشور تا حدودی آرام شده و بحث‌های برجام، ‌قراردادهای نفتی و FATF در كانال تصميم‌گيري نهايي در مراجع ذي‌صلاح قرار گرفته و تلاش رادیکال‌ها برای بزرگ‌نمایی و متهم کردن وزرا به سازش‌کاری و خیانت به نتیجه نرسیده است. گرچه نیاز به سرعت عمل بیشتر در پیشبرد اهداف هستیم.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها
سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد

                                              سیدحمید حسینی در گفتگو با «انتخاب»: سند همکاری با چین می‌تواند در سرنوشت برجام و لغو تحریم‌ها موثر باشد / زمان ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی