image

آخرین روزنوشت سال جاری
عمده وقتم در هفته جاری را در اتاق مشترك ايران و عراق سپري كردم و فرصت خوبی فراهم شد تا مروری داشته باشم بر روزنوشت ها و سفرنامه‌هاي سال جاری.
آغاز امسال با رخ دادن برجام اميدواري زیادی در جامعه شکل گرفت، من هم در اغلب روزنوشت‌هایم به برجام و آثار آن پرداخته‌ام، اما نهايتا سالی که از نظر من می‌توان به آن لقب «عصر برجام» را داد، جای خود را به «عصر ترامپ» داد و با این عنوان به پایان رسید.
شیرین و تلخی‌های سال
امسال با انتخابات آغاز شد و خوشبختانه مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان حماسه آفريدند. همه اميدوار بودند كه با هماهنگي دولت و مجلس اقتصاد كشور از ركود خارج شود. اما متاسفانه از نيمه دوم سال اتفاقاتي رخ داد كه بسياري از مردم انتظار اتمام اين سال لعنتي و فاجعه بار را کشیدند.
دلخوشي اصلی من در اين سال كه در روزنوشت‌ها بيشتر به آن اشاره کرده‌ام ناشي از بازگشت ايران به بازار نفت، موفقيت‌هاي تيم ملي فوتبال، بازي‌هاي خوب تيم پرسپوليس، آزادي حلب، بخش‌هايي از موصل و اسكار اصغر فرهادي بود. در مقابل همه این دلخوشی‌ها ضايعه ارتحال و فقدان آیت‌الله هاشمي با هيچ يك از موارد فوق قابل جبران نيست. همچنين جامعه از درگذشت آيت الله موسوي اردبيلي، كيارستمي، علي معلم، پورحيدري، اولادي و نوروزي و….، حادثه تصادف قطار، آتش سوزي در پتروشيمي‌ها و فاجعه پلاسكو به ستوه آمد و سال تلخي را پشت سر گذاشت.

695

در روزنوشت ها مواردي را بيش‌بيني كردم كه بعضي از آنان خصوصا در مورد انتخابات آمريكا، قيمت نفت، انتخابات مجلس شورا و خبرگان، انتخابات ميان دوره‌اي اتاق ايران و قيمت ارز به واقعيت نزديك بود.
چند سفرنامه هم نوشتم. خصوصا سفرنامه شرق آسيا(ويتنام، مالزي وتايلند) و عراق كه مورد استقبال بسیار قرار گرفت.
در روزنوشت‌ها كمتر از اتاق نوشتم و بيشتر به موضوع قراردادهاي جديد نفتي و برجام پرداختم. به نهادهاي غير انتفاعي نيز توجه كردم و در جلسات آنان حضور يافتم و جهت كمك به آنان حتي در مراسم رسمي از جمله «كنفرانس نفت» كه با همكاري تشكل‌هاي بخش خصوصي براي اولين بار در کشور برگزار شد و رياست آن بعهده من بود، فضايي را در اختيار اين عزيزان قرار داديم تا نسبت به معرفي خيربه اقدام و عضو‌گيري كنند.
جامعه متاثر از مجازها

493
فضاي كشور متاثر از تلگرام و اينستا بود. من هم حضور فعالي در اين دو رسانه داشتم. توئيتر غوغا كرد و انتخابات آمريكا را بايد پيروزي توئيتر دانست. اعضا كانال تلگرام افزايش و انتشار روزنوشت‌ها در قسمت وبلاگ‌هاي «خبرآنلاين» باعث شد كه خوانندگان روزنوشت‌ها به شدت افزايش يابد و بارها جزو مطالب پربيننده اين خبرگزاري شد.
اگر چه بارها از سياست‌ها و عملكرد دولت دفاع كردم ولي نقد خود را بر عملكرد و حاشيه‌سازي بعضي از وزرا بارها نوشته و بيان كردم.خواستار استعفاء يا بركناري حداقل چهار وزير شدم كه فقط دو تا از آنها عملي شد.
بخش خصوصی باز هم ناکام ماند

426
سال ٩٥ از سخت‌ترين سال‌ها براي بخش خصوصي و من بود. با وجود رشد دو رقمي اقتصاد كشور و رسيدن توليد ناخالص ملي به سطح سال ٨٦، آثار آن را در بنگاه‌هاي كوچك و بخش خصوصي نديديم. بنگاه‌هاي بزرگ ذينفع این تغییرات بودند، ولي بيش‌بيني مي‌شود كه در سال آينده با كاهش سهم نفت در رشد اقتصادي شاهد بهبود در بخش خدمات، صنعت و كشاورزي باشيم كه سهم بخش خصوصي در اين بخش‌ها پررنگ‌تر است. اين اميدواري وجود دارد كه اقتصاد كشور از ركود خارج شود و پروژه ٨٨٨ كه سال‌ها به عنوان يك آرزو مطرح بود تحقق پيدا كند.

422
پروژه ۸۸۸ کلید می‌خورد
پروژه ٨٨٨ به معني رسيدن به رشد ٨ درصد، تورم ٨ درصد ورسيدن نرخ بيكاري به ٨ درصد است . در اين صورت است كه امكان رسيدن به اهداف ١٤٠٤ محقق مي‌شود.
در پايان مراتب تشكر خود را از همه شما عزيزان كه وقت خود را براي مطالعه روزنوشت‌هاي معمولي من صرف ميكنيد ابراز داشته و اميدوارم در ششمين سال تحرير روزنوشت‌ها همچنان همراه من باشيد و با نقد و نظرات ارزشمند خود باعث ارتقا آن شوید.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی