523

522
521

524

دیدار با هیات چینی
فشار کار در روزهاي گذشته بابت انتخابات اتاق ایران باعث به حاشيه رفتن كارها و خستگي زیادی شده بود، بنابراین آخر هفته كمي پيگير كارهاي تجاريم شدم و بیشتر استراحت كردم. دوشنبه با هیات چینی که شب عازم کشورشان بودند جلسه داشتم. در این نشست به طور مفصل درباره توجيه اقتصادی و فنی پالایشگاه و بازار جهاني قير صحبت کردیم. همچنین باتوجه به علاقمندي اين شركت به سرمایه‌گذاری در بخش LNG و خریدLPG، مذاكراتی انجام و قرار شد رسما درخواست خود را ارسال کنند تا در این زمینه پيگيري کنيم.

520
انتخابات کمیسیون انرژی اتاق مشترک ایران و عراق
سه‌شنبه بنا بود «کمیسیون انرژی اتاق ایران و عراق» تشکیل شود و آقاي ال اسحاق اصرار كردند كه حتما در اين جلسه حضور داشته باشم و انتخابات را برگزار كنم، بنابراین برنامه مناظره رادیو گفت‌وگو درباره قراردادهاي نفتي كه با حضور آقايان حضرتي، كريمي قدوسي و حاجي دليگاني و من قرار بود در همين ساعت برگزار شود را کنسل و از ساعت ١٤ با همکاری آقای آل‌اسحاق و دبیرکل میزبان اعضای این کمیسیون بوديم. شرکت‌کنندگان در اولین جلسه عمدتا از صنعت برق و فراورده‌هاي نفتی و پتروشیمی بودند. اولویت‌های اتاق مشترکت ایران و عراق در بخش انرژی را توضیح دادم و به سابقه و دستاوردهاي خود در کمیسیون انرژی در دوره قبل اشاره و خواستار این شدم که نامزد ریاست و نایب‌رییسی حتما وقت و توان کافی داشته باشند تا بتوانیم از فرصت بازار عراق براي فروش برق، محصولات پتروشیمی و فراورده‌هاي نفتی و حضور در عرصه پیمانکاری نفت و گاز و در این کشور حداگثر استفاده را ببريم.
نهایتا انتخابات این کمیسیون برگذار و مدیر امور بین‌الملل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌ها نفت، گاز و پتروشیمی آقای دکتر پرندا به عنوان رییس، نماینده سندیکاي برق نایب رییس و یکی از صادرکنندگان نمونه محصولات پتروشیمی به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند. با ترکیب جدید کمیسیون می‌توان شاهد حضور فعال اعضای اتحادیه و سندیکای برق در اين كميسيون بود.
کار غیراخلاقی هیات رییسه اتاق تهران
پس از این جلسه دقایقی با آقای آل‌اسحاق درباره نتيجه انتخابات اتاق ايران گفت‌وگو و تبادل نظر داشتم و ايشان را در جريان بحث‌هایی که درباره عملکرد اتاق تهران در دوره قبل در رسانه‌ها مطرح می‌شود قرار دادم. گلایه کردم که دوستان در دوره فعلی اتاق تهران برای تایید عملکرد خود دست به تخریب عملکرد هیات رییسه دوره قبل زده‌اند که غيراخلاقی و غير واقعي است.
همزمان با جلسه اتاق ایران و عراق نشست کمیته علمی «کنفرانس بین‌المللی نفت» در محل اتحادیه نفت و گاز برگزار می‌شد که متاسفانه به علت همزماني نتوانستم حضور یابم. ظاهرا مدعوین تغییراتی را در برنامه کنفرانس دهم مهر ماه و اردیبهشت ماه سال آینده پيشنهاد کرده‌اند كه در شوراي سياست‌گذاري بايد بررسي و تاييد شود.
سپس خود را به دفتر رسانده و مسابقه فوتبال ایران و چین را تماشا کردم. معتقدم ایران می‌توانست برنده این بازی باشد اما احتیاط بیش از اندازه و بدشانسی باعث شد تنها یک امتیاز از چینی‌ها بگیریم و همچنان نگران صعود ایران به جام‌جهانی روسیه باشیم.
شب‌ هم مهمان داشتم و با وجود ميلم نتوانستم به مجموعه انقلاب بروم و فوتسال این هفته تعطیل شد.
امشب گفت‌وگویی هم با رادیو اقتصاد درباره برجام و آثار آن بر فروش نفت و دریافت وجه آن داشتم و توضیح دادم که فقط بانک ایران و اروپا در این مدت موفق شده است پنج و نیم میلیارد یورو وجوه ایران را دریافت و انتقال دهد. همچنين این بانک بیش از ۳۰۰ میلیون یورو LC از طریق سویفت گشايش کرده که رکورد قابل قبولی است.
چهارشنبه با خبرنگار ايراني يك روزنامه معروف اقتصادي مصاحبه‌ای داشتم. محور‌های اين گفت‌وگو عمدتا آثار برجام و انتخابات رياست جمهوري ايران و آمريكا بود.
برایش مهم بود که حتي اگر “افك” مجوز صادر كند ايران چگونه قادر خواهد بود منابع لازم برای خرید هواپیماهای «بوئینگ» و «ایرباس» را تامین کند؟
ضمنا خارجي‌ها در رابطه با نقش سپاه در اقتصاد بزرگنمايي مي‌كنند و معتقدند چطور مي‌توان اطمينان حاصل كرد كه با شركتي كه مذاكره مي‌كنند متعلق به سپاه نباشد؟ توضيح دادم كه سپاه در سه حوزه مشخص حضور دارد و اين حضور هم رسمي، قانوني و شفاف است كه عبارتند از پيمانكاري (قرارگاه خاتم الانبيا)، بانكداري(انصار) و مخابرات و در ساير زمينه‌ها حضور فعالي ندارد. اتفاقا در اين حوزه‌ها عملكرد سپاه شفاف و قابل دفاع است و بانك انصار از بانك‌هاي خوب و با مديريت موفق و سالم است، ضمنا به موافقت “تايد واتر” به خروج از اپراتوري انحصاري بندر شهيد رجايي اشاره كردم كه راه را براي ورود لاينرها به كشور باز كرد. مصاحبه بیش از یک‌ ساعت به طول انجامید.
پس از آن با توجه به قولی که به روزنامه تعادل داده بودم سرمقاله‌ای برای پنج‌شنبه این روزنامه درباره «FATF» و «IPC» و نقشی که اين دو در گسترش روابط بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند داشته باشد اشاره كردم. در این مقاله با تشریح شاخص ترکیبی ریسک اعتباری كشور و رتبه در فضای کسب‌وکار مدعي شدم وضعیت ما مناسب و رقابتي نیست و راه حلش كاهش رتبه ریسک اعتباری ما از شش به چهار است تا امکان جذب منابع با قیمت مناسب از خارج از کشور فراهم شود.

517
مظلومیت آقای شافعی و استعفای مدیران اتاق ایران
این روزها رایزنی برای انتخاب نایب‌رییس اتاق ایران در جریان است. برخی از نامزدها تماس گرفته و خواستار اعلام موضع هستند. استراتژی ما همچنان حمایت از نامزد مورد حمايت روساي اتاقهاست و توصیه می‌کنم که تلاش کنند تا روسا بر روی یک نامزد به جمع‌بندی برسند. ضمنا تاکید می‌کنم که کارایی و توانایی اين شخص برای ما بسیار مهم است زیرا می‌تواند به رییس اتاق ایران در اجرایی کردن برنامه‌های خود کمک فراوانی کند.
چهارشنبه براي موردي مجبور شدم به سايت اتاق تهران و ايران سر بزنم، متوجه شدم انتخاب آقاي شافعي هيچ نمودي در سايت اين دو اتاق نداشته و هنوز سايت اتاق ايران آقاي جلال‌پور را رييس اتاق معرفي كرده است و اتاق تهران هم يك خبر چند خطي از روز انتخابات زده و اعلام کرده شافعي با ١٩٨ راي رييس اتاق ایران شد. در روزنامه‌ها هم خبري از تبريك‌هاي آنچناني نيست، دلم به مظلوميت آقاي شافعي سوخت و اين موارد حكايت از نارضايتي مديران اتاق ايران از اين نتيجه دارد، ظاهرا چند نفر استعفا داده‌اند و بقيه هم در نوبت هستند. اميدوارم در اين دوره آقاي شافعي با انتخاب همكاراني صادق و توانمند فصل جديدي از تحول در اتاق ايران را اغاز كند.
گزارش جالبي از نتايج نظرسنجي درباره انتخابات امريكا منتشر شده كه حاكي از ان است كه عمده جوانان طرفدار کلینتون و افراد بالای پنجاه سال طرفدار ترامپ ، خانم‌ها نظرشان به کلینتون و بیشتر آقای آقایان موافق با ترامپ ، دانشگاهی‌ها موافق کلینتون اما نظامی‌ها و پلیس حامی ترامپ . اکثریت رنگین‌پوستان با کلینتون و سفیدپوستان با ترامپ. اما با این‌ وجود بین آرا فاصله قابل توجهی است و احتمالا ٩ هفته ديگر شاهد استقرار دموکرات دیگری در آمریکا خواهیم بود.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی