میزان: در سال‌های اخیر بازارهای صادراتی قیرنفت ایران در پی سوداگری‌های برخی افراد دستخوش تغییر شد و تعداد ۶۳ بازار هدف صادرات قیر به ۲۱ بازار کاهش یافته و این مهم بی‌تاثیر از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت نیست.
طبق آمار گمرک در ۵ ماهه نخست سالجاری ۳۳۷ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۲۰۴ دلار به حجم یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۲۶۹ کیلوگرم قیر نفت از کشور صادر شده است.

این میزان از صادرات در ۵ ماهه نخست سال گواه از آن دارد که ایران بتواند پیش بینی‌های صادراتی خود را در زمینه صادرات قیر نفت که درحدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده را محقق کند.

در سال ۹۳ بازار صادراتی قیر ایران به واسطه برخی بد اخلاقی‌ها از سوی سوداگران با مشکلاتی روبرو شد. در آن زمان در حجم قابل توجهی قیر بی‌کیفیت از کشور به نام قیر درجه یک صادر شد و مشتریان قیر ایران را به این محصول صادراتی بد بین کرد.

در رابطه با صادرات قیر و کیفیت آن حمید حسینی، صادر کننده فرآورده‌های نفتی به میزان، گفت: ایران نیازی به واردات قیر ندارد و تنها در چند وقت اخیر از کشور عراق مواد اولیه تولید قیر (VG) به ایران وارد شده است که کیفیت مناسبی ندارد.

وی افزود: کیفیت پایین مواد اولیه وارداتی و سوداگری برخی افراد عاملی شده تا بازار صادراتی قیر ایران تحت تاثیر قرار بگیرد و این در حالی است که ۶۳ بازار هدف صادرات قیر ایران در چند وقت گذشته به ۲۱ کشور کاهش یافته است.

حسینی تاکید کرد: در منطقه تنها ایران و بحرین به صادرات قیر می‌پردازند و خرید بازارهای هدف از کشورهای آسیای شرق صرفه اقتصادی ندارد اما در مجموع باید چاره‌ای برای بهبود شرایط بازار صادارتی قیر ایران اتخاذ شود.

وی از ارائه پیشنهاد دریافت استاندارد برای صادرات قیر از سازمان ملی استاندارد و گمرک خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود اگر قیر صادراتی ایران به تائید سازمان استاندارد برسد حجم قابل توجهی از مشکلات پیش آمده در بازار صادرات ایران از بین خواهد رفت.

این صادرکننده فرآورده‌های نفتی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت تولید قیر کشور ۵ میلیون تن است که ۳ میلیون تن از این میزان به بازارهای هدف صادر می‌شود و پیش بینی می‌شود رقم هدف صادرات ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری این محصول در سال جاری محقق شود.

حسینی در انتها یادآور شد: به کمیسیون ماده یک واردات و صادرات پیشنهاد شده تا از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت در تولید قیرنفت جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، قیرنفت ایران، به کشورهای ویتنام، هند، نیوزلند،میانمار، موزامبیک، مالزی، ماداگاسکار، کنیا، کنگو ، فیلیپین، فرانسه، عمان و … صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی