آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: آنهایی که پیگیر اخبار تجاری و اقتصادی هستند به خوبی میدانند که یکی از خبرهایی که هر چند روز یک بار منتشر میشود اعزام هیئتهای تجاری از استانهای مختلف به خارج از کشور است. البته این موضوع فی النفسه مذموم نیست اما متاسفانه در چند سال اخیر و به ویژه پس از امضای برجام، رقابت کاذب و ناسالمی میان استانهای کشور برای اعزام هیئتهای تجاری به راه افتاده و تاسفبارتر این است که هیچ هماهنگی میان استانها
با یکدیگر و نیز با وزارتخانههای ذیربط در مرکز برای اعزام هیئتهای تجاری وجود ندارد و بعضا مشاهده شده که به یک کشور هدف صادراتی، چندین هیئت از استانهای متخلف کشور اعزام شده است.
باید تقسیم کار شود
در این خصوص، سید حمید حسینی کارشناس ارشد اقتصادی که سابقه چندین دوره عضویت در اتاق ایران را دارد به آفتاب یزد گفت: قانون فعلی اتاقهای بازرگانی میگوید اتاقهای استانها به لحاظ اداری مستقل هستند و میتوانند خودشان برای خودشان تصمیم گیری کنند و وظیفه دارند که برای توسعه بازار و بازاریابی برای تولیدات اعضایشان اقدام بکنند.بنابراین به نوعی، قانون در این خصوص مشکل دارد. حسینی گفت: در حال حاضر هر اتاق استانی احساس میکند که میتواند یک کشور هدف را برای صادرات محصولاتش انتخاب کند بنابراین هیئتهایی را اعزام میکند.
البته تلاشهایی صورت گرفته تا یک تقسیم کاری شود تا هر استان را با توجه به همسایگی و نزدیکیشان به بازار هدف، هرکدامشان در همان بازار متمرکز شوند ولی عملا این اتفاق نیفتاده است.
حسینی گفت: فکر میکنم باید یک هماهنگی بین اتاق ایران و وزارت خارجه پیش بیاید که این اوضاع سامان یابد. سفارتخانههای ما هم نباید با هیئتهایی که بدون هماهنگی اعزام میشوند همکاری کند. البته لازم نیست که همه سفرها با ریاست اعضای اتاق ایران صورت گیرد بلکه براساس تقسیم کاری که باید صورت گیرد حتی ریاست این هیئتها را میتوان به رئیس اتاق شهرستانها هم سپرد. وی با اشاره به اینکه اعزام هیئتهای مختلف که بدون هماهنگی صورت میگیرد به حیثیت تجاری کشور لطمه میزند گفت: در بعضی از بازارها نظیر عراق، ترکیه و چین ما شاهد هستیم که استانهای مختلف بدون حساب و کتاب به خارج میروند و حتی تفاهم نامههایی امضا میکنند اما در عمل اتفاقی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد ما نمیافتد. باید همه دستگاههای ذیربط درخصوص اعزام هیئت های تجاری هماهنگی انجام دهند و اهداف مورد نظر را از اعزام این کشورها و نیز اولویتهای تجاری را مشخص کنند.
ساماندهی هیئتهای تجاری اعزامی از سوی دیگر، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت که در شرایط فعلی روند مناسبی برای اعزام هیئتهای تجاری به بازارهای جهانی و کشورهای هدف صادراتی نداریم. غلامحسین شافعی روز پنجشنبه درهمایش تجلیل از صادرکنندگان برتر مازندران در ساری افزود: هیئتهای تجاری ما بدون هماهنگی با سازمانها و وزارتخانههای مرتبط به کشورهای هدف میروند و این کار باید ساماندهی شود.وی اظهارداشت: هم اکنون رقابت کاذبی برای اعزام هیئتهای تجاری در بین استانها به راه افتاده که میتواند به حیثیت کشور ما نیز ضربه وارد کند. بهگفته وی گاها چندین هیئت تجاری ایرانی به یک کشور هدف صادراتی اعزام میشود که برخلاف
روابط دیپلماسی و اقتصادی است.وی پیشنهاد داد تا سازمانها و وزارتخانهها متبوع با ورود به اعزام هیئتهای تجاری نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنند.رئیس اتاق بازرگانی ایران بهترین راهکار برای اعزام هیئتها را هماهنگی با اتاقهای بازرگانی دانسته و پیشنهاد کرد تا دپارتمانهای محلی مشترک بین استانهای همجوار با کشورهای هدف صادراتی ایجاد شود. رئیس اتاق ایران گفت: کالای ایرانی در کشورهای هدف بدون مشتری است. شافعی با بیان اینکه صادرکنندگان در شرایط نابرابر توانستهاند موقعیت خود را حفظ کنند، اظهار کرد: بین قدرت اقتصادی و توان صادراتی رابطه مستقیم وجود دارد یعنی صادرات قوی پشتوانه یک تولید موفق را میطلبد. وی افزود: در مقایسه با دیگر کشورهای همطراز متوجه میشویم که در سطح قابل قبولی قرار نداریم بهگونهای که مالزی با ۳۰میلیون نفر جمعیت و منابع محدود طبیعی، بیش از ۲۰۰میلیارد دلار صادرات دارد اما ایران با این پهنه وسیع، جایگاهی درخور توجهی کسب نکرده که نشان میدهد جای کاری زیادی داریم.شافعی تاکید کرد: صادرات ما بر اساس یک نقشه راه از پیش ترسیم شده حرکت نمیکند اما مسئولیت ترسیم این نقشه راه برعهده اتاق نیست.
دیدگاهتان را بنویسید