دکتر سیدحمید حسینی

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی ایران

با نزدیک شدن به انتخابات اتاق، نامزدها و تشکل‌ها دیدگاه خود را درباره اتاق مطلوب و ایده‌آل بیان کرده و تلاش می‌کنند از این طریق، تمایز خود را با سایرین برجسته کنند؛ در حالی‌که بیان اهداف و ماموریت‌های اتاق کافی نیست و ذی‌نفعان قادر به درک تفاوت‌ها نیستند. بنابراین ضروری است که جریانات شناسنامه‌دار اتاق برنامه اعلام شده ٤ سال قبل خود را مرور کرده و کارنامه ارائه دهند و از بیان کلیات و دادن شعار پرهیز کنند. البته اجماع ‌سازی روی اهداف و ماموریت‌های کلان اتاق اهمیت دارد ولی مهم‌تر از آن تاکید بر رویکرد چگونگی تحقق اهداف است و لذا تلاش خواهم کرد در این نوشته و در مقالات آینده با بیان عملکرد اتاق تهران میزان انطباق آن را با برنامه‌های اعلام شده از طرف خواستاران تحول سنجیده و عملیاتی بودن برنامه‌ها را تشریح کنم.

از سوی دیگر، در این یادداشت کارکرد و وظایف فعلی اتاق و خصوصا اتاق تهران را بیان کرده، سپس برداشت‌ها و انتظارات از اتاق را بر سه محور قانون فعلی اتاق، انتظارات اعضای اتاق و وضع فعلی اتاق در سایر قوانین تشریح و اعتقاد خود را درباره اتاق مطلوب بیان می‌کنم.
در شرایط فعلی اتاق‌ها ۱۰ نوع فعالیت و خدمت را به اعضا ارائه می‌دهند که عبارتند از:
۱- خدمت‌رسانی: از قبیل صدور کارت بازرگانی، گواهی مبدا، تایید اسناد و امضای الکترونیکی، تهیه ویزا و ….
۲- مشورت دادن: مشاوره به قوای سه‌گانه و فعالان اقتصادی در زمینه‌های تجارت بین‌الملل، حقوق، بیمه و مالیات.
۳- نمایندگی بخش خصوصی: قانونا اتاق در شوراهای عالی تصمیم گیری نظیر شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای روابط خارجی، شورای رقابت، شورای‌عالی واگذاری، شورای روابط خارجی، کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی به نمایندگی بخش خصوصی حضور دارد و در کمیسیون‌های حل اختلاف و تجدیدنظر مالیاتی و تامین اجتماعی وظیفه‌اش دفاع از منافع بخش خصوصی است.
۴- پایش محیط کسب‌وکار و لغو قوانین مزاحم: به موجب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار اتاق موظف به تدوین شاخص‌های ملی پایش محیط کسب‌وکار و دبیر کارگروه لغو قوانین مزاحم است.
۵- پژوهش و تحقیقات: یکی از نقاط ضعف بخش خصوصی در گذشته نداشتن سازمان و توان کار مطالعاتی و تحقیقاتی بوده است، در حالی که دولت و مجلس دارای سازمان‌های متعدد پژوهشی و مطالعاتی هستند و لذا در سال‌های اخیر با راه‌اندازی مرکز بررسی‌های اقتصادی گام بلندی در این راستا برداشته است و پژوهش‌های اتاق به شدت مورد استقبال دولت، مجلس و کارشناسان قرار گرفته است.
۶- امور بین‌الملل: یکی از وظایف و کارکردهای اصلی اتاق گسترش روابط بین‌الملل است که در شرایط تحریم باید مانع از قطع روابط بین‌المللی شود و از انزوای کشور جلوگیری کرده و در اعزام هیات‌های تجاری و پذیرش هیات‌های خارجی موثر باشند.
۷- آموزش و اطلاع‌رسانی: اتاق، مرکز مهم آموزش‌های کاربردی مورد نیاز بخش خصوصی بوده و از سازمان‌های موثر در زمینه اطلاع‌رسانی است و تلاش کرده از طریق سایت و نشریات خود و همکاری با سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در این زمینه نقش بارزی ایفا کند.
۸- گفتمان سازی: یکی از کارکردهای اتاق گفتمان‌سازی درباره معضلات اقتصادی کشور است و در این رابطه می‌توان به مباحثی نظیر ضرورت بهبود محیط کسب‌وکار، اصلاح نحوه اجرای اصل ۴۴، بحران آب، فساد اداری، مالیات بر ارزش افزوده، بنگاهداری بانک‌ها و … اشاره کرد. در این میان، اتاق تلاش کرده برای برون‌رفت از آن در حول این موضوعات اجماع‌سازی و کارگزاران نظام را مجبور کند که برای برون رفت از معضلات، سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری یا اصلاح مدیریتی و  آیین‌نامه‌ای انجام دهند.
۹- حمایت از تشکل‌ها: در سال‌های اخیر بحث حمایت از تشکل‌ها و توانمندسازی آنها به‌طور جدی در اتاق مورد توجه قرار گرفته و توانمندسازی تشکل‌ها در راستای خدمت به اعضای اتاق قلمداد شده و بودجه مناسبی نیز تخصیص یافته است.
۱۰- صدای بخش خصوصی: در سال‌های اخیر تریبون اتاق تبدیل به صدای بخش خصوصی شده است و اعضای اتاق انتظار دارند که اتاق به‌عنوان سخنگوی آنان عمل کند.
این در حالی است که در قانون فعلی، اتاق موسسه‌ای غیرانتفاعی است که به منظور تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی و کشاورزی تشکیل شده است.
بر اساس این دیدگاه که در بعضی از اعضای قدیمی اتاق نیز طرفدار دارد نقش اتاق را ارائه نظر مشورتی دانسته و دخالت اتاق در سایر امور را جایز نمی‌داند.
در دیدگاه دوم به اعضای فعلی اتاق توجه دارد که فعالان حوزه تجارت بین‌الملل بوده و به صادرات و واردات اشتغال دارند و هزینه‌های اتاق را تامین می‌کنند، بنابراین این دیدگاه وظیفه اتاق را گسترش روابط بین‌الملل و بازارسازی برای اعضا می‌داند. این وظیفه و کارکرد با اتاق‌های نسل دوم دنیا تطابق دارد.
دیدگاه سوم با اشاره به قانون برنامه پنجم، قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و سایر قوانین مصوب، اتاق را نماینده بخش خصوصی، پایش‌کننده محیط کسب‌وکار، مشاور امین سه قوه و شریک در تصمیمات بزرگ اقتصادی کشور دانسته که صدای بخش خصوصی بوده و انتظار دارد اتاق برای رفع شرایط حاد اقتصادی کشور در نقش یک جنبش اجتماعی ظاهر شده و تلاش کند تا با فضاسازی در رسانه‌ها، تاثیرگذاری بر نمایندگان مجلس، تعامل و حتی برخورد انتقادی با دولت و نهایتا در صورت نیاز با اقدام حقوقی علیه اخلال‌کنندگان در محیط کسب‌وکار بخش خصوصی نقش بازی کنند.
این دیدگاه انتظار دارد اتاق به‌عنوان بازیگری موثر همپای دولت و مجلس عمل کند و در جهت رفع مشکلات فعالان اقتصادی فعالانه اقدام کنند. اتخاذ رویکردهای ساختاریافته برای احقاق حق بخش خصوصی را از ضروریات اتاق ایده‌آل می‌داند که این انتظار و مطالبه با هیات‌رئیسه‌های محافظه‌کار امکان پذیر نیست.
اعضای اتاق و تحول خواهان به دیدگاه دوم و سوم گرایش دارند و اتاق مشاور را برنمی‌تابند، اما در شرایط فعلی نه قانون اتاق و نه اعضای اتاق ظرفیت به عهده گرفتن دیدگاه سوم را ندارند و اگر بخش خصوصی اتاق درصدد است تا اتاق را جایگزین بخش اقتصادی احزاب در کشورهای دیگر کند باید اقدامات زیر در جهت رسیدن به اتاق مطلوب انجام گیرد:
۱- تغییر قانون اتاق و اصلاح آن با رویکرد دوم یا سوم
۲- گسترده کردن اعضای اتاق و حضور تمامی فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف اقتصادی در اتاق، در این راستا حضور نظام بانکی، بیمه، IT، بورس، خدمات فنی، مهندسی و پیمانکاری و حتی اصناف در اتاق ضروری است و باید تمامی بنگاه‌ها، تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی و عمومی در اتاق و مدیریت آن نقش داشته باشند.
۳- ساختار اتاق‌ها از رئیس محوری به عضو محوری تغییر یابد و نقش و حضور هیات نمایندگان در اتاق و تصمیمات آن پررنگ شود و مدیران اجرایی اتاق از حرفه‌ای‌ترین و مجرب‌ترین نیروها انتخاب شوند.
۴- روابط بین‌المللی اتاق گسترش یابد و شبکه‌سازی و بازارسازی برای فعالان اقتصادی جزو وظایف اصلی اتاق باشد.
۵- ارتقای جایگاه اتاق و توانمندسازی بخش خصوصی سر لوحه برنامه‌های اتاق قرار گرفته و تشکل‌های صنفی و اتاق‌های مشترک جایگاه ویژه‌ای در اتاق پیدا کنند.
در پایان به اهم برنامه‌های خواستاران تحول که در ٤ سال قبل ارائه شد و با تلاش نمایندگان تحول و همکاری سایر گروه‌ها تحقق پیدا کرد، اشاره می‌شود:

الف: در سطح اقتصاد کلان
١- ایجاد سازوکارهای لازم و تنظیم و پیشنهاد مقررات کارآمد برای اجرای موفق سیاست‌های کلی اصل ٤٤. این مورد در کمیسیون اصل ٤٤ اتاق ایران با همکاری کارشناسان عملی شد و قانون اصلاح شد.
٢- پذیرش هیات‌های خارجی و اعزام هیات‌های ایرانی به خارج از کشور با هدف جذب بازارهای جهانی جهت صادرات کالاهای ایرانی. در این راستا کارنامه اتاق تهران قابل قبول است.
٣- پیاده‌سازی مفاهیم نوین اقتصاد جهان در کشور مانند مسوولیت اجتماعی، توسعه پایدار، اخلاق کسب‌وکار. در این زمینه نیز شاهد شکل‌گیری کمیسیون‌های مسوولیت اجتماعی در اتاق تهران و ایران بوده‌ایم.

ب: در سطح بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی
١- ایجاد دفاتر مشاوره در زمینه تاسیس بنگاه‌های اقتصادی و ارائه خدمات مختلف
٢- تقویت سیستم آموزشی اتاق‌ها برای ارتقای دانش مدیریتی و منابع انسانی (راه اندازی دوره MBA)
٣- بررسی مسائل مختلف بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف عرضه کسب‌وکار با همکاری تشکل‌های تخصصی و سعی در رفع مشکلات آنان (کمیسیون‌های اتاق و جلسات صبحانه با مسوولان)
٤- کمک به حل مشکلات و ارائه مشاوره به بنگاهداران در زمینه‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، گمرگ، انرژی و محیط‌زیست. اتاق تهران کارنامه درخشانی در این دوره داشته است.

ج: در سطح اتاق
١- بازنگری قوانین و  آیین‌نامه‌های اتاق
٢- مهندسی مجدد فرآیندهای اتاق و استقرار مدیریت کیفیت
٣- به‌کارگیری IT در امور اداری جهت کاهش مراجعه اعضا به اتاق و بسترسازی جهت ایجاد اتاق الکترونیک
٤- تقویت کمیسیون‌های موجود و تاسیس کمیسیون‌های جدید
٥- اصلاح و تغییر ساختار اتاق با وظایف جدید به ویژه تاسیس معاونت تشکل‌ها، معاونت اتاق‌های مشترک، معاونت اصل ٤٤ و معاونت توسعه تجاری و مدیریت
٦- اعمال نظارت بیشتر هیات نمایندگان بر هیات رئیسه
٧- شفافیت عملکرد، حضور نمایندگان رسانه‌ها در نشست‌های اتاق

د: بخش تشکل‌های اقتصادی
١- ارتقای درآمدها و توانمندسازی
٢- تامین مکان مناسب جهت تشکل‌های اتاق
٣- توسعه قابلیت‌های منابع انسانی تشکل‌ها
٤- افزایش اعضا و گسترش پوشش تشکل‌ها بر فعالان حوزه خود
٥- توسعه روابط بین‌الملل تشکل‌ها
٦- افزایش نقش تشکل‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مراجع دولتی
در این بخش خوشبختانه بسیاری از اهداف و برنامه‌های تحول خواهان عملیاتی شده و به‌زودی برنامه‌ها برای چهار سال آینده اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی