14

بسمه تعالی

از امروز به پیشواز ماه مبارک رمضان رفتم وبا وجود گرمی هوا و طولانی بودن، روز بسیار خوبی داشتم. از هفته گذشته خودم را برای ماه رمضان آماده کرده بودم. مقدار و زمان مصرف چای را تغییر دادم تا عادت مصرف چای بهم خورده و دچار سردرد نشوم، لذا با آمادگی کامل فیزیکی و معنوی به استقبال ماه رمضان رفته و الحمدالله تا امروز یکشنبه که چهارمین روز از ماه رمضان است روزهای خوبی را پشت سر گذاشته‌ام و موفق شده‌ام هر روز یک جزء قرآن بخوانم .
هفته گذشته دیداری با یکی از نمایندگان تبریز در مجلس داشتم که از اوضاع آشفته اقتصادی کشور و تبریز گلایه داشت و مدعی بود که تبریز دوازده هزار واحد صنعتی فعال داشته است که اکنون به حدود چهار هزار تا کاهش یافته است و بقیه تعطیل شده اند. من نیز به تعطیل شدن سه واحد صنعتی و معدنی در مجموعه خودمان در پنج سال گذشته اشاره کرده و هشدار دادم که کارخانه داری و نسل کارخانه‌دار در کشور رو به انقراض است و در آینده کمتر شاهد خواهیم بود که یک فعال اقتصادی اقدام به تأسیس یک واحد بزرگ یا متوسط تولیدی یا معدنی کند . پدران ما و ما عاشق بودند که دردسرهای کارخانه‌داری را به جان می‌خریدند ولی نسل جدید کشور ترجیح می دهد که در بازارهای مالی و یا بازار خدمات سرمایه گذاری کند و در صورتی که فضای کسب وکار اصلاح نشود یا سرمایه گذار خارجی علاقمند به سرمایه گذاری صنعتی ومعدنی نباشد کسی در کشور حاضر به ادامه این راه نیست و آینده فعالیت های صنعتی و کشاورزی در کشور با ابهام وتردید مواجه است .
این روزها ۷۰ نفر نماینده مجلس با ارسال نامه ای به دکتر روحانی از عملکرد آقای زنگنه ابراز نارضایتی کرده و همزمان بحث استیضاح ایشان به بهانه های نظیر: رویه و روحیه خاص مدیریتی(قاطعیت وسرسختی)، عدم تلاش جهت افزایش قیمت نفت و ایران زدایی از صنعت نفت مطرح است. در این رابطه یک مصاحبه با دنیای اقتصاد داشتم که روز شنبه آن را مجدداً ویرایش و تکمیل کردم و اعلام کردم که اگر مهندس زنگنه شایسته تقدیروقدردانی نباشد قطعا مستحق استیضاح نیست.
نمایندگان در رابطه با دکل حفاری شمال طوری موضع گیری کرده اند که انگار این دکل در ایران ساخته شده و کار نکردن آن ولو در کوتاه مدت یک فاجعه است. در حالیکه این دکل نیز نیز مانند سایر دکل ها چینی بوده ولی اپراتور ان ایرانی ها هستند و باید بتواند قیمتی بهتر از سایرین ارایه کند و در یک شرایط رقابتی در مناقصه شرکت کند و برنده شود.
ریاست جدید اتاق ایران تاکنون برنامه های اتاق اینده را اعلام نکده(همانطور که اتاق تهران اقدامی نکرده) و فقط خبر از تأسیس یک دفتر برای دوران “پسا تحریم” داده است که اقدام شایسته‌ای است ولی مهمتر از تاسیس دفتر برای “پسا تحریم” حمایت و موضع گیری از طرف بخش خصوصی در ضرورت لغو تحریم ها و بیان آثار مخرب و فلج کننده تحریم برای اقتصاد کشور دارد که مورد توجه قرار نگرفته و اتاقها کمکی به تیم مذاکره کننده در این رابطه نکرده اند و فقط در صدد بهره برداری از این فرصت هستند.
مخالفین مذاکره نقش تحریم ها در مشکلات فعلی جامعه را ناچیز دانسته وبا شعارهای ارزشی در صدد جلوگیری از توافق بزرگ وفتح المبین هستند. وظیفه اتاق بازرگانی است که آثار زیانبار تحریم ها را باعدد ورقم بیان نماید و فضا را برای توافق ولغو تحریم ها فراهم نماید.
دنیای اقتصاد شنبه از قول منابع آگاه خبر از احتمال دبیر کلی سه نفر از مدیران ارشد دولتی در اتاق ایران را داده که جالب نیست و باید تاسف خورد که آقایان هیچکس را در بخش خصوصی لایق دبیرکلی اتاق نمیدانند، در حالیکه تجربه ۱۵ سال اخیر اتاق حکایت از ناموفق بودن مدیران با سابقه دولتی وخصولتی در پارلمان بخش خصوصی دارد.
این روزها بخشی از وقت من به ملاقات با پیمانکاران بزرگ و عمومی کشور و مدیران بانکی میگذرد که با سیاست جدید شرکت نفت مبنی بر تحویل فرآورده صادراتی به آنان در عوض طلبشان است که باعث شده مراجعه کنند و تقاضای مشورت و همکاری کنند . این سیاست اگرچه در کوتاه مدت ممکن است فشار طلبکاران شرکت نفت را کاهش دهد ولی می تواند صدمات جبران ناپذیری به بازار زده و این شرکت ها فرآورده ها را با تخفیف و حتی ضرر بفروش برسانند تا نقدینگی لازم را جذب کنند و ضروریست که شرکت نفت تجدید نظر نماید.
ماه گذشته در مجمع صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی افزایش سرمایه مصوب شده بود و امروز مدیر عامل صندوق مهندس زبردست پیگیر واریز سهم مرات بود که پرداخت کردم. ترمینال بندرعباس صندوق اخیرا با ظرفیت بیشتری فعال شده و توانسته اقساط بدهی بانکی خودرا بپردازد. بزودی احداث پایانه وارداتی صندوق در کنار پایانه صادراتی شروع خواهد شد و سودآوری صندوق افزایش خواهد یافت . انشاالله
جمعه شب با توجه به دعوت و تلفن حاج آقای میرمحمد صادقی آماده شرکت در مراسم افطار ایشان در اتاق ایران بودم و حتی لباس پوشیده بودم ، سرگرم تماشای مسابقه والیبال روسیه و لهستان شدم و یکباره متوجه شدم که اذان شده .گرچه محفل دوستان اتاقی را از دست دادم ولی مسابقه والیبال تماشایی ایران و آمریکا را با خیال راحت دیدم تماشا و از پیروزی این جوانان غیور و محجوب کشور لذت بردم.

با آقای ایرج حسابی (فرزند پروفسور حسابی) دو دوره در اتاق بازرگانی همراه بوده و رفاقت دارم ، ایشان نیز به من و خانواده ام لطف دارند و معمولاً برای جشن تولد بچه ها یا سایر مناسبت ها شخصاً به درب منزل مراجعه و تبریک گفته و هدیه می دهد وما را شرمنده می کند، دیروز( جمعه) کادوی تولد هادی را آورده بود و آن را تحویل علی آقای صفریان داده بود ، جا دارد از محبت و بزرگواری ایشان تشکر کنم.

والسلام

One Response to روزنوشت چهارشنبه ۲۷ تا شنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۴: نابودی نسل کارخانه‌دار، استیضاح زنگنه، اتاق پساتحریم، تقاضا برای صدور فرآورده، ایرج حسابی و جشن تولد بچه، افزایش سرمایه صندوق و پیروزی غرورآفرین تیم ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی