اين روزها بارش باران وباد هواي تهران را مطبوع و هواشناسي پاييز باراني را بيش بيني كرده است. خوشبختانه هشدارهاي رسانه ها و مسئولين اثر گذار بوده و مصرف آب در شهرهاي بزرگ و تهران كاهش يافته و تابستان امسال را به سلامت جستيم.
ورود هيات هاي بزرگ تجاري و سياسي فرانسه و چين بزرگترين رويداد اين هفته است و در كنار آن انتخابات كميسيون هاي اتاق ايران و نامه فوق العاده دكتر رناني در مورد علل ركود اقتصادي توجه ها را به خود جلب كرده.
توصيه ميكنم دوستان چند بار اين نامه را خوانده و اين استاد فرهيخته اقتصاد را تحسين كنند كه خود را محصور در چهارچوب نظرات رايج اقتصادي نكرده و با نگاهي عميق و دلسوزانه انتظارات جامعه از رييس جمهور را بيان مي كند به تئوري پنجره هاي شكسته اشاره ميكند و تاثيري كه موضع گيري فرماندهان سپاه در قبال دولت در گسترش اين تئوري دارند اشاره ميكند و نهايتا نتيجه گيري ميكند كه “مشكل اقتصاد ايران نقدينگي نيست زيرا در اين سالها مقدار آن ده برابر شده، سرمايه نيست زيرا در شهرك هاي صنعتي ميليون ها دلار سرمايه گذاري شده و ارز نيست زيرا در اين سالها هزار ميليارد دلار ارز به معده آن ترزيق شده”
وي مشكل اقتصاد ايران را چيزي از جنس “اميد”، ” اعتماد” ” شفافيت”، “قانون “و حكمراني خوب ميداند و از رييس جمهور به علت عدم پيگيري مطالبات جامعه خصوصا اسيد پاشي بر روي زنان گلايه ميكند و اعتقاد دارد تا زماني كه رييس جمهور قادر به پاسخگويي اين مطالبات نباشد و پنجره هاي شكسته ترميم نشود نبايد انتظار سرمايه گذاري، افزايش شاخص بورس واشتغال را داشت.
*حضور نظاميان در اقتصاد
در رابطه با حضور نظاميان در اقتصاد با تجارت فردا گفتگو كردم و آن را از نظر تئوري و عملي مضر به اقتصاد كشور دانستم .

335با احمد رمضاني در استانبول

شنبه را با پیگیری کارهای اجرایی و بازيد از دفتر مرکزی شروع کردم , انشاالله در روزهای آتی در اين دفتر مستقر مي شوم و از اين آوارگي و حضور در چند دفتر نجات خواهم يافت .آقای احمد رمضانی كه در ذكاوت، هوش و توان فكري از برترين فعالان اقتصادي كشور است و يك بار همه دارايي زندگيش را كه شامل چند كارخانه بزرگ نظير تلويزيون اطلس، ايژ روستا، هما باف و….. بود تحويل مسئولين كشور داد و با دست خالي كشور را ترك كرد. وي با تلاش و كوشش توانست چند پروژه بزرگ را در تركمنستان و تاجيكستان طراحي و راه اندازي كند .اخيرا از طرف سخنگوي كميسيون اقتصاد به رانت خواري و همكاري با دولت احمدي نژاد متهم شده و لذا جوابيه خود را در ايلنا منتشر كرد و من هم ان را در فضاي مجازي در اغلب گروههاي تلگرام منتشر كردم , جوابيه قانع کننده و شفاف بود و عكس العمل آن مثبت بود. امیدوارم همانطور كه نماينده اهر پس از اطلاع از عملكرد و بررسي مدارك ديدگاه خود را اصلاح كرد، اين نماينده مجلس نيز اقدام مناسب جهت اعاده حيثيت ايشان بعمل آورد و اين موضوع دقيقا همان مطلبي است كه دكتر رناني به آن اشاره كرده و تا وقتي كه اعتماد كارافرينان جامعه به عملكرد حاكميت جلب نشود اتفاقي در كشور نخواهد افتاد . در این موضوع خاص پسندیده است که مجلس با توجه به بی حرمتي انجام شده نسبت به اعاده حیثیت از ایشان اقدام كند .

333
اول هفته در جلسه اتاق فكر فدراسیون اسب سواری با موضوع جذب بخش خصوصي به سرمايه گذاري در صنعت اسب (پرورش اسب , بازسازي میادین اسب سواری , برگزاری مسابقات بین المللی ) شركت كردم ،در سفر اخير به تركيه با یکی از این فعالان صنعت اسب تركيه مذاکراتی داشتم كه آنرا ارايه دادم ، صنعت اسب یکی از صنعت های پر در آمد دنیاست و امید است با ارتقا مدیریت و سرمایه گزاری مطلوب , شاهد پیشرفت روز افزون آن باشيم زمینه باشیم .
يكشنبه روز اتاق ايران بود، از ساعت ده صبح جلسه رسمي ماهانه اتاق ايران بود كه بيانيه اتاقها در رابطه با قانون جديد مالياتي قرائت شد و اعضا اتاق نگراني خود را از دسترسي مميزين به حسابهاي بانكي قبل از اجرايي شدن قانون جديد ابراز داشتند و سپس آقاي جلال پور نگراني خود را از تعميق ركود بيان داشته و خواستار توقف سياست هاي انقباضي براي كنترل تورم شد و اشتغال را مهم تر از تورم دانست و راه حل هايي جهت خروج از ركود ارايه كرد كه بطور خاصه عبارت بودند از:١- واگذاري پروژه هاي نيمه تمام به پخش خصوصي٢- تامين نقدينگي بنگاههاي اقتصادي از طريق افزايش سرمايه بانك ها، جذب منابع از خارج از كشور، پرداخت بدهي دولت به بانك ها وپيمانكاران از طريق انتشار اوراق صكوك اجاره وخزانه، سپرده گذاري صندوق توسعه ملي در بانكها، و…
٣- پالايش قوانين ٤- بانكداري خرد٥- جلوگيري از فرار مالياتي٦- سرمايه گذاري صندوق توسعه در زير ساخت ها٧-تشويق صادرات وبستر سازي جهت توسعه صادرات
در اين جلسه گزارش خوبي از عملكرد ماده ٧٦ توسط دكتر قاسمي از مركز پژوهش هاي مجلس نيز ارايه شد .
امروز انتخابات كميسيون هاي اتاق ايران نیز برگزار شد كه نتيجه آن براي بسياري از دلسوزان اتاق و بخش خصوصي نااميد كننده بود و بسياري اعتقاد داشتند كه كميسيونهاي اتاق را مانند گوشت قرباني بين اتاقهاي همسو ( تهران، شيراز، مازندران و….) تقسيم كردند، براي من البته اين وضعيت عادي بود و در ١٣ سالي كه در اتاق بوده ام به غير از دوره قبل اراده هيات رييسه جلوگيري و ممانعت از حضور من در راس كميسيون بوده، در دوران اقاي خاموشي كه كميسيون ها محدود وغير فعال بودند ولي در دوران آقاي نهاونديان كميسيون ها جان گرفت و جالبه كه من ٩ سال بيش به اصرار اعضا “كميسيون تجارت” نامزد رياست شده ام ولي هيات رييسه در انتخابات كميسيون ها شركت وراي دادند واز ٨ راي ٦ نفر آنان به يك نفر از كردستان راي دادند و مانع از حضور من در راس اين كميسيون شدند و نهايتا اين كميسيون نيز دستاوردي هم نداشت وموفق به ارايه گزارش عملكرد هم نشد.
در اين دوره هم از صبح مشخص بود كه تلاش ميكنند كه من كميسيون ” رقابت و خصوصي سازي” را مديريت نكنم و تلاش بچه هاي قديمي اتاق تهران نظير اقايان فزوني، پورقاضي، صالحي، واحدي واميرزاده جهت همكاري سه عضو جديد اتاق تهران مثمر ثمر واقع نشد واين دوستان با دستور سازماني با اتاق شيراز ائتلاف كردند و سازمان تشكل ها هم به كمك آنان آمد و هيات رييسه نيز بدون دليل و منطق دو نفر از تشكل ها را به اين كميسيون اضافه كرد تا با كمك يك راي تشكلي و راي كرمان كميسيون را در دست بگيرند و يك راي از من بيشتر كسب كنند. براي من اين موضع گيري عاديست و نگران نيستم ولي دوستان خارج از اتاق برايشان قابل هضم نيست كه چگونه همفكران قديمي تبديل به رقباي ديروز شدند وامروز چگونه تلاش ميكنند كه رقيب را حذف كنند ودر اين راه از هر ابزاري استفاده ميكنند كه مايه تاسف است ونشانه عدم بلوغ بخش خصوصي وبي صداقتي مدعيان ميانه روي واعتدال!!
اعضا كميسیون با اصرار حقير را نامزد نايب رييسي كميسيون كردند و با اكراه در هيات رييسه كميسون انتخاب شدم ولي هنوز تصميمي براي حضور در جلسات ندارم و از رياست اتاق خواسته ام اضافه شدن اعضا جديد به كميسيون و دخالت امور تشكل ها در انتخابات را پيگيري كند.
پس از اتاق عازم مجموعه انقلاب شدم و دو ساعت واليبال بازي كردم و از هواي انتخابات و رقابت خارج شدم.

334معاون وزير صنايع چين و مدير ارشد يكي از پنج شركت بزرگ نفتي چين- مهر ماه ۹۴

دوشنبه صبح با مديران يكي از پنج شركت بزرگ نفتي چين در هتل استقلال ملاقات و درباره زمينه هاي همكاري بين دو شركت و دو كشور تبادل نظر كرديم.
اين شركت مالك دو پالايشگاه در چين و سرمايه گذار در حوزه هاي نفتي عراق، مصر وقزاقستان ميباشد و آمادگي دارد پس از لغو تحريم ها درحوزه هاي نفتي غرب كارون سرمايه گذاري كند و نسبت به خريد نفت خام، فراورده، گاز مايع اقدام كند.
در اين راستا جلسات مفصلي با مديران ذيربط در شركت نفت داشتيم و تقريبا عمده وقت دوشنبه و سه شنبه من به آن اختصاص يافت.

320مجمع دوم ايران واروپا در ژنو – مهر ماه ۹۴

سه شنبه شب از طريق تركيه عازم ژنو شدم تا در مجمع ايران واروپا كه پنجشنبه و جمعه در اين شهر برگزار ميشود شركت كنم، رد سي اي پي فرودگاه دكتر سلطاني را ديدم كه ايشان هم از طرف اتاق شركت خواهند فرمود و در هواپيما عضو ديگر اتاق تهران آقاي فروزانفر را زيارت كردم كه ايشان هم عازم ژنو مي باشند.
اميدورام اين نشست كه با موضوع نفت و بانك برگزار مي شود آثارملموسي براي بنگاههاي اقتصادي كشور داشته باشد.
والسلام

One Response to روزنوشت شنبه ۲۸ الی چهارشنبه اول مهرماه ۹۴ :پيش بيني پاييز باراني و كاهش مصرف آب در شهرهاي بزرگ، نامه دكتر محسن رناني، اتهام رانت خواري مجلس به احمد رمضاني، سرمايه گذاري در صنعت اسب، انتخابات كميسيون هاي اتاق ايران،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی