تصمیمات اشتباه به صنعت قیر لطمه زده است

حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، می گوید: بازار قیر در حال حاضر ٢۵درصد کاهش پیدا کرده است که این امر به بازار جهانی ما لطمه می زند.
سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز « انرژی امروز» در خصوص مصوبه مجلس برای تهاتر قیر رایگان به عنوان بدهی به برخی وزارتخانه ها و سازمان ها گفت: این اقدام، یکی دیگر از تصمیمات غیر کارشناسی و غلط مجلس در سال های اخیر است.تصمیمی که فاقد یک برنامه ریزی درست برای سامان دهی بازار قیر است.
به گفته حسینی، طراحی ۸ پالایشگاه کشور به بر این مبنا بوده است که از محل پالایش فرآورده های نفتی و تولید نفت کوره نیروگاه ها را تامین کنیم. نیروگاه هایی که شاید مصرف آن مصرف نفت کوره باشد،اما در واقع به نحوی طراحی شده است که چیزی حدود ۳۰ درصد فرآورده سنگین داشته باشد و این نسبت با نرم جهانی خیلی متفاوت است. همین اختلاف ما را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان قیر منطقه تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه این پتانسیل به ما کمک خواهد کرد بتوانیم در بازار منطقه حرف اول را بزنیم، گفت: ما در پالایشگاه ها چیزی به اسم وکیوم باتوم تولید می کنیم که این وکیوم باتوم قابلیت تبدیل شدن به قیر و مازوت را دارد. در حال حاضر که مصرف مازوت در داخل کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، این ظرفیت وجود دارد که به جای ۲ و نیم میلیون تن قیر، سالانه ۵ تا ۷ میلیون تن وکیوم باتوم را به قیر تبدیل کنیم و بعد از نیاز داخل مابقی به بازارهای خارجی را صادر کنیم.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته تصمیماتی گرفته شده که به این صنعت لطمه زده است. امسال نیز مجلس با یک تصمیم غیر کارشناسی، تصویب کرد ۴ میلیون تن قیر را به جای بدهی به برخی وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه داده شود. گرچه گفته شد این روش در دنیا عرف نیست، که کالایی رایگان در اختیار قرار گیرد.
حسینی خاطر نشان کرد: حالا مجلسی ها به این جمع بندی رسیده اند که تصمیم درستی نبوده و در صدد اصلاح آن هستند. واقعیت آن است که ما نتوانستیم حکمرانی خوب و مطلوب را در این بخش داشته باشیم. جایگاهی که چه در داخل و چه در خارج از کشور می توانست داشته باشد را ندارد. ما فاقد یک انسجام و برنامه ریزی درست برای سامان دهی بازار قیر هستیم.
وی تاکید کرد: با این اقدامات، عدم رضایت و رقابت منفی بین واحدها ایجاد شده است. بازار قیر در حال حاضر ٢۵درصد کاهش پیدا کرده است که این امر به بازار جهانی ما لطمه می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سید حمید حسینی
جدیدترین مصاحبه ها

صنعت پتروشیمی؛ جذاب ولی بی ثبات!

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی «جهان صنعت نیوز»، پتروشیمی ها سال سختی را پشت سر گذاشتند. از تحریم های خارجی گرفته ...

ادامه مطلب

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

سیدحمید حسینی: کسری بودجه دولت، متانول‌سازان را به زانو درآورده است

انصاف نیوز: یک صادرکننده محصولات پتروشیمی، دلیل اصلی فشار بر تولیدکنندگان ایرانی متانول را کسری بودجه دولت دانست و خواستار ...

ادامه مطلب

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی : آزاد شدن ۷ میلیارد دلار، خبری تبلیغاتی و غیر موثق بود

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با افتضاحی که در حال حاضر ایجاد شده‌ و خبر ارسال تسلیحات به ...

ادامه مطلب

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم!

  سيد حميد حسيني در گفتگو با نفت‌خبر: تعلل يعنى نه از برجام خارج می‌شويم، نه توافق می‌کنیم! افت‌وخيز چند ماه اخير بازار ...

ادامه مطلب

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

۱۰ گام نفوذ در بازار همسایگان

دنیای اقتصاد : دیپلماسی اقتصادی ایران کار نمی کند. دلیل این موضوع در نشست انجمن دیپلماسی ایران بررسی شد. در ...

ادامه مطلب

آرشیو سالیانه
شبکه های اجتماعی